"WK Volleybal moet een Gelders feestje worden"

Gelderland profileert zich met WK Volleybal voor vrouwen als sportprovincie

Van vrijdag 23 september tot en met 15 oktober kun je in Gelderland niet om het WK volleybal heen. De wedstrijden worden weliswaar ook deels gespeeld in drie Poolse steden (Gdansk, Lodz en Gliwice) en Rotterdam; in de Gelderse steden Arnhem en Apeldoorn zal de volleybalsport het hele toernooi extra bruisen. In alle uithoeken van Gelderland doen ze daaraan mee. Projectleider Maarten van Seggelen legt uit hoe provincie Gelderland zo het WK gebruikt om eigen doelen uit het beleid te behalen. "Het WK Volleybal moet een Gelders feestje worden."

Het WK Volleybal voor vrouwen mag wat Van Seggelen betreft als legacy van de Girostart in 2016 worden gezien. Michel Everaert, directeur sportontwikkeling en evenementen bij de Nevobo, was bij Gelderland uitgekomen omdat hij onder de indruk was geweest van het Italiaanse wielerspektakel. Als zoveel gemeenten roze kleuren en bij een wielerevenement betrokken kunnen zijn, dan moest dat met een volleybalevenement ook lukken, was zijn gedachte. Bij de sportminnende provincie zagen ze ook brood in een WK volleybal, maar op één duidelijke voorwaarde. "Volleybal is natuurlijk echt een stadionsport. Wij willen best voor een WK volleybal gaan, maar dan moet iedereen in Gelderland daar wat van kunnen merken. Het moet echt een maatschappelijk verankerd evenement zijn waar iedereen in Gelderland de mogelijkheid heeft om mee te doen", zegt Van Seggelen.

31 hostgemeenten voor 24 landen

Samen met de Nevobo stuurde de provincie aan op het verspreiden van het WK over de hele provincie. Zo is de ploegenpresentatie in Apeldoorn, een openingslunch in Ede en wedstrijden in Gelredome in Arnhem en Omnisport in Apeldoorn. De grootste spreidingsoperatie ligt in de huisvesting van 24 landenteams door Gelderse gemeenten. Het idee was eerst om 24 landen bij 24 gemeenten onder te brengen. "Binnen een maand belde de Achterhoek op: ‘wij willen met acht gemeenten vier landen ontvangen’. Dat vind ik ook weer bij De Achterhoek passen: wij doen het samen als regio. Zo komen we uit op 31 gemeenten voor 24 landen.

De provincie heeft voor de organisatie van het WK een budget van 4,3 miljoen euro uitgetrokken. Die investering is verdeeld over een deel subsidie en een deel sponsoring. Tussen die twee instrumenten zit een groot verschil, legt Van Seggelen uit. "Als overheid zijnde wil je niet op de stoel van de organisator gaan zitten, dat is niet ons vak. Tegelijkertijd wil je als partner wel nadrukkelijk schuren tegen het rendement van zo’n evenement. Daar komt zo’n partnership bij naar voren. De subsidie voor Nevobo is voor het afhuren van de locaties en de kosten worden gemaakt voor het organiseren van het evenement. Met een sponsorcontract kunnen we onze eigen doelen bereiken."

"We willen dit evenement inzetten om onze eigen organisatie te profileren. Door ons partnership met het evenement kunnen we eigen bijeenkomsten organiseren en ons verhaal vertellen."

Maarten van Seggelen - Provincie Gelderland

Die doelen heeft de provincie in drie delen opgedeeld: het zichtbaar maken van de sport in Gelderland, het thema gezonde en duurzame voeding en wat Van Seggelen ‘het Gelderse feestje’ noemt. "We willen dit evenement inzetten om onze eigen organisatie te profileren. Door ons partnership met het evenement kunnen we eigen bijeenkomsten organiseren en ons verhaal vertellen."

WK als vliegwiel voor verenigingen

Het stimuleren van sport in de provincie zit ook al verscholen in de subsidie vanuit de provincie. Opvallend genoeg is het zorgen voor meer sporters geen keiharde doelstelling. "Je zal mij niet horen zeggen dat het WK gaat bijdragen aan meer volleyballende meisjes in Gelderland”, zegt Van Seggelen. "Alle onderzoeken hebben dat bewezen in het verleden. Het wordt geroepen in het kader van legacy, maar het is moeilijk meetbaar. Wat wel gaat bijdragen is dat verenigingen weer even een stip op de horizon hebben: een vereniging in de gemeente Maas en Waal kan betrokken zijn bij het huisvesten van het Braziliaanse team. Dat is super bijzonder als een kind van 6 mag helpen. Dat gaat een boost geven aan de vereniging. Daarmee hopen we dat het WK als vliegwiel gaat helpen om de infrastructuur van het volleybal te verstevigen. Dat zien we nu al terugkomen."

De provincie sluit daarmee aan op de meerjarenstrategie van de Nevobo waarbij het versterken van de verenigingscultuur de inzet is. "De Nevobo krijgt bij dit WK een aantal sportdoelen en daarmee verstevigt het uiteindelijk het sportlandschap in Gelderland. Daar verwachten we ook rendement uit te halen."

Hoe bereik je niet-sporter?

Met een breed programma aan side-events, wijkpakketen om buurtfeesten te organiseren en het plaatsen van multisportnetten moet het WK volleybal als een olievlek over Gelderland verspreiden. Van Seggelen beseft dat het bereiken van de niet-sporters via een sportevenement hoe dan ook een grote uitdaging is. "Overheden richten zich vaak op meer sporters, maar dat doen ze via instanties die al bezig zijn met sporten. Dat blijft een punt. Hoe breng je mensen die minder hebben met het evenement toch in beweging? Wij hopen via de gastgemeenten in ieder geval te bereiken dat de Gelderlander zich bewust is van het evenement. Het betekent niet dat mensen het Gelredome gaan bezoeken. Maar je gaat als Gelderlander zeker wat van het WK merken."

Meer weten over de Gelderse aanpak rond sportevenementen? Maarten van Seggelen is tijdens het SportNXT congres op 30 september één van de sprekers. Tijdens zijn sessie gaat hij dieper in op sportmarketing vanuit overheden. Tickets en programma: sportnxt.nl