Klimaatcompensatie wordt groter thema in de sport

Team Sunweb plant bomen voor auto- en vliegkilometers

'We redden levens’, claimt een vijftal grote sportorganisaties tijdens de Sports and Climate Change Summit in september in New York. De Yankees, de Mets, voetbalbond MLS, NASCAR en de Amerikaanse tennisbond vertelden hoe ze allen de gebruikelijke vorm van klimaatcompensatie, het planten van bomen, recentelijk hadden omgezet in de levering van oventjes aan gebieden in Afrika.

Volgens de WHO sterven daar jaarlijks bijna vier miljoen vrouwen en kinderen door het gebruik van ondeugdelijke en vieze kookstellen of door het inademen van ongezonde brandstoffen. De levering van moderne kookstellen voorkomt veel uitstoot ter plaatse met minder houtkap en een veiliger omgeving, terwijl de lokale fabricage voor werkgelegenheid zorgt.

Team Sunweb en TreesforAll

Europese sportorganisaties, waaronder de UEFA, houden het voorlopig nog bij klimaatcompensatie door de aanplant van bomen. Zo heeft Team Sunweb sinds 2010 een ambassadeursrol bij de Nederlandse uitvoerder TreesforAll. "Daarmee willen we de waardering uitspreken naar de omgeving waarin we onze sport uitoefenen, zowel in training als in wedstrijden", vertelt Ingo Janssen, commercieel medewerker bij de ploeg. "Onze wielrenners rijden grote stukken door de natuur en dat willen we behouden. Dat valt bij ons ook onder de noemer 'schone sport'."

Auto- en vliegkilometers

Team Sunweb heeft een afspraak met Trees4all, waarin ze jaarlijks bekijken hoeveel CO2-uitstoot de ploeg heeft. "Daarvoor maken we een berekening van de auto- en de wereldwijde vliegkilometers, wat flink kan oplopen met de drie volledige programma's die Sunweb draait, te weten de World Tour voor mannen en vrouwen en ons Development programma. Trees4all zet die cijfers om in een hoeveelheid uitstoot, waarvoor zij bomen planten. Daardoor durven we te zeggen dat we CO2-neutraal opereren als wielerploeg. We willen hierover komend jaar meer naar buiten brengen en overleggen nu met Trees4all hoe we dat het beste kunnen doen. Misschien kunnen we andere ploegen motiveren om aan te haken."

Bidons

Verder heeft Sunweb een samenwerking met haar bidonleverancier, waarvan de producten van biologisch afbreekbaar materiaal gemaakt zijn, vertelt Janssen. "In grote races pikken de toeschouwers meestal de weggegooide bidons mee, maar als dit niet zo is, dan weten we tenminste dat ons afval vergaat. Daarnaast vragen we onze renners om bewust om te gaan met verpakkingen en deze bij zich moeten houden of desnoods weg te gooien op een aangewezen weggedeelte. Veel wedstrijdorganisaties maken tegenwoordig duidelijke bevoorradingszones, waarin het is toegelaten voor de renners om afval te droppen. Dat gebied maken rondemedewerkers direct schoon als de renners voorbij zijn."

Team Sky en plastic

Concurrent Team Sky neemt haar verantwoordelijkheid door het uitdragen van een duurzame boodschap. De wielerploeg reed de Tour de France met het Ocean Rescue-logo prominent op het shirt als onderdeel van de campagne tegen wegwerpplastic. Teameigenaar en sportzender BSkyB is één van de initiatiefnemers van #PassOnPlastic, waarbij zij als sponsor en rechtenhouder ook andere sporten betrekt zoals de Volvo Ocean Race met de boot 'Turn the Tide on Plastic' en de acties in de stadions van de Premier League.