Pieter van der Meer

Pieter van der Meer is werkzaam als redacteur voor diverse (vak)media van Arko Sports Media. Als Hoofdredacteur van Sport & Strategie Online schrijft hij onder andere veel over sportbeleid, sportonderzoek en innovatie en alle ontwikkelingen in de sport- en beweegsector.

Door Pieter van der Meer

Vitesse wil met concrete doelstellingen meer impact hebben op Arnhemse jeugd

Vitesse wil haar maatschappelijke betrokkenheid bij Arnhem vergroten. De Stichting Vitesse Betrokken, die in 2007 werd opgericht, maakte de afgelopen jaren al de beweging van projecten voor de harde kern supporters naar maatschappelijke programma’s in de wijken van Arnhem. De focus komt nu te liggen op kansenongelijkheid bij jongeren van 4 tot 27 jaar. Om meer impact op die jeugd te hebben heeft de Arnhemse Eredivisieclub een aantal concrete doelstellingen opgesteld, die door de hele club worden gedragen.

De vereniging als ideale leerplek voor studenten Sportkunde

Voor veel sportverenigingen in Nederland is ongepast gedrag door trainers, ouders of sporters nog een lastig thema. Toch zien veel verenigingen dat nog niet in. Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat 90 % van de ondervraagde verenigingen vinden dat ze een veilig sportklimaat hebben. In de praktijk blijkt dat vooral op papier zo te zijn, merkt Charissa van der Meulen. Als verenigingsondersteuner van Sportbedrijf Arnhem en docent-assistent aan de HAN verbindt zij verenigingen in de regio met studenten Sportkunde van HAN Sport en Bewegen.

Meer samenwerking nodig bij pedagogische ondersteuning van voetbalclubs

Voor veel voetbalverenigingen in Nederland zijn voetballers met een gedragsprobleem een grote uitdaging. Deze verenigingen willen zich openstellen voor alle voetballers uit de wijk, maar zijn soms niet in staat deze jongens en meisjes de benodigde extra ondersteuning te bieden. De KNVB wil daarom meer samenwerking realiseren tussen verenigingen, gemeentes, jongerenwerk, jeugdzorg en andere professionals, zodat ‘lastige’ voetballers ook hun plek vinden in een club. Tijdens de bijeenkomst ‘Samen wist pakken; insluiten is beter dan uitsluiten’ bleek al dat nog veel winst valt te behalen bij de pedagogische ondersteuning van clubs.

Beter presteren met een powernap

Powernappen; in de topsport een geaccepteerde tool, in het bedrijfsleven nog een taboe. Een dutje doen op kantoor wordt soms nog als een teken van luiheid gezien. Uit onderzoek is echter gebleken dat een simpel dutje het fysiek en mentaal herstel een boost geeft. Dat is vooral handig in de middag, wanneer onze biologische klok de after lunch-dip inzet die ons minder scherp maakt. In De powernapparadox laat sportarts Kasper Janssen zien dat een powernap je energie herstelt, maar ook je prestaties verbetert.

Slim besparen met betere verlichting van PerfectPlay

Signify, voorheen bekend als Philips Lighting, is al sinds de jaren zestig actief in de sport met verlichting. Het Philips Stadion is voor de Nederlandse multinational altijd een belangrijke etalage geweest om innovaties te tonen. Het is bijvoorbeeld het eerste stadion dat volledig is ingericht met LED-verlichting. Die moderne lichtinstallaties zijn tegenwoordig ook voor sportclubs beschikbaar. Met het slimme PerfectPlay-systeem zorgt Signify dat verenigingen kosten besparen met betere verlichting.

"Bedrijven kunnen een grotere rol spelen bij de omslag van verenigingen"

Het Sportakkoord, dat deze zomer werd gesloten, blaakt van de ambitie om Nederland sportiever te maken. Maar de rol van het bedrijfsleven daarin is nog onduidelijk. Sport & Strategie bekijkt daarom in een serie interviews met ondernemers en andere experts naar de kansen voor het bedrijfsleven in de sport. In aflevering 3 Tom van Kuyk, sponsorstrateeg bij de Rabobank. De bank tekende al mee op het onderdeel 'vitale sportaanbieders' in het Sportakkoord, omdat het zelf een programma heeft om sportverenigingen te ondersteunen.

