Minder inzet van politie dupeert vooral jeugdkoersen

De politie schroeft dit jaar de inzet van motoragenten bij wielerwedstrijden met twintig procent omlaag en die (eerste) bezuiniging dupeert tot nog toe twee evenementen. De Wim Hendriks Trofee in Zeeland moest zijn tweedaagse inkrimpen tot alleen de klassieker voor elite en beloften op zondag 28 april. En de voor 25 augustus geplande Omloop van Valkenswaard verdween eveneens van de kalender. "Het valt dit jaar nog reuze mee", concludeert Thorwald Veneberg, directeur van de KNWU. Zo’n twee keer per week voert hij overleg met de politie om de schade in 2020 zoveel mogelijk te beperken.

November vorig jaar werd de vereniging van wielerorganisatoren in Apeldoorn geconfronteerd met de aankondiging van de politie over de reductie van de begeleiding. Dit jaar met 20 procent, in 2020 zelfs met vijftig procent. ‘De politie was heel duidelijk, maar niet bij iedereen ging het alarm af’, memoreerde Leon Cleven, koerscoördinator van de Omloop van Valkenswaard. Pas in februari onderkende de organisatie in Valkenswaard de ernst van de boodschap. "Tot minister Grapperhaus toe zijn we in actie gekomen. We hebben er echt alles aan gedaan. Zelfs nog op generaals' niveau bij de Koninklijke Marechaussee. Maar alles werd afgewezen", aldus Leon Cleven.

Op gesloten parkoers

De Wim Hendriks Trofee in Koewacht kende het probleem van het samenvallen met de nabije Omloop van Borsele. Secretaris Ludwig Kouijzer: "Half januari kregen wij een mailtje van de politie dat hier niets zou doorgaan." De KNWU drong nog aan voor een andere datum te kiezen, maar die optie wimpelde de organisatie weg. Uiteindelijk sneuvelde alleen de koers voor nieuwelingen (jongens en meisjes) op zaterdag vanwege Koningsdag. "De klassieker voor elite en beloften op zondag hebben we kunnen redden dankzij burgemeester Lonink van Terneuzen", vervolgt Kouijzer, zelf politie-inspecteur.

"Voor nieuwelingen is het belangrijk dat ze leren op kasseien te rijden. Dit is slecht voor hun ontwikkeling. Ik ben bang dat we dat over acht tot tien jaar gaan merken"

Ludwig Kouijzer (Wim Hendriks Trofee)

Dankzij deze bemiddeling kreeg de alweer 37ste editie van de Wim Hendriks Trofee uiteindelijk assistentie van zeven politiemotoren en één commandowagen. "Het hadden er eigenlijk tien moeten zijn. Voorgaande jaren hadden we er twaalf." Kouijzer betreurt het nog steeds dat de nieuwelingen niet van start mochten gaan. "De KNWU heeft ons geadviseerd nieuwelingen voortaan achter hekken op een afgesloten parkoers te laten rijden. Als het ware een kleine omloop om de kerk. Maar dat gaan wij niet doen. Voor nieuwelingen is het belangrijk dat ze leren op kasseien te rijden. Dit is slecht voor hun ontwikkeling. Ik ben bang dat we dat over acht tot tien jaar gaan merken."

Omloop Valkenswaard

Die vrees klinkt ook door in Valkenswaard, waar de wedstrijd voor beloften (onder 23 jaar) in de loop van april definitief sneuvelde. "De consul liet ons weten dat er geen begeleiding van de politie mogelijk was. De burgemeester wilde daardoor geen vergunning afgeven", aldus Cleven, met de toevoeging dat de politie in het verleden twaalf motoren en een commandowagen beschikbaar stelde. Voor dit jaar biedt Olympia’s Tour uitkomst. Cleven: "Ons volledige parkoers wordt als een etappe opgenomen in deze ronde. Dat gaat op zaterdag 19 oktober gebeuren. Daar zijn we blij mee, want ons parkoers heeft een uniek concept." Over volgend jaar voert de organisatie gesprekken met de Stichting Topcompetitie, om daar deel van uit te maken. "Men is geïnteresseerd om onze Omloop in het programma op te nemen. We schuiven dan op naar de eerste week van september", aldus Cleven.

Uitwijken naar België

De organisatie van de Wim Hendriks Trofee overweegt in 2020 weer uit te wijken naar België, zoals al eerder in het verleden. "Dat zou een optie kunnen zijn. Koewacht is een grensdorp", aldus Ludwig Kouijzer. De klassieker voor elite en beloften staat volgend jaar voor zondag 26 april op de agenda. "Maar wij weten niet wat Borsele gaat doen." De 38ste editie van de Wim Hendriks Trofee moet in elk geval ook in 2020 doorgaan, waarbij de organisatie zich zou kunnen afkeren van de KNWU en zich dan aansluiten bij de KBWB. "In België heet een verkeersregelaar een 'seingever'. Te herkennen aan een band om de arm", vertelt Kouijzer. "Hij mag het verkeer stilzetten. Dat is wettelijk geregeld. België is ook veel meer wieler-minded. Daar zetten ze de auto aan de kant en wachten geduldig tot de koers voorbij is."

Extra kosten

Volgens Cleven is de schade voor het wielrennen wel degelijk nu al groter dan de KNWU aangeeft. "De Acht van Bladel, eind juni een driedaagse voor junioren, heeft op de laatste dag de etappe moeten veranderen in een criterium op een afgesloten parkoers. En de Kersenronde van Mierlo op 30 mei mag met begeleiding van slechts twee motoragenten alleen doorgaan in een rondje over 15 km." De Ronde van Zuid Oost Friesland op 25 en 26 mei gelastte deze week eerst de boel af, maar dankzij een extra-sponsor kon die beslissing worden herroepen. Door de mindere inzet van de politie (slechts 8 motoragenten tegen 15 vroeger) steeg de post voor betalingen aan liefst 25 burgermotoren naar 5.000 euro, op een totale begroting van 30.000 euro.

Foto: Flickr (CC) / Hans Splinter