'Over drie jaar moet heel Nederland AirBadminton kennen'

Badminton Nederland wil met hulp van verenigingen en digitale communicatiemiddelen nieuwe sport groot maken

Badminton Nederland zet de komende jaren sterk in op de nieuwe sport AirBadminton. De bond hoopt zich op de lange termijn te kunnen spiegelen aan beachvolleybal en 3x3 basketball, die inmiddels de olympische status hebben. Met behulp van verenigingen en de inzet van digitale communicatiemiddelen moet een nieuwe doelgroep gebonden worden. Matthijs Deken, Manager Marketing Badminton Nederland, en Damian François, namens SportsCloud nauw betrokken bij de ontwikkeling van de digitale strategie, lichten de plannen van Badminton Nederland met AirBadminton toe.

Waar komt het idee voor AirBadminton vandaan?

Matthijs Deken: "De Badminton World Federatie (BWF) heeft de afgelopen jaren volop geïnvesteerd in AirBadminton, omdat ook zij zagen dat de sport toegankelijker moest worden. Er is een nieuwe shuttle ontwikkeld die het mogelijk maakt om buiten te spelen. Het weer heeft veel minder invloed op de shuttle. Wij geloven in AirBadminton als sport van de toekomst. Er is door ons een plan voor de lange termijn gemaakt, waarin we de visie van de BWF hebben verweven in onze speciaal ontwikkelde propositie; "Always & Everywhere". We hebben met beachvolleybal en 3x3 basketball gezien wat er met een binnensport kan gebeuren als je het met ‘een twist’ naar buiten brengt. Deze sporten hebben zelfs een olympische status gekregen en worden nu over de hele wereld beoefend. Wij denken dat door de sport naar buiten te brengen, we kunnen laten zien hoe leuk de sport is, we meer zichtbaarheid kunnen creëren en uiteindelijk meer mensen kunnen aanspreken."

Een nieuwe sport in de markt zetten, en dan ook nog eens tijdens de coronacrisis. Hoe pak je dat aan?

Deken: "We hebben vanwege de pandemie wel moeten improviseren. Vorig jaar introduceerden we AirBadminton tijdens de Badmintonfestivals al bij onze leden. Daar werd toen heel positief op gereageerd. Dit voorjaar wilden we opnieuw festivals organiseren, clinics houden en daarnaast ook een nationaal toernooicircuit en een Open Nederlands kampioenschap organiseren. Dat is nu voor een groot deel niet mogelijk. Maar aan de andere kant is het zo dat het belang van sporten en bewegen voor een goede gezondheid meer dan ooit onder de aandacht komt. Er zijn ruim 450.000 Nederlanders die minimaal een keer per jaar badmintonnen. Met name in de zomermaanden, en ook tijdens de afgelopen maanden gedurende de pandemie, wordt de sport veel beoefend. Daar liggen dus ook kansen voor ons."

Damian François: "De focus in de positionering van AirBadminton ligt vooral op jongeren. In onze marketing proberen we met name online de millennials te bereiken. Badminton Nederland heeft al een netwerk met clubs, scholen en gemeenten. Deze doelgroep bevindt zich online, en dat is dus waar wij ons moeten begeven. Daarom hebben we een eigen platform opgericht, waar de interactie en informatie rondom de sport samenkomt. Content speelt een cruciale rol in de digitale strategie. Met YouTuber Milo van Reegen hebben we een ambassadeur gevonden die online een enorm bereik heeft en past bij de sport. De komende maanden gaan we via content, challenges en quizzes op verschillende kanalen de sport promoten. Zo gaan we de jonge generatie digitaal activeren."

Welke rol spelen de verenigingen bij de introductie van AirBadminton in Nederland?

Deken: "Het is essentieel dat zij de sport gaan omarmen en promoten. We hebben pakketten gemaakt voor clubs die ze kunnen huren, lenen of kopen. In een pakket zitten bijvoorbeeld de lijnen, netten, shuttles etc. We kunnen de clubs individueel helpen en bieden een op maat gemaakt programma aan, inclusief clinics van een trainer. De eerste reactie van de verenigingen is heel goed. Er worden al veel shuttles besteld. Naast de verenigingen richten we ons ook op de trainers. Er is een speciale cursus voor AirBadminton op basis van de huidige leerlijn. Ons idee is dat ook buurtsportcoaches deze cursus kunnen volgen, zodat AirBadminton eenvoudiger bij scholen aangeboden kan worden. Wij willen dat er zoveel mogelijk plekken zijn waar de sport beoefend kan worden, dat kunnen zowel niet-commerciële als commerciële aanbieders zijn. We hebben een clubtour bedacht waar verenigingen voor een schappelijke prijs aan mee kunnen doen. Zeker in coronatijd is AirBadminton ideaal om te doen, omdat je het in principe overal kunt spelen."

Wat zijn de ambities van Badminton Nederland met betrekking tot AirBadminton voor de komende jaren?

Deken: "De ambitie is dat over drie jaar heel Nederland de sport AirBadminton kent. Of het realistisch is weet ik niet, maar je moet groot durven dromen. We willen in ieder geval de komende jaren een structureel toernooiaanbod opbouwen, met NK’s van een goed niveau. Wellicht dat we ook een Europees toernooi kunnen gaan opzetten, want je hebt natuurlijk andere landen nodig om de sport wereldwijd groot te maken. Op de lange termijn, hoop ik dat we ons kunnen spiegelen aan beachvolleybal 3x3 basketball. Die sporten zijn in Nederland vroeg geadopteerd en daarom hebben we nu een voorsprong op veel andere landen en zijn er zelfs medaillekansen op de Olympische Spelen. Maar eerst gaan we er lokaal voor zorgen dat de sport meer bekendheid krijgt. We geloven als bond enorm in AirBadminton. We willen minder afhankelijk worden van lidmaatschappen, subsidies of overheidsgelden en we denken dat deze sport ons daarbij kan helpen. De komende periode gaan we bestaansrecht creëren en daarna moet het zich als een olievlek over het land verspreiden."