Deelname aan sportevenementen zet aan tot meer sporten

Een wetenschappelijk onderzoek van het Mulier Instituut heeft de correlatie aangetoond tussen deelname aan sportevenementen én meer sporten of bewegen. Uit het onderzoek blijkt dat deelname aan hardloop-, wieler- en wandelsportevenementen circa twee op de drie deelnemers stimuleert (meer) te sporten of bewegen. Dit effect is het grootst bij hardloop- en wielerevenementen waarbij ongeveer 75 procent aangeeft een stimulerende werking te ervaren.

Het Mulier Instituut publiceerde tijdens de 102e editie van de Nijmeegse Vierdaagse het factsheet ‘Evenementen: aanjager voor sportdeelname – Deelname aan loop-, fiets- en wandelsportevenementen als stimulans voor sportdeelname’.

Uit het onderzoek blijkt verder nog dat jonge evenementendeelnemers in het kader van evenementendeelname vaker worden gestimuleerd om meer te sporten of bewegen dan oudere leeftijdsgroepen. Onder 15-35-jarigen zijn circa 8 op de 10 deelnemers gestimuleerd om meer te bewegen, bij 65-plussers is dit de helft daarvan. Ook onder hoger opgeleiden komt de stimulans om meer te sporten of bewegen vaker voor.

Deelname aan sportevenementen in de lift

Een overgrote meerderheid van de deelnemers aan hardloop-, wieler- en wandelsportwedstrijden zal in de nabije toekomst aan even veel of aan méér evenementen in hun tak van sport gaan deelnemen. Dat geldt met name voor hardlopers. Dit is een stevige indicatie dat evenementenorganisatoren zich als collectief mogen verheugen in een belangstelling onder de huidige deelnemers die minstens op het actuele peil blijft. In een sportsector waar een hoge retentie allerminst een vanzelfsprekendheid is (denk aan onder andere de fitnessbranche) is dit een bemoedigend toekomstperspectief.

De groeikansen lijken met name te liggen bij het verleiden van de substantiële groep sporters die (nog) niet aan evenementen deelneemt.

Lees hier het volledige rapport van het Mulier Instituut.

Foto: Ger Loeffen, Creative Commons 3.0