De Tour of de Giro rijden? Voorspellingsmodel helpt wielerploegen bij de keuze

Kan klassementsrenner X dit jaar beter de Tour de France of de Giro d’Italia rijden? Of ligt juist de Vuelta a Espana hem beter? Arie-Willem de Leeuw, onderzoeker van de Universiteit Leiden en verbonden aan het Sports Data Center, maakte een voorspellingsmodel dat kan helpen de juiste keuze te maken.

Het model kan per etappe voorspellen hoeveel seconden winst of verlies een renner ten opzichte van zijn concurrenten pakt. De Leeuw werkte bij de ontwikkeling van het model samen met de wielrenners van team Jumbo-Visma. Hij geeft als voorbeeld het model van een klassementsrenner van Jumbo-Visma. Om tot het model te komen heeft De Leeuw data uit 145 eerdere etappes van die renner geanalyseerd. "Per seconde hebben we onder andere de snelheid, kracht en hoogte gemeten. Daarnaast hebben we de tijdsverschillen ten opzichte van de top-10 klassementsrijders gemeten."

Effectief etappeprofiel

Vervolgens heeft De Leeuw fysiologische eigenschappen van de renner toegevoegd, zoals de tijd die hij tijdens etappes nodig heeft om te herstellen, zuurstoftekort, enzovoorts. Daarna heeft hij de etappeprofielen erbij genomen. Deze heeft de onderzoeker aangepast, omdat niet alleen het profiel van de etappe (hoogte van de bergen, hoe lang en hoe steil de klimmen zijn) ertoe doet, maar vooral hoe de renner zich tijdens die etappe voelt. De renner herstelt na de derde beklimming van de dag minder goed dan na col nummer één. "Zo zijn we tot een effectief etappeprofiel gekomen. Maar dat was nog niet genoeg. Het aantal kilometers tussen het einde van de ene beklimming en het begin van de volgende alleen zegt niet zoveel. Wat je wilt weten is hoe lang renner X daar over doet. Dat is namelijk zijn hersteltijd." Aan de hand van de afstand, de historische snelheid en de steilheid heeft De Leeuw de hersteltijd tussen twee beklimmingen berekend.

Voorspellingsmodel

Met al deze gegevens is hij tot zijn voorspellingsmodel gekomen. Daaruit komt naar voren dat deze renner X in de twintigste etappe van de Giro d’Italia van dit jaar (van Feltre naar Monte Avena) tien seconden sneller zal rijden dan zijn rivalen. In de veertiende etappe van de Tour de France (Tarbes – Col du Tourmalet) echter, zal hij 21 seconden verliezen. De Leeuw: "Doe je dit voor alle etappes, dan kun je mede op basis van dit model beslissen of een renner de Giro, de Tour of de Vuelta gaat rijden." Ook kan het model helpen in de voorbereiding op etappes. "Als het model zegt dat je in een bepaalde etappe 40 seconden gaat verliezen ten opzichte van je concurrenten, dan kun je daarop anticiperen door de tactiek aan te passen en met hulp van je teamgenoten proberen de schade te beperken."

Foto: Isacco / Shutterstock.com