Hendrik Meijnders

Door Hendrik Meijnders

"Onze samenwerking wordt steeds sterker en krachtiger"

Vanuit de werkwijze Team:Fit werken JOGG en NOC*NSF sinds november 2019 intensief samen aan de gezonde sportomgeving. De ambities en doelstellingen zijn eensgezind en duidelijk: bij zoveel mogelijk sportverenigingen in het land de gezonde sportomgeving nastreven. Hierbij wordt aandacht gegeven aan de thema’s rookvrij, verantwoord alcoholbeleid en gezonder voedingsaanbod.

"We willen voor de gehele Nederlandse sport een betrouwbare partner zijn"

Joost Zuure is Head of Sponsoring & Beneficianten bij Nederlandse Loterij, de naam achter zeven bekende kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en TOTO. Mede doordat de gehele sportagenda vanwege corona werd leeggeveegd, verliep 2020 ook voor Nederlandse Loterij compleet anders dan gepland. Ondanks dat kijkt Zuure tevreden terug en vol goede moed vooruit naar de rest van 2021.

Team:Fit Coaches gebruiken creativiteit voor gezondere sportomgeving

Swer Elbertsen is werkzaam als Team:Fit Coach in de provincies Utrecht en Gelderland, Tamar van Dijk werkt in dezelfde functie in Zuid-Holland en Zeeland. Zij geven kosteloos advies bij sportverenigingen om deze gezonder te maken op de thema's voeding, roken en alcohol. Uiteraard heeft de coronacrisis ook gevolgen voor Team:Fit en de Team:Fit Coaches die in het land actief zijn. Om toch hun werk te kunnen blijven doen, is creativiteit gewenst.

GreenFill: innovatief en milieu-vriendelijk alternatief voor kunstgrasvelden

Met de ingebruikname van het eerste GreenFill kunstgrasveld in Nederland, had voetbalclub DHL uit Delft in oktober een primeur. Eerder had al een succesvolle pilot in Emmen plaatsgevonden. In Delft is door AnteaSport, voorloper in ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor duurzame sportvelden, een full-size Edel Grass voetbalveld gebouwd met GreenFill performance infill korrels. GreenFill bestaat uit polymeren, is een 100% natuurlijke, biologisch afbreekbare infill-korrel en daarmee hét ecologisch verantwoorde alternatief voor rubberkorrels in kunstgrasvoetbalvelden.

Boris van der Vorst stelt zich kandidaat voor voorzitterschap AIBA

Boris van der Vorst, voorzitter van de Nederlandse Boksbond (NBB), stelt zich kandidaat voor het voorzitterschap van AIBA, The International Boxing Association. Dat heeft hij op woensdag 21 oktober wereldkundig gemaakt. Van der Vorst: "Deze functie brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee en daar heb ik lang over nagedacht. Velen van jullie, collega's, partners en vrienden, hebben me aangespoord om me kandidaat te stellen. Ik waardeer deze aanmoediging en begeleiding enorm, het was een belangrijke factor in mijn beslissing om mijn naam op het ticket te zetten."

"De boodschap om weer te gaan sporten is belangrijker en impactvoller dan ooit!"

Nederlandse Loterij heeft een heldere ambitie: Nederland gelukkiger en gezonder maken. Samen heel veel mensen laten winnen, niet alleen met miljoenen aan prijzengeld. Jaarlijks investeert Nederlandse Loterij namelijk ook miljoenen in de Nederlandse sport en achttien goede doelen op het gebied van gezondheid en beweging. Nederlandse Loterij is de naam achter zeven bekende kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en TOTO. De missie van Nederlandse Loterij: bijdragen aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland.

Circulaire fabriek gaat kunstgras recyclen tot nieuwe grondstoffen

De eerste circulaire verwerkingsfabriek voor afgedankt kunstgras in Nederland is klaar om volledig te gaan produceren onder de naam GBN Artificial Grass Recycling (GBN AGR). De bedrijven GBN, AnteaSport en Edel Grass horen bij de initiatoren die deze unieke alliantie voor recycling van kunstgras in 2018 zijn gestart. Dit deden zij in samenwerking met de branchegenoten TenCate Grass/Greenfields en Sport & Leisure Group/Domo Sports Grass. En daarmee slaan de grote kunstgrasleveranciers en -aannemers in Nederland de handen ineen, met als missie om de aarde leefbaar te houden en voldoende grondstoffen over te houden voor huidige en toekomstige generaties. Het motto: "Van een oud kunstgrasveld naar hoogwaardige grondstoffen voor nieuwe producten, zo doen we dat!"

Veel geld besparen, welke vereniging wil dat nou niet?

De mooiste ideeën ontstaan per toeval. Daar kan Martin Bolderman, directeur en eigenaar van Sportverlichting.com, over meepraten. Vijf jaar geleden hield hij bij zijn tennisvereniging de energierekening tegen het licht en zag hij dat daar aanzienlijk op te besparen viel. Nu geeft hij leiding aan tien vaste werknemers en twee handen vol zzp’ers, met wie hij inmiddels al bijna 200 verenigingen van led-verlichting voorzag.

PLAYCE: het nieuwste sport- en speelveld vanuit het Athletic Skills Model

Op de vakbeurs Sportaccommodaties in Houten werd donderdag 5 maart de PLAYCE gelanceerd, het nieuwste sport- en speelveld vanuit het Athletic Skills Model (ASM) voor op de club, het sportpark, het schoolplein of in de openbare ruimte.

De bitterbal hoeft de kantine niet uit te worden gejaagd

Het is niet dagelijks dat je een tweevoudig Olympisch medaillewinnares (goud en brons) spreekt. En hoewel de 123 interlands van Marjolein Bolhuis-Eijsvogel (58) alweer even achter haar liggen, werkt en spreekt ze als manager Gezonde Omgeving en Publiek Private Samenwerking voor JOGG, met dezelfde intrinsieke motivatie waarmee ze hockeyde. "Zo deed ik mijn werk als fysiotherapeut en als directeur voor Spieren en Spieren ook. Zo leef ik, dat ben ik! Voldoende bewegen en gezondheidspreventie zijn sowieso natuurlijke onderwerpen voor mij."

Wat de sportwereld kan leren van Tony's Chocolonely

In zijn reis rondom de wereld om alles te vertellen over de missie van Tony’s Chocolonely (het bedrijf gaf volgens eigen zeggen nog nooit een euro aan ‘paid media’ uit), deed Choco Evangelist Ynzo van Zanten onlangs SX in Eindhoven aan. En hoewel zijn werkgever nou niet meteen aan sport wordt gelinkt, wilde Van Zanten na afloop best antwoord geven op de vraag wat de sportwereld zou kunnen leren van de bedrijfsvoering van Nederland’s meest populaire chocolademerk.