Veel geld besparen, welke vereniging wil dat nou niet?

Sportverlichting.com verlicht bij het toekomstbestendig maken van verenigingen

De mooiste ideeën ontstaan per toeval. Daar kan Martin Bolderman, directeur en eigenaar van Sportverlichting.com, over meepraten. Vijf jaar geleden hield hij bij zijn tennisvereniging de energierekening tegen het licht en zag hij dat daar aanzienlijk op te besparen viel. Nu geeft hij leiding aan tien vaste werknemers en twee handen vol zzp’ers, met wie hij inmiddels al bijna 200 verenigingen van led-verlichting voorzag.

Nog even terug naar tennisvereniging de Boerehofstee, waar Bolderman al jaren recreatief een balletje slaat. De club had rond 2015 te maken met een terugloop van leden, terwijl de kosten hetzelfde bleven. "En wat bleek", zo blikt Bolderman terug, "de helft van de energiekosten ging op aan veldverlichting. Ik heb toen met onze huisinstallateur gebeld en gevraagd of hij een offerte voor kostenbesparende led-verlichting wilde maken. Dat lukte niet. Online vond ik vervolgens andere installateurs die zich op sportvelden richten. Twee wilden er wel een offerte maken, maar daar moest ik zes weken op wachten."

Business case

Bolderman maakte in voorbereiding op de algemene ledenvergadering van zijn tennisclub een business case, om zo te proberen de leden te overtuigen om de verlichting te laten vernieuwen. "Voorafgaand aan die ledenvergadering belde ik onder andere met de gemeente, zodat ik wel alles inzichtelijk kon maken", legt hij verder uit. "De club zou de investering in zes jaar terugverdienen, er was veel beter licht beschikbaar en led-verlichting is een stuk duurzamer. Aan het einde van de avond kreeg ik toestemming van de aanwezigen, toen ik na afloop werd aangesproken door een medelid. Hij vroeg of ik ook zo’n business case voor zijn voetbalclub wilde opzetten."

Toekomstbestendig

Zo bleef het onderwerp led-verlichting in het hoofd van Bolderman borrelen, ook omdat hij de enorme groeimarkt ervan in zag. Toentertijd was de jonge ondernemer nog werkzaam bij een marketing- en projectbureau. "De url sportverlichting.com heb ik meteen vastgelegd en nadat ik het concept had uitgedacht, ging ik er voor. Van daaruit ben ik begonnen met het geven van adviezen en al snel dacht ik; waarom zou ik de consument niet in het gehele traject van A tot Z gaan begeleiden? Zo kon ik de klanten ook meenemen in het hele verhaal. De eerste anderhalf jaar heb ik dat zelf opgebouwd, tot het te druk werd."

Fotobijschrift: Martin Bolderman

Sportverlichting.com heeft als missie om verenigingen te verlichten, zowel binnen als buiten, om zo bij te dragen aan het toekomstbestendig maken én houden van diezelfde verenigingen. Dit doet het bedrijf onder andere door led-verlichting aan te brengen en het energiecontract te herzien op basis van onafhankelijk advies en een solide businesscase. Bolderman: "En dat gaat ondanks de coronacrisis nog steeds goed. We hebben vorige maand nog een contract met TOP Oss ondertekend en sowieso een aantal mooie opdrachten binnen weten te halen. Tot juli zit onze portefeuille al vol en er komen nog steeds enkele nieuwe projecten binnen per week."

Unieke situatie

Toch moest er vanwege de huidige unieke situatie veel omgegooid worden binnen het bedrijf, om zo in contact te blijven met de klanten. "Want van de tien afspraken zijn er de laatste weken negen afgezegd", verduidelijkt Bolderman. "Dus meedenken met de klant is belangrijker dan ooit, je moet er voor ze zijn. We bellen proactief onze offertes na en wijzen de consument op de mogelijkheden die er zijn als het gaat om subsidies. Die kunnen wij aanvragen en afhandelen, om zo te ontzorgen. Een vrijwilliger zit namelijk helemaal niet te wachten op dat soort zaken. We hebben inmiddels een goede samenwerking met de overheid en regelen ook andere subsidies. Dat kan voor de aanschaf van materialen zijn, maar ook van sportkleding. Die persoonlijke aandacht wordt gewaardeerd, daar ontvangen we positieve geluiden over. En zo ontstaat er een wisselwerking."

Meterkast

Vanwege de geldende beperkingen is een persoonlijke inventarisatie op locatie tijdelijk ingeruild voor een digitale. Bolderman: "Omdat we nu niet bij alle clubs langs kunnen gaan, doen we een deel van die inventarisatie via Google Earth. Op die manier is prima te zien waar de huidige verlichting staat. Zo houden we contact met de klant, die voor het compleet maken van de inventarisatie alleen een foto van de meterkast hoeft te mailen. Dat is voor ons voldoende om een offerte op te kunnen maken."

En als het weer mogelijk is, schuiven de medewerkers van Sportverlichting.com ook weer aan bij bestuurs- of algemene ledenvergaderingen van voetbal-, tennis- of hockeyverenigingen. Bolderman legt uit: "Daar worden we gevraagd om een presentatie te komen geven van ons product. Wat houdt het nou precies in en wat is er mee te winnen? Zulke presentaties doe ik zelf ook nog vaak, vooral omdat ik het leuk vind. En tot nu toe is er na elke presentatie die we gaven overal unaniem ingestemd met de aanschaf van ons product. Een mooie statistiek toch?"

Sportenergie.com

Nederland telt 22.000 sportaccommodaties en Sportverlichting.com is niet de enige partij die led-verlichting installeert. "Er is dus een hoop te winnen", aldus Bolderman. "Mede daarom willen we ons op dit product blijven focussen. Wij kennen het kunstje en daar kunnen wij heel goed naar handelen." Toch, zoals het de echte ondernemer betaamt, ziet Bolderman alweer nieuwe kansen. "Ik denk dat wij momenteel een stabiele organisatie zijn, waardoor ik meer tijd heb om mezelf in nieuwe dingen te verdiepen. Zo heb ik de BV Sportenergie.com opgericht, dat gaat nog veel verder dan led-verlichting. Daarmee realiseren we namelijk klimaatambities. Dat concept wordt momenteel al uitgebouwd bij bestaande partners als Go Ahead Eagles en Heracles Almelo. Dit doen wij door een maatwerkoplossing te ontwerpen voor de sportaccommodatie, maar ook vooral voor het gehele sportpark en/ of de gemeente. Door lokale verbindingen kunnen we het energieverbruik terugbrengen en worden investeringen haalbaar. Hierdoor ontstaat er ook meer samenwerking in de lokale sportinfrastructuur."

Vraag een scan aan

Wil jij vrijblijvend en zonder enige verplichting weten of led-verlichting interessant is voor jouw vereniging en hoeveel daar mee te besparen valt? Sportverlichting.com helpt je graag op weg door een online inventarisatie voor je uit te voeren!

Wel of geen led-verlichting hangt af van meerdere factoren zoals windbelasting, de situering en het gebruik van de velden, de geldende lichtnormen, maar ook de sterkte van de masten en de gewenste bediening.

Sportverlichting.com brengt dit alles graag voor jou in kaart en komt vervolgens met een kraakhelder advies. Met inzage in de kosten, het gebruik en verbruik, de terugverdientijd, de investeringen en subsidiemogelijkheden.

Kijk op: sportverlichting.com/sportclubs