UCI legt met nieuwe plannen een bom onder baanploegen als BEAT Cycling Club

Als directeur van de BEAT Cycling Club moest Geert Broekhuizen het plan van de UCI met allerlei ingrijpende hervormingen in het baanwielrennen op internet ontdekken. "Ik kreeg het nieuws via de media onder ogen. Dat was op donderdag 20 juni. Op een site las ik voor het eerst over de verregaande plannen van de UCI voor het baanwielrennen. Vreemd inderdaad voor een directe stakeholder in deze sport", uit Geert Broekhuizen zijn oprechte verbazing over de wijze van communiceren door de UCI, die evenmin het persbericht doorstuurde naar de directie van BEAT.

Op maandag 24 juni maakte hij zijn ongenoegen, zorg en verontrusting kenbaar aan de internationale wielerunie. In een open brief aan onder meer de Franse president David Lappartient vraagt hij om opheldering over de intentie de wereldbekercyclus te wijzigen in een soort Nations League, waaraan alleen nationale ploegen mogen deelnemen. "We hebben geen idee waar deze plannen ineens vandaan komen. Evenmin wat het motief tot de hervormingen zou kunnen zijn. We weten niets en hebben tot op heden ook nog geen antwoord of reactie gekregen van de UCI op onze open brief", aldus Geert Broekhuizen. "Het zijn heel verkeerde wijzigingen, want het meedoen van commerciële ploegen draagt juist bij aan de ontwikkelingen van de sport. Het is heel bijzonder dat de UCI nu plotseling terug wil naar een landenstructuur."

Verplaatsing baanseizoen

De plannen van de UCI zijn een bedreiging voor het voortbestaan van de commerciële baanploegen, zoals van BEAT. "Dan houdt de baanploeg op met bestaan", voorziet hij somber. "Dit legt een bom onder onze ploeg", beseft ook Theo Bos, met Matthijs Büchli, Roy van den Berg en de dames Laurine van Riessen en de Belgische Nicky Degrendele voor de onderdelen op de baan in dienst van deze wielerclub.
Daarnaast behelzen de beoogde maatregelen een radicale verplaatsing van het baanseizoen, dat nu ongeveer van half oktober tot in de winter loopt en zo in de toekomst naar de zomer opschuift. "Dan zouden we volop in concurrentie komen met de wegwedstrijden. Nu is de media-aandacht best goed verdeeld, maar dat geldt niet meer in de nieuwe plannen." Bovendien verschijnen ook nog eens alle WK’s en andere grote wedstrijden veel later in het jaar op de kalender. Het WK op de baan bijvoorbeeld in oktober in plaats van in de winter.

"Commerciële ploegen dragen juist bij aan de ontwikkelingen van de sport. Het is heel bijzonder dat de UCI nu plotseling terug wil naar een landenstructuur"

Geert Broekhuizen (directeur BEAT Cycling Club)

De directeur van BEAT vat de bedoelingen van de UCI samen als "een terugkeer naar het amateurisme. Want renners gaan hun baan en dus ook inkomsten verliezen. Dan zijn ze, net als in het verleden, puur afhankelijk van de steun van NOC*NSF." De baanploeg staat onder leiding van coach Tim Veldt en krijgt ondersteuning van een fysiotherapeut, mecanicien en zijdelings ook nog van een teamcoördinator. "Van de zes wedstrijden om de wereldbeker hebben we er afgelopen winter vier gereden. Al met al zijn we op de baan zo’n 25 wedstrijddagen actief geweest", memoreert Geert Broekhuizen het vrij intensieve programma van zijn formatie op de piste.

Aan tafel bij UCI

De aangekondigde revolutie van de UCI treedt sowieso pas in werking na de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. "De plannen zijn wel al voorgelegd aan de baancommissie en die is ermee akkoord gegaan. Ze willen het plan wel degelijk invoeren. Details worden nu verder uitgewerkt en in september buigen ze zich daar dan over. Dat betekent dat er nog wat ruimte is voor overleg. We gaan die ruimte zeker opzoeken. Wij willen heel graag aan tafel komen bij de UCI om ons zegje te doen", aldus de vastberaden directeur van BEAT.

Ook het Britse Huub Wattbike Test Team heeft zich met een soortgelijke open brief gewend tot de wereldbond. "Wereldwijd zijn er 38 commerciële baanploegen. We hebben met verschillende ploegen mailcontact. Zij zijn even bezorgd en verbaasd maar houden zich meer op de achtergrond en wachten af." BEAT Cycling Club wil het ingezette proces voortzetten en zich ondertussen in verband met de Spelen van volgend jaar focussen op een goed seizoen. "We geloven bijzonder in onze baanploeg. We willen de ploeg uitbreiden en nieuw talent opleiden", zo hoopt hij met een positief offensief de UCI nog te kunnen verleiden tot een heroverweging van de desastreuze hervormingen.

Petitie

Eind 2016 werd BEAT gelanceerd als een innovatieve vondst van een nieuw model achter een professionele wielerploeg. "Wij zijn een club als Feyenoord. We hebben een 25-tal sponsors en partners, en de club heeft inmiddels al meer dan 2000 leden. In augustus 2017 hebben wij in samenwerking met Theo Bos de baanploeg opgericht." Om daar trots aan toe te voegen: "Door onze komst is het niveau van de baansport gestegen. Niet drie maar zes renners konden actief zijn op het hoogste niveau, doordat wij naast de bond een programma konden draaien op het hoogste niveau als commerciële ploeg. Daar hebben we afgelopen jaar de resultaten van gezien, door als Nederland zowel Europees als wereldkampioen te worden op de teamsprint."

Januari 2018 presenteerde de professionele wielerclub de uitbreiding met een Continentale wegploeg, bestaande uit tien renners. Met daarin onder meer Daniel Abraham Gebru, paralympisch kampioen van Eritrese afkomst en in het bezit van een Nederlands paspoort. "Onze ambitie is om met onze wegploeg ooit te kunnen deelnemen aan de Tour de France, maar dat kost de nodige tijd en die tijd gunnen we ons ook." Op korte termijn concentreert hij zich met volle aandacht op het voortbestaan van de baanploeg en aanhang. BEAT startte daartoe een petitie en die leverde al meer dan 6000 handtekeningen op. "Die gaan we ook aanbieden aan de UCI", laat Geert Broekhuizen strijdvaardig weten.

Foto: Team BEAT Cycling Club