"Het vrouwenvoetbal zit nog steeds in de lift"

Komende vrijdag spelen de OranjeLeeuwinnen in het Rat Verlegh Stadion in Breda de heenwedstrijd in de play-off met Denemarken op weg naar kwalificatie voor het WK in Frankrijk komende zomer. Dinsdag volgt de return in Viborg. De winnaar van deze tweestrijd ontmoet in november Zwitserland of België voor het laatst overgebleven Europese ticket. Het duel in Breda was binnen een uur uitverkocht. De Europese kampioenen van 2017 blijven 'hot'.

Oranje won de finale in Enschede vorige zomer ruim van diezelfde Denen, die in het najaar in staking gingen wegens onenigheid met hun nationale bond over het vergoedingensysteem. Dat leidde tot een reglementaire 0-3-nederlaag van hun eerste kwalificatieduel tegen Zweden, dat vervolgens de groep won. De Deense dames wisten een flinke premieverhoging te bedingen bij hun bond, maar betaalden de prijs met deelname aan deze play-offs.

In de lift

"Bij Oranje is deze zogenaamde commerciële regeling al enige tijd geleden tot ieders tevredenheid afgesloten”, zegt zaakwaarnemer Leoni Blokhuis van FlowSports. Ze kijkt met spanning uit naar de play-offs. "Het vrouwenvoetbal zit nog steeds in de lift. Het gewonnen EK was zeker geen eindpunt, maar een katalysator. Als de OranjeLeeuwinnen zich niet plaatsen voor het WK in Frankrijk is dat wel een aderlating, waardoor de ontwikkeling mogelijk iets stagneert, maar dan zijn we zeker niet terug bij af."

"Als de OranjeLeeuwinnen zich niet plaatsen voor het WK in Frankrijk is dat wel een aderlating, maar dan zijn we zeker niet terug bij af"

Leoni Blokhuis (FlowSports)

Continuïteit in sponsoring

Deelname aan het eindtoernooi kan het enthousiasme rond de OranjeLeeuwinnen echter een nieuwe stimulans geven. "Uiteraard zijn de speelsters in de aanloop naar het toernooi aanzienlijk interessanter voor sponsoren, die kunnen inhaken op een naderend groot evenement met een bekend gezicht", meent Blokhuis. ”Dat is een mooi moment voor een bedrijf om in te stappen en te profiteren van de aandacht en zichtbaarheid in die periode. Aan de andere kant zoeken we ook steun in minder goede tijden met enige continuïteit in de samenwerking. Sport bestaat nou eenmaal niet alleen uit winnen. Verlies hoort daar ook bij. Dus daar zien we weer andere kansen voor een merk."

Andere merknamen

Blokhuis geeft aan dat ze bijna dagelijks met geïnteresseerde partijen spreekt. "Daarbij kijken we heel breed door in te zetten op branches die aansluiten bij de interesses van onze speelsters en bijvoorbeeld ook naar overlap in doelgroep. Naast de logische relaties met sportfirma’s als Nike, adidas en Puma hebben speelsters als Kika van Es, Sherida Spitse en Danique Kerkdijk bijvoorbeeld een deal met Expresso Fashion, dat een diverse collectie op de markt brengt voor verschillende type vrouwen. Vivianne Miedema was afgelopen zomer het gezicht van de campagne van Intersport. Het zijn vaak toch hele andere namen dan in het mannenvoetbal.”

WK dichtbij huis

Bij het eerste optreden op een wereldkampioenschap verloren de OranjeLeeuwinnen in 2015 de achtste finale van Japan. In Frankrijk krijgen ze ongetwijfeld steun van het Oranjelegioen. Een groot deel van de WK-wedstrijden is aangewezen aan stadions in het noorden van Frankrijk, zoals het Parc des Princes in Parijs, in Valenciennes, Reims en Le Havre. ”Als de thuisinterlands van Oranje, zoals nu in Breda, iedere keer binnen tien minuten zijn uitverkocht, dan kan ik me goed voorstellen dat mensen hiervoor afreizen naar Frankrijk. Het toernooi valt deels in de vakantie. Maar eerst vrijdag en dinsdag maar eens tegen Denemarken", besluit Blokhuis.

Foto: Flickr (CC) IQRemix