"De boodschap om weer te gaan sporten is belangrijker en impactvoller dan ooit!"

Nederlandse Loterij heeft een heldere ambitie: Nederland gelukkiger en gezonder maken. Samen heel veel mensen laten winnen, niet alleen met miljoenen aan prijzengeld. Jaarlijks investeert Nederlandse Loterij namelijk ook miljoenen in de Nederlandse sport en achttien goede doelen op het gebied van gezondheid en beweging. Nederlandse Loterij is de naam achter zeven bekende kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en TOTO. De missie van Nederlandse Loterij: bijdragen aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland.

Mede daarom participeert het bedrijf al jarenlang in de NOC*NSF Nationale Sportweek. "Dat doen we bewust, omdat wij de sport in Nederland op alle niveaus omarmen. Van de topsport tot de amateurs en alles daartussen", legt Judith Keizer, Sponsor & Activatie Manager van Nederlandse Loterij, uit. "Wij zijn opgericht door en voor de sport. Sport zit in ons DNA! Nederlandse Loterij draagt jaarlijks met haar prijzen en afdracht bij aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland en wij vinden het belangrijk dat sport bereikbaar is voor iedereen in Nederland. Meer dan ooit vinden wij het dan ook juist nu van belang om te laten zien dat wij de sport in Nederland steunen."

Belang van sporten

Keizer vervolgt: "Nadat we door COVID-19 allemaal voor langere tijd binnen moesten blijven, kunnen we eindelijk weer sporten. We zijn met de neus op de feiten gedrukt over hoe belangrijk sport voor ons is. Zo zorgt het voor meer zelfvertrouwen en geeft het energie. De boodschap om weer te gaan sporten is belangrijker en impactvoller dan ooit!"

Om de rol in de Nederlandse sport en het partnership met NOC*NSF extra te benadrukken, startte Nederlandse Loterij voorafgaand aan de NOC*NSF Nationale Sportweek met een tv-commercial. Keizer: "Hiermee willen we aandacht besteden aan het belang van sporten voor iedereen; de breedtesport, de topsport, het alleen sporten of in een team én het sporten met een beperking. Om er zo nogmaals op te wijzen hoe belangrijk sport is. Sport doet iets met je! De samenwerking van Nederlandse Loterij met NOC*NSF is heel intensief en verloopt erg goed. Daar zijn we van beide kanten heel enthousiast over. We hebben dit samen opgepakt en willen deze boodschap in heel Nederland wereldkundig maken. We willen het liefst iedereen enthousiasmeren om te gaan sporten."

Voor het sporten met een beperking is tijdens de NOC*NSF Nationale Sportweek nog extra aandacht. Op dinsdag 22 september, de dag van inclusief sporten, start de activatie 'Accepteer of doneer'. Hierbij wordt iedereen uitgedaagd om een activiteit met een beperking te ondernemen. Keizer: "Dat kan van alles zijn; geblinddoekt voetballen, sprinten op je knieën of opdrukken met één arm. We willen zo in ieder geval nog meer bewustwording creëren over hoe moeilijk het is om te sporten met een beperking, maar ook laten zien dat wij er voor iedereen zijn."

Ambassadeur Hoogland

Baanwielrenner Jeffrey Hoogland, meervoudig Nederlands, Europees- en wereldkampioen, is sinds 2019 een trotse ambassadeur van Nederlandse Loterij. Hij ging de challenge ‘Accepteer of doneer’ al aan. "Nederlandse Loterij is voor mij een goede, realistische partner en ik ben blij dat het bedrijf ook sponsor van de wielerbond is", zo vertelt hij. Voor Hoogland (27) is er een aantal momenten per jaar dat hij in actie komt voor Nederlandse Loterij. De NOC*NSF Nationale Sportweek is zo’n moment. "En dat vind ik leuk om te doen", zo zegt hij. "Natuurlijk gaat de training altijd voor, maar als het even kan, zet ik me graag in om mensen in beweging te krijgen en kennis te laten maken met het baanwielrennen."

Dat doet Hoogland bijvoorbeeld door geïnteresseerden uit te nodigen op zijn trainingslocatie, Omnisport in Apeldoorn. "Want alleen op die manier kan ik echt laten zien waar ik mijn geld mee verdien. En weet je wat? Vrijwel iedereen onderschat hoe steil de wielerbaan is. Dan vertel ik ze maar dat ze hard genoeg moeten blijven fietsen, om niet te vallen." Nederland in beweging krijgen en houden is belangrijk, vindt ook Hoogland. "Fit en gezond blijven helpt tegen verschillende ziektes. Ik zou het mooi vinden als mensen nog vaker op de fiets stappen. Als ze mij daarin als voorbeeld zien, is dat natuurlijk extra leuk. En nee, dat hoeft niet met dezelfde topsnelheid zoals ik die haal, 85 kilometer per uur is namelijk wel erg hard, haha. Zolang je maar actief bent en blijft, ongeacht de snelheid."

Ode aan de sport

'Time Out in de Dug Out' is een ander gezamenlijk geïnitieerd concept van Nederlandse Loterij en NOC*NSF. Keizer: "We hebben echt een mooie line-up van woordkunstenaars weten samen te stellen", legt ze uit. "Gerson Main, Sticks, Rob Dekay, Özcan Akyol, Pleun Bierbooms, Brainpower, Berget Lewis, Willeke Alberti, Sarita Lorena en Ruben Annink gaan samen met onder andere Femke Heemskerk, Roy Meyer, Celeste Plak en Rico Verhoeven op pad om, geheel volgens de geldende RIVM-regels, tien dagen achter elkaar sport te beleven. Na afloop van elke activiteit brengt de woordkunstenaar op geheel eigen wijze een ode aan de sport, iedere dag staat er een ander thema op het programma. Zo laten we zien hoe belangrijk sporten is voor ouderen, voor mindervaliden, op de werkvloer enzovoort. Wij zijn er echt van overtuigd dat dit een mooie mix gaat opleveren, waarmee we sporten en bewegen in Nederland op een unieke manier onder de aandacht gaan brengen."

Impact maken

Nederlandse Loterij wil mede door deze activaties een grotere doelgroep bereiken en zich op meer dan alleen sportliefhebbers richten. Keizer: "We willen echt impact maken en er in nauwe samenwerking met NOC*NSF voor zorgen dat nog meer Nederlanders geïnspireerd raken door de sport. En we geloven erin dat juist deze koppeling met kunst en cultuur echt iets nieuws is."