Door Remco Tervoort

Hoe de eDivisie jongeren van de bank af krijgt

De eDivisie, een competitie tussen FIFA-gamers van alle 18 Eredivisieclubs, begint in het najaar aan het vierde seizoen. Nu de competitie een stabiele basis heeft, kan het vizier de komende jaren ook meer gericht worden op een actieve en gezonde boodschap. "Om als FIFA-speler succesvol te zijn, moet je topfit zijn. FIFA esports is topsport."

KNKV verhoogt zichtbaarheid én werft leden met Tour de Camping

Om meer mensen in contact te brengen met korfbal en de sport meer zichtbaarheid te geven, besloot het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond twee jaar geleden clinics te gaan geven op verschillende campings in Nederland. Na een succesvol eerste jaar sloot RCN Vakantieparken aan bij het initiatief en werd het programma ‘Tour de Camping’ deze zomer naar een hoger plan getild.

Global Running Day kans voor atletiekclubs om deuren open te zetten

Voor het eerst wordt Global Running Day dit jaar groots gevierd in Nederland. De Atletiekunie heeft het wereldwijd succesvolle initiatief geadopteerd en wil van 5 juni een dag maken waarbij zo veel mogelijk mensen in Nederland in beweging komen. De bond werkt onder andere nauw samen met verenigingen om de Global Running Day Dutch Edition tot een succes te maken.

'Slimme' beweegmuur helpt jong en oud meer te bewegen

Voldoende bewegen is belangrijk voor de gezondheid van kinderen. Kinderen bewegen echter lang niet voldoende om ook later gezond en fit te blijven. Stilzitten is al jaren de norm, óók in het onderwijs. Er vinden allerlei initiatieven plaats om kinderen meer te laten bewegen. Van beweegmuren tot apps. Marc Veldkamp haalt innovaties, zoals de multiBALL beweegmuur, naar Nederland om sporten en bewegen leuker te maken. Hij is ervan overtuigd dat technologie kan helpen om mensen meer en vaker te laten bewegen.

KNZB wil ongebonden zwemmer aan zich binden met online zwemtrainer

De KNZB richt zich de komende jaren nog nadrukkelijker op de ongebonden zwemmer. Met het vernieuwde platform Mijnzwemcoach.nl wil de bond haar eigen markt verbreden, in samenwerking met zwemverenigingen, gemeenten en zwembadexploitanten. "Het doel is met z’n allen het zwemmen in Nederland een impuls te geven."

Digitalisering moet KNSB helpen nieuwe doelgroepen te binden

Als een van de weinige sportbonden kende de KNSB recentelijk een groei van het aantal leden. Toch ziet ook de KNSB dat het anno 2018 niet meer vanzelfsprekend is dat schaatsliefhebbers lid worden van een vereniging. Met het interactieve platform Schaatsen.nl en twee grote, nieuwe projecten wil de schaatsbond de ongebonden sporter meer aan zich binden en kinderen enthousiasmeren voor de sport.