Hoe de eDivisie jongeren van de bank af krijgt

eDivisie focust zich op boodschap 'FIFA esports is topsport'

De eDivisie, een competitie tussen FIFA-gamers van alle 18 Eredivisieclubs, begint in het najaar aan het vierde seizoen. Nu de competitie een stabiele basis heeft, kan het vizier de komende jaren ook meer gericht worden op een actieve en gezonde boodschap. "Om als FIFA-speler succesvol te zijn, moet je topfit zijn. FIFA esports is topsport."

Sinds de introductie van de eDivisie in 2017 werden de beelden van de competitie online al miljoenen keren bekeken, door voornamelijk jongeren. Mede door dit succes werden partners vastgelegd, zoals Basic-Fit en Domino’s. Deze bedrijven zien dat gaming en esports een goede manier is om jongeren te bereiken en beschouwen de eDivisie als het uitgelezen platform om hun boodschap op een relevante manier over te brengen.

Het verbinden van esports met maatschappelijke thema’s als vitaliteit en gezondheid ligt misschien niet voor de hand, maar volgens Marc Rondagh, Business Development Manager bij de Eredivisie, wordt vaak onderschat hoe fit esporters moeten zijn om op het hoogste niveau te kunnen presteren. "Als esporter is het van essentieel belang zowel fysiek als mentaal topfit te zijn. Je conditie, focus en voeding bepalen mede hoe goed je presteert. Als eDivisie willen we de komende jaren meer focus leggen op wat het inhoudt om esporter te zijn en laten zien dat esports ook echt topsport is."

Verantwoord gamen

De Eredivisieclubs ondernemen zelf al diverse initiatieven om verantwoord gamen onder de aandacht te brengen. Zo bezoekt AZ samen met haar esporter verschillende middelbare scholen in Noord-Holland om bewustwording voor verantwoord gamen te creëren. En ook FC Utrecht gaat met zijn esporter naar scholen om uitleg te geven over verantwoord gamen. Er is inmiddels een stichting opgericht - Verantwoord Gamen - dat als missie heeft gamers en de directe omgeving te helpen, bewuster en verantwoordelijker om te gaan met hun game-gedrag. "Als eDivisie hebben wij bij de oprichting ook al eens nagedacht over het concept van verantwoord gamen. Ik kan mij voorstellen dat we dat plan weer van stal halen en in de komende jaren naar alle stadions gaan om voorlichting te geven", zegt Rondagh over dit onderwerp.

"Wij zijn voor de clubs een spreekbuis richting esports-fans en willen een gezonde leefstijl promoten"

Marc Rondagh (Business Development Manager bij de Eredivisie)

De partners van de eDivisie denken ook goed na over de maatschappelijke invulling van hun partnerschap. "Zij geloven in het bereik en het verdere potentieel van de eDivisie. Basic-Fit heeft als doel met deze sponsoring het aantal mensen dat overweegt te gaan fitnessen bij Basic-fit te laten stijgen onder de doelgroep jonge mannen", legt Arnoud Schonis, Project Manager esports bij de Eredivisie, uit. "Na een half jaar zagen we al de eerste effecten. Onder de jongeren die de eDivisie volgen is de overweegintentie groter dan onder jongeren die onze competitie niet volgen. Op deze manier stimuleren wij jongeren te sporten."

Domino’s zet op zijn beurt het partnership met de eDivisie in om duizenden nieuwe medewerkers te werven. Gedurende tenminste één jaar worden er onder de noemer 'Step Up Your Game' verschillende activiteiten uitgerold. "Middels humoristische content die door de community op prijs wordt gesteld gaan we op zoek naar nieuwe medewerkers voor Domino’s."

Personeel werven voor Defensie

Op maatschappelijk vlak zien Schonis en Rondagh in de toekomst mogelijk een nog grotere rol weggelegd voor de eDivisie. Ze denken dat bijvoorbeeld de Rijksoverheid kan profiteren van een samenwerking met de Nederlandse FIFA-competitie. "Defensie is naarstig op zoek naar jonge mensen die een technische opleiding hebben gevolgd. Op televisie zie je veel spotjes voorbijkomen, waarmee ze personeel proberen te werven. Ik denk dat het zeer de moeite waard is een campagne met de eDivisie te starten. Onze doelgroep is over het algemeen (bijna) klaar voor de arbeidsmarkt. Een groot aantal gamers is met techniek en ICT bezig; precies de groep waar Defensie zich op richt. Een boodschap voor alcoholpreventie zou bijvoorbeeld ook heel goed kunnen werken. De esporters spreken de doelgroep aan en hebben een bepaalde geloofwaardigheid. Zij kunnen heel goed een verhaal overbrengen aan esports-fans."

Spreekbuis

Het zijn plannen voor de toekomst. Een toekomst waarin steeds meer plaats is voor maatschappelijke projecten. Rondagh: "We hebben een groot bereik opgebouwd in drie jaar. De eDivisie is een platform waarmee we een krachtige boodschap kunnen verspreiden. Bryan Hessing, de esporter van Heracles Almelo, is 10 kilo afgevallen omdat hij merkte dat het zijn prestaties ten goede kwam. Ajax heeft een personal trainer ingehuurd voor haar esporters. Die verhalen willen we meer naar voren laten komen. Wij zijn voor de clubs een spreekbuis richting esports-fans en willen een gezonde leefstijl promoten."

Tijdens EsportsX, de #1 esports conferentie in de Benelux op 18 oktober, vertellen Marc Rondagh en Arnoud Schonis meer over de eDivisie. Ga voor meer info en registratie naar EsportsX.nl.