Beperkte inzet politie zorgt opnieuw voor patstelling bij Nederlandse wielerkoersen

Simac Ladies Tour en BinckBank Tour ondervinden grote problemen door minder politiebegeleiding

Problemen met de politiebegeleiding ondermijnen het doorgaan van de Simac Ladies Tour en de BinckBank Tour, de enige twee etappekoersen op het hoogste niveau in Nederland. "Eén van de twee moet terug in dagen. Dat is nu verplicht. Hoe we dat gaan oplossen? Dat één van twee organisaties gaat schuiven met de data of één dag inlevert. Er moet meer ruimte komen tussen beide wedstrijden. En dat gaat niet lukken. Daar komt dit jaar geen oplossing voor", voorziet Thorwald Veneberg, directeur van de KNWU, met zorg voor de toekomst van deze populaire sport.

De Simac Ladies Tour start op dinsdag 24 augustus in Ede en eindigt op zondag 29 augustus in Arnhem. De BinckBank Tour sluit daar precies op aan, van maandag 30 augustus tot en met zondag 5 september. Deze etappewedstrijd houdt zich dit jaar drie dagen op in Nederland en verplaatst zich dan naar België, met het traditionele slot in Geraardsbergen. "We verdelen het altijd in drie dagen in Nederland en vier dagen in België of andersom", aldus Herman Brinkhoff, in 2020 voor het laatst koersdirecteur van de BinckBank Tour.

Bezuinigingen

De problematiek met de politiebegeleiding speelt al sinds 2018, waarop vanuit de coördinator Infrastructuur bij de Nationale Politie werd aangekondigd te moeten bezuinigen op het aantal motards bij wielerwedstrijden op de openbare weg. "De standaarduitrusting van de politie voor een grote UCI-wedstrijd, bijvoorbeeld een rit in lijn zoals dat heet, telt 23 agenten. Twee in een commandowagen en 21 op de motor. Om de belasting van de politie in de BinckBank Tour te verminderen, werkte de organisatie met een gemengde politiekorps uit Nederland en België", aldus Herman Brinkhoff. "De verdeling was daarbij dat vanuit Nederland vijf of zes motards in België meereden, en in Nederland zes motards uit België meereden. Om de piekbelasting voor de politie naar beneden te brengen. Maar daar is vorig jaar door de nieuwe leiding van het Team Motorondersteuning uit Driebergen een streep doorgezet."

"Andere data aanvragen, dat gaat zomaar niet. Die toestemming krijg je niet van de UCI, omdat hier onvoldoende politiebegeleiding zou zijn"

Herman Brinkhoff

Ook in de optiek van Herman Brinkhoff kan er geen sprake zijn van verschuiven of inkrimpen van één van de twee koersen. "Ze staan al sinds eind vorig jaar op de kalender. Andere data aanvragen, dat gaat zo maar niet. Die toestemming krijg je niet van de UCI, omdat in Nederland onvoldoende politiebegeleiding zou zijn. Dat is geen argument voor de UCI. Dan kan er wel een verzoek vanuit Driebergen komen, maar dan hadden ze daar veel eerder mee moeten komen."

Aanpassingen aan minder politiebegeleiding

Volgens Herman Brinkhoff, die nog wel als adviseur van Golazo betrokken is bij verschillende wielerkoersen, heeft zowel de Simac Ladies Tour als de BinckBank Tour al voldoende rekening gehouden met het probleem van de mindere politiebegeleiding. "Thijs Rondhuis is als verantwoordelijke voor de Simac Ladies Tour naar twee tijdritten gegaan gedurende de zes wedstrijddagen. De proloog en een tijdrit dan. En hij heeft voor de overige parkoersen heel veel gekozen voor omlopen, waar je dan veel meer vrijwillige parkeerregelaars moet inzetten en zodoende het aantal politieagenten kan beperken. Puur om de politie ter wille te zijn. Maar dat is eigenlijk wel een inbreuk op de kernwaarde van een etappewedstrijd."

Ook de BinckBank Tour kent een tijdrit en wel op de tweede dag in Lelystad. "Daar hebben we eveneens zelf helemaal in de begeleiding voorzien", aldus Herman Brinkhoff. "De eerste etappe gaat van Surhuisterveen naar Dokkum. Die rit hebben we ook al beperkt van 190 km naar 170 km. We hoeven daar geen 23 agenten voor de begeleiding, want we rijden bijvoorbeeld rondom het Lauwersmeer. Daar is het hartstikke rustig. We zijn daar absoluut geholpen met een commandowagen met twee man en veertien agenten op de motor. Daarmee sparen we zeven personen uit."

Hopen op oplossing

De derde rit slingert zich voor een deel door West-Brabant. "We starten in Essen, net over de grens bij Roosendaal. Van Essen naar Hoogerheide. Geef ons drie agenten, dat is voldoende. De Belgische politie heeft aangeboden met een stuk of vijf motards in Nederland te willen begeleiden. Dat deden we zo in de afgelopen jaren. Maar dat is dus voor nu afgewezen", verzucht Herman Brinkhoff.

Aangezien het probleem van de politiebegeleiding bij het wielrennen (en ook bij marathons in de atletiek) nog steeds niet is opgelost, heeft de KNWU bij monde van directeur Thorwald Veneberg de kwestie weer eens op de agenda van de Tweede Kamer geplaatst. Er resteert nog wel enige tijd tot eind augustus. En zo lang blijven de betrokkenen hopen op een oplossing voor de twee belangrijke koersen in Nederland.

Foto: Colette3 / Shutterstock.com