"We willen voor de gehele Nederlandse sport een betrouwbare partner zijn"

Interview met Joost Zuure (Nederlandse Loterij)

Joost Zuure is Head of Sponsoring & Beneficianten bij Nederlandse Loterij, de naam achter zeven bekende kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en TOTO. Mede doordat de gehele sportagenda vanwege corona werd leeggeveegd, verliep 2020 ook voor Nederlandse Loterij compleet anders dan gepland. Ondanks dat kijkt Zuure tevreden terug en vol goede moed vooruit naar de rest van 2021.

Wat schiet jou te binnen als je denkt aan 2020?

Zuure: "Voor een heel grote groep mensen en bedrijven is 2020 uiteraard een uitdagend en zwaar jaar geweest. Nederlandse Loterij staat voor een gelukkig, gezond en sportief Nederland en zodoende bood het afgelopen jaar voor ons de kans om te laten zien dat we er zijn voor alle partijen, ondanks de uitdagingen en ook in tijden dat het moeilijk is."
Jaarlijks geeft Nederlandse Loterij vrijwel haar gehele opbrengst aan de Nederlandse sport via NOC*NSF, aan 18 goede doelen op het gebied van gezondheid, beweging en welzijn en aan de Nederlandse samenleving via het ministerie van Financiën. In 2019 ging het om een bedrag van ruim 173 miljoen euro. Zuure: "De komende maanden wordt duidelijk wat exact de hoogte is van de afdracht over 2020."

Mede-hoofdsponsor KNSB

Tijdens de eerste lockdown in 2020 nam Nederlandse Loterij het initiatief om het lopende contract met NOC*NSF te verlengen en de bijdrage te verhogen. "Daarmee hebben we een duidelijk signaal afgegeven door juist in die moeilijke periode op te staan", zo vertelt Zuure. De schaatssport in Nederland maakt een groot deel uit van de nieuwe overeenkomst, Nederlandse Loterij is sinds dit schaatsseizoen mede-hoofdsponsor van de KNSB. Zuure: "Het afgelopen jaar is er vrijwel niet gesport en dat is helaas wat het is. Maar we hebben kunnen laten zien dat we er ook zijn voor de toekomst. Een partnership in goede en in slechte tijden kan ook waarde opleveren. Dat hebben we als Nederlandse Loterij geleerd in 2020. We willen voor de gehele Nederlandse sport een betrouwbare partner op de lange termijn zijn. We hebben ons juist in de afgelopen tijd verenigd, dat maakt dat we met trots terug kunnen kijken op vorig jaar."

Denken in mogelijkheden

Toch, tot de oudejaarstrekking moest ook Nederlandse Loterij alle zeilen bijzetten. De succesvolle Oudejaarstrekking van de Staatsloterij die daarop volgde, draagt in belangrijke mate bij aan het resultaat van Nederlandse Loterij. Daarover zegt Zuure: "We hebben intern echt drive en passie zien ontstaan, een gezamenlijke gedachte dat deze crisis ons er niet onder gaat krijgen. We moesten nog beter en slimmer handelen om onze doelen te bereiken, die instelling heeft echt geleefd in 2020 en is nog steeds voelbaar. We wilden perse blijven denken in mogelijkheden, die drive heeft de overhand gehad. Of zoals onze CEO Niels Onkenhout dat zegt: 'Er wordt veel gelachen, dus het gaat goed met Nederlandse Loterij.'"

Online kansspelen

Nederlandse Loterij is vol goede moed het nieuwe jaar gestart, op weg naar kansen en uitdagingen. Zo kan Nederlandse Loterij vanaf 1 april een aanvraag indienen voor een vergunning voor online kansspelen, die zijn nu nog verboden in Nederland. De verwachting is de markt voor online kansspelen in Nederland vanaf 1 oktober 2021 echt open zal gaan, met veel aanbieders van online kansspelen. "We bereiden ons al langer voor op het opengaan van de online kansspelmarkt, daar hebben we lang voor gepleit", aldus Zuure. "We moeten straks een organisatie hebben die 24/7 klaar staat en bereikbaar is. Dat vergt de nodige aanpassingen."

Maar, zo zegt Zuure: "Online kansspelen is een krachtig middel waarmee onze portefeuille van sportsponsoring wordt uitgebreid en dat ons DNA kan versterken. Ook in de nabije toekomst zien we nog steeds ontzettend veel kansen, die zullen namelijk altijd blijven ontstaan. Er gaat veel gebeuren, de concurrentie zal toenemen. Daarom moeten we competitief zijn en blijven, en een scherp en verantwoord aanbod hebben om mee te kunnen doen met de andere partijen. Maar we staan in de leidende positie en hebben de beschikking over een sterk product met oer-Hollandse identiteit en daarbij behorende veiligheid en 'responsible gaming'. Iedereen die wil spelen, weet ons hopelijk te vinden. En eenmaal bij ons, kom je terecht in een veilige spelomgeving. De secundaire factoren gaan dan ook meespelen: betrouwbaarheid, het geld wordt netjes beheerd en als we zorgwekkende patronen zien bij deelnemers, dan ageren we daar op. Maar ook: we kunnen de afdracht voor de Nederlandse sport op peil houden. Die factoren gebruiken we in de concurrentiestrijd."

Meerdere scenario’s

Om ook in 2021 van zich te laten horen, spreidt Nederlandse Loterij de kansen. Zuure: “Het liefst activeren we uiteraard op volle stadions en maximale beleving, maar we werken ook aan scenario’s waarin dit niet het geval is vanwege de omstandigheden. Daar komen we in deze tijd nu eenmaal niet onderuit. Vooralsnog staat er met de Amstel Gold Race, de Invictus Games, het EK voetbal en de Olympische Spelen nog genoeg aan schitterende sportevenementen op het programma. En wat het uiteindelijk ook wordt, het is in deze tijden hoe dan ook een challenge.”