"Privacy mag geen excuus zijn om niet te innoveren"

Hoe ziet de toekomst van sportinnovatie eruit? En wat kan de impact van innovatie zijn op de samenleving? Die vragen stonden afgelopen maandag tijdens het 15e Nationale Sport Innovatie Congres centraal bij de paneldiscussie met vijf kopstukken uit de wereld sport en innovatie. Behalve de bekende thema's als meer samenwerken en vraaggestuurd innoveren kwam hierbij ook privacy als een belangrijk vraagstuk naar voren.

Het expertpanel dat het Nationale Sportinnovatie Congres in de High Tech Campus in Eindhoven afsloot, bestond uit: Toon Gerbrands (directeur PSV), John Baekelmans (directeur imec Nederland), Ad van Berlo (Professor TU/e en oprichter VanBerlo), George de Jong (Cluster Sports & Technology), Stijn Steenbakker (Wethouder o.a. innovatie en sport gemeente Eindhoven) en Harry van Dorenmalen (Voorzitter Topteam Sport).

Innoveren om te motiveren

John Baekelmans van sensorenfabrikant imec ziet innovatie vooral als een middel om meer mensen te laten bewegen. "Ik loop zelf 70 tot 80 kilometer hard per week, dus ik hoef mezelf niet te motiveren. Het probleem zit bij de mensen die die motivatie niet kunnen vinden. Het is de kunst om die mensen in te fluisteren dat als ze bijvoorbeeld een meeting in het park doen dat ze dan ook hebben bewogen." Met sensoren en technologie probeert imec daar aan bij te dragen.

Homo ludens

Wethouder Stijn Steenbakker haakte daar graag op aan, omdat in zijn stad Eindhoven de inwoners al op meerdere plekken worden aangemoedigd te bewegen. "Ik geloof extreem in de theorie van de homo ludens: de spelende mens. Uiteindelijk wil ieder mens bewegen, als het maar leuk genoeg is. Ik denk dat innovatie daar extreem bij kan helpen." Steenbakker merkt dat in de politiek nog vaak de kritiek leeft dat sportinnovatie alleen op topsport gericht is. "Je probeert het in de topsport uit, maar het is juist ook juist de bedoeling dat het sport en bewegen leuker maakt."

Als voorbeeld geeft hij Innosportlab De Tongelreep dat naast het beter maken van topzwemmers als Ranomi Kromowijojo ook bezig is met de zwemles van de toekomst. "Ze ontwikkelen daar nieuwe zwemlessen voor kinderen om het zwemmen leuker te maken. Daar kunnen we veel meer in doen en daar moet de overheid vierkant achter staan."

Privacy

Steenbakker ziet samen met andere collega-wethouders dat de digitalisatie van de samenleving voor de toekomst wel aandacht voor privacy vereist. "De ontwikkeling gaat zo snel, voor je het weet sta je buitenspel. Samen met de gemeente Amsterdam heeft Eindhoven nu digitale spelregels afgesproken om aan te geven binnen welke kaders je mag innoveren."

Baekelmans sloeg daar gelijk op aan. "Ik word altijd een beetje huiverig als het om privacy gaat. Het is belangrijk, maar het mag geen excuus zijn om niet te innoveren. Dat hoor ik al te veel. Wat je moet doen als je nieuwe oplossingen bouwt is een opt-in en opt-out hebt: je moet de keuze geven om gegeven te delen of niet. Ik sta daarom ook volledig achter het idee van de wethouder: er moet meer wetgeving komen om kaders te creëren, anders gaan we dat als excuus gebruiken en gaan we dingen niet doen omdat we geen kader hebben."

"Ik word altijd een beetje huiverig als het om privacy gaat. Het is belangrijk, maar het mag geen excuus zijn om niet te innoveren"

John Baekelmans (imec)

Slimste vierkante 10 km

Baekelmans deed daarna ook nog een oproep tot meer samenwerking in de regio. "Ik hoor vaak: we maken van de slimste vierkante kilometer de slimste 100 vierkante kilometer. Ik zou graag starten met de slimste 10 vierkante kilometer: om alvast alles wat we hier op sportgebied doen te koppelen. Anders gaan we versnipperen. We hebben te veel wat complementair is om niet de samenwerking te zoeken."

Het Cluster Sports & Technologie ziet een hogere organisatiegraad in de regio ook als een belangrijke stip op de horizon, vertelde George de Jong. "We zijn daarom ook gestart met een 'joint innovation centre' op het gebied van sport en vitaliteit. Dat is geen groot gebouw, maar een andere organisatie waarbij organisatie die nu nog vooral projectmatig samenwerken elkaar structureel gaan opzoeken."

Meer vraaggestuurd innoveren

Toon Gerbrands vulde dat aan met een pleidooi voor meer vraaggestuurde innovatie. "Wij krijgen bij PSV heel veel aanbiedingen voor innovaties, maar daar kan ik vaak niks mee. Het gaat erom dat wij onze vragen bedenken waarmee we aan de slag willen." Dat inzicht kreeg hij bij een Formule-1 team dat werd overspoeld werd met mails over innovaties. "Ze werden daar gek van en hebben de vragen waar zij een oplossing voor zochten op hun website gezet om te kijken wat er gebeurde. Mensen gingen daarmee aan de slag en daar kwamen allerlei talenten uit voort. Elk bedrijf zou eigenlijk tien vragen op zijn website moeten zetten waar hij niet uitkomt en dan kijken wat voor oplossingen er komen."