Door Jan de Leeuw

Ethiekmanagement in de sport: strategische noodzaak voor sportorganisaties

Ethiek in sportorganisaties staat in het centrum van de belangstelling. Kwesties rond doping, matchfixing, racisme, seksueel grensoverschrijdend gedrag, financieel wanbeleid en corruptie in de sport halen bijna elke dag de krant. Ze stellen bestuurders van sportorganisaties voor grote problemen. Zoals alle andere problemen in een sportorganisatie moet dit gemanaged worden. We hebben het dan over ethiekmanagement: het doelbewust inzetten van verschillende instrumenten om moreel verantwoord gedrag in de sport en de organisatie van de sport te bevorderen. Te denken valt aan formele documenten (zoals gedragscodes), voorbeeldgedrag, morele competenties bij HRM en sancties. Op 8 mei aanstaande zal Bram Constandt aan de Universiteit van Gent promoveren op het onderwerp ethiekmanagement in voetbalclubs.

Sport, kunst en propaganda in het Derde Rijk

In de Duitse stad Bochum loopt op dit moment een tentoonstelling met als titel: ‘Artige Kunst’ (gewillige, gehoorzame kunst). Het is kunst die paste bij de cultuurpolitiek van het nationaalsocialisme van Adolf Hitler. In 1937 werd deze kunst getoond tijdens de eerste Grossen Deutschen Kunstausstellung (GDK) in München. De Führer hield een toespraak waarin hij zijn ideeën over kunst in het Derde Rijk uiteenzette. Een dag later opende elders in de stad een tentoonstelling over kunst die door de nazi’s werd verafschuwd. Die kunst werd ‘Entartete Kunst’ genoemd. Er waren werken te zien van onder andere Marc Chagall, Max Beckman, Max Ernst en Otto Dix.