Door Gerard Dielessen

Alpe d’HuZes: 19 miljoen redenen voor een sportparagraaf

In deze aflevering van Op de Grote Plaat beschrijft Gerard Dielessen de bijzondere editie van Alpe d’HuZes 2025. Een nachtelijke klim, duizenden kaarsen, één kaars in bocht 7 voor zijn zoon Mattis. Een persoonlijk eerbetoon dat uitgroeit tot een pleidooi voor de maatschappelijke waarde van sport. En een oproep aan de politiek om die eindelijk serieus te nemen.

Fenway Park en de wereld daarbuiten

In de tweede aflevering van de rubriek ‘Op de Grote Plaat’ beschrijft Gerard Dielessen zijn ervaringen vanuit baseball tempel Fenway Park, de thuisbasis van de Boston Red Sox. Hij komt tot de conclusie dat politici en andere machthebbers in het huidige turbulente geopolitieke klimaat heel veel kunnen leren van de sport door een voorbeeld te nemen aan de regels en grenzen, die het spel eerlijk houden. Ook gaat hij kort in op de commentaren die hij kreeg naar aanleiding van zijn eerste ‘Op de Grote Plaat’ van een maand geleden, waarin hij zich afvroeg of de sport ‘rode lijnen’ moet trekken.

Moet de sport politieke rode lijnen trekken?

Gerard Dielessen beschouwt vanaf vandaag in de rubriek ‘Op de Grote Plaat’ maandelijks voor Sport & Strategie Online opvallende gebeurtenissen in de sport. Met name op het gebied van media, leiderschap en internationale sportontwikkelingen. In deze eerste aflevering kijkt hij naar de verbinding tussen sport en politiek en werpt hij de vraag op of de internationale sportwereld politieke rode lijnen zou moeten trekken.

Dit is waarom SXSW Londen interessant is voor de sport

South by South West is het iconische festival wat sinds 1987 in Austin (VS) allerlei creatieve industrieën samenbrengt. Dit jaar breidt dit festival en congres voor het eerst uit naar Europa met SXSW Londen van 2 tot en met 7 juni. Het evenement fungeert als een platform waar diverse creatieve industrieën samenkomen om ideeën uit te wisselen, te netwerken en de nieuwste trends en innovaties te ontdekken. SponsorReport organiseert een studiereis naar dit unieke evenement. Oud-directeur van NOC*NSF en NOS Gerard Dielessen legt als fervent SXSW-bezoeker uit waarom dit festival een must is voor iedere professional in de (sport)marketingwereld