In de onlangs verschenen nieuwe editie van vakblad Sport & Strategie blikt Jan de Jong, directeur Eredivisie CV, in een uitgebreid interview terug op een productief jaar met onder andere . Eerst kwam hij namens de eredivisieclubs een nieuw mediacontract overeen met sportzender ESPN. Kort daarna trad hij toe tot het bestuur van European Leagues, waarmee hij zich mengt in de strijd om de verdeling van de miljoenenopbrengst uit de Europese competities. Om zo de Nederlandse clubs nog rijker te maken. Behalve economische belangen van clubs, benoemt De Jong in hetzelfde interview ook de politieke lobby. Die is volgens hem hard nodig, want in Den Haag wordt de Eredivisie nog vaak als 'lastig' gezien.
In oktober loodste De Jong als directeur zijn Eredivisie CV na anderhalf jaar onderhandelen naar een nieuw mediacontract. Ook tussen 2025 en 2030 blijven de eredivisiewedstrijden te zien bij sportzender ESPN. Even leek het erop dat een consortium van Nederlandse tv-providers, waaronder KPN, Ziggo, Oidido en Delta, de uitzendrechten zouden krijgen, maar uiteindelijk ging het contract opnieuw naar ESPN, dochter van Disney. De achttien eredivisieclubs verdienen er zo’n 750 miljoen euro mee, 135 miljoen per seizoen en een tekenbonus van 70 miljoen.
"De clubs gaan er zestig, zeventig procent op vooruit en al vanaf volgend seizoen worden ook alle wedstrijden in de Keuken Kampioen Divisie en de Vrouwen Eredivisie live uitgezonden op ESPN”, motiveert De Jong het nieuwe contract, waarmee de clubs inmiddels unaniem akkoord zijn gegaan. “Het is ook een keuze voor continuïteit en vertrouwen. ESPN/Disney is een superbetrouwbare partner gebleken. En het voetbal heeft echt gezicht gekregen. De clubs zijn zeer tevreden met hoe ESPN het voetbal brengt."
Nu de commerciële belangen van de eredivisieclubs voorlopig zijn veiliggesteld, wil De Jong zich richten op de politieke lobby. "Voetbal staat er behoorlijk slecht op in Den Haag. Men vindt ons lastig en begint dan altijd over de politie-inzet die nodig is. Deels terecht, gezien de moeite die het soms kost om de competitie ordentelijk te laten verlopen. Maar het betaald voetbal is ook de grootste amusementsindustrie in Nederland en draagt voor 2,9 miljard euro bij aan het BNP. 8 miljoen mensen besteden gemiddeld elf uur per week aan voetbal. Naast het feit dat we netto betaler zijn, zijn we ook een industrie van sociale verankering en nationbuilding."
"Voetbal staat er behoorlijk slecht op in Den Haag. Maar het betaald voetbal is de grootste amusementsindustrie in Nederland en draagt voor 2,9 miljard euro bij aan het BNP"
Die industrie mag in Den Haag best met wat meer respect en warmte behandeld worden, vindt de ECV-directeur. "Er is een aantal regelingen waar het betaald voetbal behoorlijk last van heeft. Zo is de regel dat sommige buitenlandse spelers over de eerste dertig procent van hun inkomsten geen belasting hoeven te betalen, weggevallen. Ook moeten Nederlandse clubs aan spelers die van buiten de EU komen veel meer salaris betalen dan in omringende landen. Daar komt volgend jaar de schade nog bij die we oplopen als we straks geen reclame- of sponsorinkomsten van online betting-bedrijven meer mogen hebben", aldus De Jong.
"Voetbal is een volwassen bedrijfstak, soms lastig, maar uit oogpunt van cohesie en maatschappelijke samenhang vaak ook onderdeel van de oplossing", klinkt het zelfbewust. "Als je ziet hoeveel maatschappelijke projecten onze clubs draaien! Dan is het normaal en gerechtvaardigd om in Den Haag ook je noden en belangen kenbaar te maken."
In het vakblad gaat Jan de Jong ook dieper in op zijn nieuwe rol in het bestuur van European Leagues. Het hele interview met Jan de Jong lezen?
Lees meer over dit nummer op de Vakblad-pagina.