Door Remco Tervoort

"Met dataverzameling kunnen we de lokale overheid helpen bij sportbeleid"

Tijdens de coronapandemie hebben veel mensen andere manieren van sporten en bewegen ontdekt. Thuis of in het park, en op momenten dat het hen het beste uitkomt. Om deze groeiende groep ongebonden sporters nog beter te bedienen is Sportunity een intensieve samenwerking met tijdwaarnemingsorganisatie MYLAPS aangegaan en heeft het digitale sportmarketingbureau het event-platform - dat vanaf nu verder gaat onder de naam TRACX - overgenomen. "We hebben hiermee de mogelijkheid om drie miljoen ongebonden sporters aan ons te binden en kunnen sportbonden en gemeenten hiermee ook weer verder ondersteunen."

Sportmerk KLABU verzacht het leven van vluchtelingen met sport

Het relatief nieuwe KLABU is in alle opzichten een bijzonder sportmerk te noemen. Oprichter Jan van Hövell begon het bedrijf vanuit een humanitaire ambitie: hij wil namelijk iedereen ter wereld toegang tot sport geven. KLABU richt zich daarbij specifiek op het aanbieden van sport voor de tientallen miljoenen mensen in vluchtelingenkampen. Door clubhuizen in vluchtelingenkampen te bouwen wil KLABU het leven van vluchtelingen met sport en bewegen draaglijker maken. Met een kledinglijn en samenwerkingen met grote organisaties als Paris Saint-Germain en game-uitgever EA Sports heeft het merk zich in korte tijd al op de kaart gezet.

Provincie Gelderland bij WK BMX scherp op maatschappelijke nalatenschap

Ondanks de coronamaatregelen vond op zondag 22 augustus het wereldkampioenschap BMX op Papendal plaats. De Provincie Gelderland heeft bij dit evenement de maatschappelijke nalatenschap steeds goed in de gaten gehouden. Met onder andere de aanleg van pumptracks in heel Gelderland, de introductie van de Good Food Kitchen en veel zichtbaarheid voor de sport kijken Laurens van Waardenburg (Sportcentrum Papendal) en Sander Gesthuizen (provincie Gelderland) terug op een geslaagd toernooi.

"Gebruik de kracht van je community om meer te betekenen voor de regio"

De georganiseerde sport in Nederland gaat door een zware periode. Voetbal wordt als grootste sport van het land hard geraakt. Zowel amateur- als profclubs hebben moeite financieel het hoofd boven water te houden en om sponsors en leden te behouden. De impact van voetbal op de samenleving is groot, maar daarmee de verantwoordelijkheid van de sector ook. Leon Vlemmings heeft een 'nieuwe club' opgericht om clubs te laten zien hoe zij met de kracht van voetbal hun waarde kunnen vergroten.

KNBB zet met interactieve pooltafel in op esports

Hoe kun je jongeren in beweging krijgen en naar sportaccommodaties brengen? Het is een vraag waar veel sportbonden in Nederland het hoofd over buigen. De Koninklijke Nederlandse Biljartbond (KNBB) denkt mogelijk het antwoord gevonden te hebben met de iPool, een interactieve pooltafel waarop ook games gespeeld kunnen worden.

Sportverenigingen worden gesteund met 'rondje' in virtuele kantine

Het zijn lastige tijden voor sportverenigingen in Nederland. Door het sluiten van sportkantines lopen clubs al maanden baromzetten mis. Ze gaan daarom op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen. Rondjevoorjeclub.nl is een van die initiatieven waarmee verenigingen geld op kunnen halen onder hun leden. Via het platform zijn al meer dan 11.000 rondjes gegeven in de virtuele kantine. De actie draagt zo bij aan de clubkas en het versterkt ook nog het clubgevoel bij verenigingen.

'Over drie jaar moet heel Nederland AirBadminton kennen'

Badminton Nederland zet de komende jaren sterk in op de nieuwe sport AirBadminton. De bond hoopt zich op de lange termijn te kunnen spiegelen aan beachvolleybal en 3x3 basketball, die inmiddels de olympische status hebben. Met behulp van verenigingen en de inzet van digitale communicatiemiddelen moet een nieuwe doelgroep gebonden worden. Matthijs Deken, Manager Marketing Badminton Nederland, en Damian François, namens SportsCloud nauw betrokken bij de ontwikkeling van de digitale strategie, lichten de plannen van Badminton Nederland met AirBadminton toe.

