Veel clubs en sportorganisaties hebben de neiging het hoofd te laten hangen en de coronacrisis uit te zitten in lethargie en zelfbeklag, signaleert Frank van den Wall Bake. Natuurlijk, er is leed, sportief en commercieel. Maar dat is geen reden om de hoop te laten varen en niet vooruit te kijken. In een interview met vakblad Sport & Strategie geeft de nestor van sportmarketing tips en adviezen aan sportorganisaties om het lot in eigen hand te nemen en sterk te staan voor de tijd ná corona.
Voor de inmiddels 76-jarige Van den Wall Bake is stilzitten er niet bij. Hij doet als consultant nog "incidentele klussen" voor bedrijven als ABN AMRO, sponsor in tennis en hockey, en voor KPN, VriendenLoterij en PWC, alle drie als sponsor actief in het voetbal. Vorige maand nog wist hij voor het Watersportverbond – niet als consultant, maar als bestuurslid marketing en sponsoring – verzekeraar Allianz te strikken als hoofdsponsor voor de komende acht jaar. Hij volgt alle laatste ontwikkelingen op het gebied van sport en commercie nog dagelijks op de voet. Het coronavirus heeft gezorgd voor zware tijden in zijn vakgebied.
De 440 miljoen euro steun die het kabinet tot dusver uittrok voor de amateursport (410 miljoen en het betaald voetbal (30 miljoen) vindt Van den Wall Bake mooi en terecht. De infrastructuur van de Nederlandse sport moet overeind worden gehouden. Maar hij signaleert ook dat mede door de steunverlening veel clubs en sportorganisaties de neiging hebben weg te zakken in lethargie en zelfbeklag en te wachten tot de problemen voor hen worden opgelost. "Dat maakt me boos. Men verschuilt zich achter de crisis. Ik zie dat als een vorm van gemakzucht, een excuus om niets te doen. Voor mij is een crisis juist een extra drijfveer om gas te geven, creatief te zijn en nieuwe dingen te bedenken.”
"Je kunt altijd wat doen! Stilzitten is per definitie achteruitgaan, en dat geldt vooral in moeilijke tijden"
Van den Wall Bake wil van pessimisme en mistroostige scenario’s niet weten. "Ik ben ervan overtuigd dat, als we uit de crisis komen, de sport een van de eerste sectoren is die daarvan gaat profiteren. Want mensen kunnen dan weer leuke dingen doen en zullen zich onmiddellijk geroepen voelen hobby’s en prioriteiten op te pakken en dat is in mijn ogen zeer duidelijk ook de sport. Maar dat gaat niet vanzelf. Bonden en clubs moeten er wel wat voor doen en nu al in actie komen."
Eén van de tips die Van den Wall Bake in het artikel geeft aan clubs en sportorganisaties is het bieden van perspectief aan fans. “Laat weten dat je leuke dingen aan het voorbereiden bent voor als het straks over is. Mensen horen graag dat je aan ze denkt, dat je je voor ze inspant, dat je ze trouw bent. Dan blijven ze ook loyaal aan jou! Zet een wedstrijd op touw tegen een gerenommeerde buitenlandse tegenstander en communiceer dat nu alvast: ‘Du moment dat het kan, krijgen jullie van ons een wedstrijd cadeau!’ Stel je voor: PSV-Bayern München, Ajax-Barcelona, om het eind van corona te vieren. En nodig dan ook al het verplegend personeel uit de omgeving uit, omdat ze zo goed voor iedereen hebben gezorgd. Geef ze een gratis kaartje met een vipbehandeling.”
Zoiets is volgens hem op elk niveau te organiseren. "Elke amateurclub kan een wedstrijd organiseren tegen zijn aartsrivaal. Clubs zullen zeggen: ‘Wat een goed idee, laten we snel een afspraak maken.’ Maar bovenal geef je aan je supporters het signaal af dat je niet bij de pakken neerzit, dat je actief bent, dat je niet achterover leunt en de crisis wel uitzit, omdat je zogenaamd niks kunt doen. Onzin, je kunt altijd wat doen! Stilzitten is per definitie achteruitgaan, en dat geldt vooral in moeilijke tijden."
Lees de andere tips van Van den Wall Bake op sportnext.nl. Benieuwd naar het hele artikel en het hele vakblad? Bestel deze editie dan als los nummer.