Sportinnovator zet met nieuwe subsidieronde in op bedrijven

Het bedrijfsleven wordt als een belangrijke schakel gezien om sportinnovaties naar de consument te brengen. Het Topteam Sport zet daarom het komende jaar met Sportinnovator fors in om meer bedrijven bij sportinnovaties te betrekken. Met een subsidieronde die vandaag open gaat kunnen bedrijven in een consortium een investering van 750.000 euro ontvangen voor een innovatie, die na ontwikkeling binnen twee jaar op de markt moet zijn. "Op deze manier neemt de overheid een deel van het risico weg voor bedrijven", legt Topteam-lid Martin Olde Weghuis uit.

Zonnepanelen op het dak van het clubhuis als groene investering

Steeds meer sportclubs gaan voor duurzaam. Met initiatieven als De Groene Club overtuigen de sportbonden KNVB, KNHB en KNLTB clubs om voor groene oplossingen te kiezen. Door bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak van een clubhuis te plaatsen, draagt een sportvereniging niet alleen bij aan een beter milieu maar ook aan een vollere clubkas.

Een beweegvloer die peuters uitdaagt om te leren en te bewegen

Bewegingsarmoede is al bij peuters te zien, blijkt uit verschillende onderzoeken. "Jonge kinderen leren al vroeg aan dat de hele dag zitten normaal is. Dat is slecht en dat moeten we zien te veranderen", zegt Jan-Paul de Beer, directeur van de innovatieve sociale onderneming Springlab. Daarom lanceerde hij gisteren op kinderdagverblijf De Hooiman in Rotterdam een interactieve beweegvloer die kinderen uitdaagt om te bewegen terwijl ze leren.

Sport & Strategie Onderwijsspecial: van beweegonderwijs tot sportopleiding

In het nieuwste nummer van het Vakblad Sport & Strategie (editie 5-2018) wordt volop aandacht besteed aan het onderwijs van gymles tot sportopleidingen in het MBO en HBO.

"Het Sportakkoord is geen blauwdruk voor het hele land"

"Sluit een lokaal sportakkoord", is de boodschap die minister Bruno Bruins al sinds de ondertekening van het Nationale Sportakkoord deze zomer verkondigt. Tijdens het VSG-congres in Breda op 26 september gaf hij een zaal vol sportwethouders en beleidsmakers die opdracht nog eens mee. Den Haag en Helmond zijn voorbeelden van steden die al eerste stappen hebben gezet, maar er zijn genoeg gemeentes waarvoor een sportakkoord nog ver weg is. Om die gemeentes te helpen, hebben de betrokken partijen een stappenplan opgesteld om tot een lokaal sportakkoord te komen.

Nevobo helpt clubs om WK-succes te benutten

De Nevobo smeedt het ijzer nu het heet is. Met de deze week gelanceerde 'WK-campagne' ondersteunt de volleybalbond haar clubs om het succes van de volleybaldames op het WK in Japan nu te benutten met ledenwerfacties.

Hoe kan voetbalcommentaar het integratiedebat beïnvloeden?

In het integratiedebat is sport in de media een onderbelicht thema. Dat stelt onderzoeker Jacco van Sterkenburg van de Erasmus Universiteit te Rotterdam en gastonderzoeker van het Mulier Instituut. In een groot Europees onderzoek gaat Van Sterkenburg kijken naar de invloed en productie van betekenissen aan huidskleur en etniciteit in voetbal op televisie. Ook gaat hij onderzoek doen naar de mogelijke invloed van stereotyperingen in voetbalcommentaar op de beeldvorming rond multi-etniciteit. Daar kunnen sportbonden nog lering uit trekken, denkt Van Sterkenburg.

Open kleedkamer tv

Op een late vrijdagavond zapte ik langs het Veronica-programma De Kleedkamer. Deze realityserie speelt zich volledig af in de kleedkamers van Nederlandse sportteams. De serie gaat dwars door alle teamsporten van voetbal tot roller derby en van bloedfanatieke topamateurs tot het oudste veteranenelftal van Nederland. Het is zonde dat De Kleedkamer zo is weggemoffeld in de tv-gids. De serie geeft niet alleen een inkijkje in al die kleedkamers, maar vooral een prachtige dwarsdoorsnee van de Nederlandse sportcultuur.

"Privacy mag geen excuus zijn om niet te innoveren"

Hoe ziet de toekomst van sportinnovatie eruit? En wat kan de impact van innovatie zijn op de samenleving? Die vragen stonden afgelopen maandag tijdens het 15e Nationale Sport Innovatie Congres centraal bij de paneldiscussie met vijf kopstukken uit de wereld sport en innovatie. Behalve de bekende thema's als meer samenwerken en vraaggestuurd innoveren kwam hierbij ook privacy als een belangrijk vraagstuk naar voren.