Digitale initiatieven KWBN helpen Nederland in beweging te brengen

Wandelen is sinds de uitbraak van het coronavirus populairder dan ooit. Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) speelde snel in op deze ontwikkeling door digitale alternatieven voor zowel de Avond4daagse als de Vierdaagse Nijmegen te bedenken. Daarmee probeert de bond zoveel mogelijk Nederlanders in beweging te brengen.

Bij FC Lisse beweegt iedereen, ook sponsors staan wekelijks op trainingsveld

FC Lisse speelt een belangrijke rol in de Bollenstreek. De topamateurclub heeft duurzaamheid, een gezonde sportkantine en maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel staan. In dat kader is FC Lisse gestart met een nieuw initiatief, waarbij de sponsors in het seizoen 2020/’21 opereren als ‘schaduwselectie’. Elke vrijdag komen zij samen om een uur te sporten met als doel de ondernemers in beweging te krijgen en te zorgen voor meer binding met het eerste elftal.

"Sport is uitstekend platform om aandacht te vragen voor goede doelen"

Vanwege het coronavirus zijn alle sportaccommodaties en fitnesscentra gesloten. Daarom wordt er massaal bewogen in de openbare ruimte en de eigen achtertuin, al dan niet met behulp van sportbonden en -verenigingen die allerlei challenges hebben bedacht. De 4x4 Challenge verenigt al deze challenges in één app, waarmee tevens geld wordt opgehaald voor vier goede doelen.

'ClassPass biedt ook mogelijkheden voor georganiseerde sport'

Het aantal sporters bij commerciële aanbieders als fitnessscholen groeit al jaren. Het Amerikaanse ClassPass heeft hier slim op ingespeeld door een app te ontwikkelen die toegang biedt tot duizenden lessen bij studio’s en gyms van over de hele wereld. Het bedrijf maakte vorig jaar een succesvolle entree in Nederland. We spraken Country Manager Nederland Joos Valster over de opkomst van ongebonden sporten, de stijgende populariteit van bedrijfsfitness en een mogelijke samenwerking met sportverenigingen en gemeenten.

EK baanwielrennen als middel om maatschappelijke doelstellingen te behalen

Sport speelt een belangrijke rol in Gelderland. De Provincie Gelderland heeft al bijna tien jaar een zeer actief sportbeleid, gericht op talentontwikkeling, evenementen, innovatie, buitenruimte en verenigingen. De provincie is ook partner van de Europese kampioenschappen baanwielrennen in Apeldoorn. Het EK helpt de Provincie Gelderland haar sportieve, economische en maatschappelijke doelstellingen te bereiken.

Hoe de eDivisie jongeren van de bank af krijgt

De eDivisie, een competitie tussen FIFA-gamers van alle 18 Eredivisieclubs, begint in het najaar aan het vierde seizoen. Nu de competitie een stabiele basis heeft, kan het vizier de komende jaren ook meer gericht worden op een actieve en gezonde boodschap. "Om als FIFA-speler succesvol te zijn, moet je topfit zijn. FIFA esports is topsport."

KNKV verhoogt zichtbaarheid én werft leden met Tour de Camping

Om meer mensen in contact te brengen met korfbal en de sport meer zichtbaarheid te geven, besloot het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond twee jaar geleden clinics te gaan geven op verschillende campings in Nederland. Na een succesvol eerste jaar sloot RCN Vakantieparken aan bij het initiatief en werd het programma ‘Tour de Camping’ deze zomer naar een hoger plan getild.

Global Running Day kans voor atletiekclubs om deuren open te zetten

Voor het eerst wordt Global Running Day dit jaar groots gevierd in Nederland. De Atletiekunie heeft het wereldwijd succesvolle initiatief geadopteerd en wil van 5 juni een dag maken waarbij zo veel mogelijk mensen in Nederland in beweging komen. De bond werkt onder andere nauw samen met verenigingen om de Global Running Day Dutch Edition tot een succes te maken.