"Kijkcijfers Volleyball TV stemmen tot tevredenheid"

Ruim twintig jaar geleden behoorde het Nederlands volleybalteam tot de wereldtop met zilver op het WK in Griekenland, terwijl het Nederlandse sportpubliek de gouden medaille op de Olympische Spelen in Atlanta tot 'Beste sportmoment van de 20e eeuw' verkoos. Sinds 2002 misten de 'Lange mannen' drie WK’s op rij, maar deze week zijn ze terug op het mondiale eindtoernooi. Afgelopen week speelde het team in Bulgarije de eerste groepswedstrijden tegen Canada (0-3) en China (3-1).

Het team van bondscoach Gido Vermeulen hoopt tenminste de eerste ronde te overleven. Hun wedstrijden kunnen de fans bekijken op Ziggo en de hoogtepunten bij de NOS, maar de echte volleyballiefhebbers kiezen voor een abonnement op 'Volleyball TV', het online platform, dat de internationale volleybalbond FIVB in samenwerking met IMG heeft gelanceerd. Dat toont voor 20 euro alle duels van de WK’s van zowel de mannen als de vrouwen, dat op 28 september in Japan begint.

Meer controle

"De afgelopen jaren heeft de FIVB de organisatie van grote toernooien als het WK en de nieuwe Nations League naar zich toe getrokken, waardoor ze meer controle heeft over de kwaliteit van de evenementen", vertelt Michel Everaert, directeur Sport van de Nevobo en bestuurslid van de FIVB. "In dit proces heeft de marketing en communicatie een flinke ontwikkeling doorgemaakt met als één van de uitkomsten de eigen zender 'Volleyball TV'. Die is bij de start van de Nations League gelanceerd met kijkcijfers, die voorlopig tot tevredenheid stemmen."

Zelden rechtstreeks

Volgens Everaert is volleybal mondiaal een heel populaire teamsport, maar zelden de grootste in een land. "Daarom besluiten nationale zenders vaak om andere sporten rechtstreeks uit te zenden en pas later een samenvatting van het volleybal. Daardoor krijgen we niet altijd de aandacht, die we zouden willen. Vergeet niet, dat volleybal op de Olympische Spelen al jaren de best bekeken sport is, beter dan atletiek, zwemmen of turnen. De potentie bestaat, maar in bijvoorbeeld Duitsland is het Dames WK in Japan niet eens op de open zender te volgen."

Overtuigende kijkcijfers

Een uitkomst voor de kijkers in volleybalgekke landen als China, Iran en Polen, maar de internationale bond denkt ook aan potentiële sponsors. "Die willen ze overtuigende kijkcijfers kunnen voorleggen. Wij krijgen die getallen ook te zien, daar is de FIVB heel open in. En dat is belangrijk, want deze cijfers zijn over het algemeen veel hoger en positiever dan de omroepbazen in Nederland denken. Zo was de finale van het WK Beachvolleybal 2015 in Den Haag het best bekeken programma van dat jaar op NPO3 met bijna twee miljoen kijkers."

WK Dames in 2022

Dat toernooi was voor de Nevobo zo'n succes, zowel qua publieke belangstelling als financieel, dat de bond een bid voorbereid voor het volgende WK Dames in 2022. "Het toernooi in 2014 trok in totaal al 830 miljoen televisiekijkers. Ik ben benieuwd naar de cijfers van het komende toernooi in Japan, dat het alleen organiseert. Wij denken aan een opzet met de eerste ronde in Nederland en een vervolg in samenwerking met drie andere landen. De inschrijving sluit aan het eind van september. Op dit moment lijken we de enige kandidaat."