Ronde van Zuidoost Friesland toch slachtoffer van minder politie-inzet

De Ronde van Zuidoost Friesland gaat toch niet door. "Vanwege een tekort aan politie" , verklaart Marietje Holtrop de aanleiding van de afgelasting. De klassieker, de oudste in Friesland, stond voor 25 en 26 mei op de kalender van de KNWU. "De KNWU vindt het sneu en niet leuk. Maar verder is er niet op gereageerd", aldus de moe gestreden voorzitter annex coördinator van het tweedaagse evenement.

De Ronde van Zuidoost Friesland kent een lange historie en zou dit jaar voor de 42ste keer van start gaan in Appelscha. Zaterdag 25 mei zouden de amateurs en dames in actie komen, zondag de elite en beloften. In totaal hadden er zich 420 renners aangemeld, het maximum voor deze klassieker, die in 1975 voor de mannen werd opgericht en drie jaar later voor de dames. "De organisatie was helemaal rond. We hebben er alles aan gedaan, maar helaas…", verzucht Marietje Holtrop, die nog steeds moet bijkomen van het vele (vergeefse) werk om de ronde te redden.

Onduidelijk

Eerder in de maand dreigde de Ronde van Zuidoost Friesland al te sneuvelen wegens financiële redenen. Er gaapte een gat van 4.000 euro op de begroting. Maar een sponsor bood zich op het allerlaatste moment alsnog aan om het eventuele tekort aan te zuiveren. "Wij wisten vorig jaar september al van de problemen met de politie", aldus de voorzitter. "Maar het was allemaal heel onduidelijk." In november kregen de organisatoren van de verschillende wielerronden in Apeldoorn de boodschap van de politie dat de inzet in 2019 met twintig procent zou worden ingekrompen en in 2020 nog eens met vijftig procent.

Mede door de toch weer teruggedraaide annulering kon de politie onmogelijk voldoen aan de vraag van de organisatie om als vanouds weer twaalf motoragenten en twee commandowagens beschikbaar te stellen. "We hebben steeds contact gehouden met de politie. Wel elke dag, want we begrepen dat het moeilijk lag. We hebben uiteindelijk ook nog de burgemeester ingeschakeld", aldus Marietje Holtrop.

Lees ook:

Kleinere ronde

Ook burgemeester Harry Oosterman van Ooststellingwerf kon evenmin hulp bieden, toen de politie niet meer dan acht motoragenten kon inzetten. "Daarmee was de veiligheid niet meer gegarandeerd. En dan houdt het op." De organisatie had inmiddels wel al ruim twintig burgermotoren gecontracteerd, maar zij hebben in Nederland niet de bevoegdheden om in te grijpen zoals de politie. "Tot aan het ministerie van justitie toe hebben we dat geprobeerd, maar dat mag in België wel maar niet in ons land", kreeg Marietje Holtrop te horen.

Er restte slechts één beslissing: een streep halen door het tweedaagse evenement. Even werd overwogen de Ronde van Zuidoost Friesland naar het najaar te verschuiven, maar de organisatie vreesde ook dan op dezelfde problematiek te stuiten. "We hebben ook nog gedacht aan een kleinere ronde. Maar met een parkoers van 12 of 20 km heb je ook politie nodig. Dat schiet dus niet op", aldus Marietje Holtrop.

"Wij zijn geen voorstander om de ronde om te vormen tot een criterium. Jonge renners moeten al vroeg klassiekers rijden. Daar leren ze van. En niet van een rondje om de kerk"

Marietje Holtrop (Ronde van Zuidoost Friesland)

Tweedaagse te duur

De Stichting Wieler Promotie Olympia concentreert zich nu volledig op volgend jaar. Met als data: 23 mei de amateurs en dames over een afstand van 120 km, en op 24 mei de elite en beloften over 180 km. "We hopen dan op voldoende politiebegeleiding. Het is bekend dat de inzet dan nog eens met vijftig procent omlaag gaat. Maar de politie is bezig een plan te ontwikkelen. Wellicht lukt het met iets minder begeleiding toch de veiligheid te kunnen garanderen. We willen wel heel graag weer onze ronde laten verrijden’, bekent Marietje Holtrop.

Ze heeft contact met de collega’s van de Ronde van Drenthe, op 15, 16 en 17 maart verreden. "Ze hebben één dag ook problemen gehad met de politie. We overleggen nu regelmatig hoe we kunnen samenwerken, bijvoorbeeld met vrijwilligers. Dat scheelt al in de kosten", vertelt Marietje Holtrop, die zich zorgen maakt over het oplopen van de begroting. "Wordt het zo langzamerhand niet veel te duur om een tweedaagse te organiseren? De kosten rijzen de pan uit. Onze begroting is al boven de 30.000 euro gestegen." Om precies te zijn: naar 32.000 euro, waarvan liefst 5.000 euro is bestemd voor het inhuren van zo’n 25 burgermotoren met verkeersregelaars. "Onverantwoord veel", stipt Marietje Holtrop de consequenties aan van minder politie-inzet.

Schade volgend jaar

Ondanks alle teleurstellingen van de laatste weken houdt zij hoop en moed op een terugkeer van de ronde op de kalender van 2020. "Als de KNWU van mening is dat de schade dit jaar nog wel meevalt, ben ik het daar niet mee eens. De schade valt niet mee. De PDZ, een grote ronde op 11 mei voor elite en beloften, had wel voldoende begeleiding van de politie, maar ook daar traden moeilijkheden op. Zeeland worstelt met heel veel problemen en ook in Limburg vallen wedstrijden weg. De schade valt echt niet mee. En ik ben bang dat de schade volgend jaar nog veel groter zal zijn", aldus Marietje Holtrop. "Je hoort ook veel te weinig van de KNWU", klaagt ze.

Het staat hoe dan ook vast dat de organisatie in Friesland onder geen beding de ronde zal omvormen tot een criterium over drie km op een afgesloten parkoers. "Nee, daar zijn we geen voorstander van. Dat is ook slecht voor de ontwikkeling van jonge renners. Zij moeten al jong klassiekers rijden. Daar leren ze van. En niet van een rondje om de kerk", ziet Marietje Holtrop de toekomst van de haar zo geliefde sport somber in.

Foto: Colette3 / Shutterstock.com