Triathlonbond en Decathlon willen meer jeugd 'op triatlon'

In veel andere landen is het heel gewoon: kinderen en jongeren als actieve beoefenaars van de triatlonsport. In ons land zien we dat nog veel minder en daar moet verandering in komen, vindt de Nederlandse Triathlon Bond (NTB). Samen met partner Decathlon wordt de komende jaren flink ingezet op een toename van het aantal jeugdige triatleten.

"In de Nederlandse sportinfrastructuur van verenigingen is triatlon voor jeugd eigenlijk niet zo’n voor de hand liggende keuze", vertelt Berteke de Jong, sinds einde 2017 werkzaam als coördinator jeugdzaken bij de NTB. "Het is voor ons daarom vooral belangrijk dat we bouwen aan een infrastructuur waarmee triatlon voor kinderen vanzelfsprekender gaat worden."

Speerpunt in Visie 17+

Het streven van de NTB om meer kinderen en jongeren geïnteresseerd te laten raken in de triatlonsport komt niet uit de lucht vallen. Het is een van de speerpunten in de Visie 17+ van de bond, die sinds ruim een jaar op Papendal zetelt en een pand deelt met de KNWU. De Jong: "Ik hoop dat er over een aantal jaren flink veel meer kinderen zijn die zeggen: ‘ik zit op triatlon’. We zetten daarom in op dat kinderen dichtbij huis kunnen kennismaken met de sport en kunnen meedoen aan wedstrijden." Op steeds meer plekken in Nederland worden activiteiten voor de jeugd ontplooid, vaak in samenwerking met scholen. Er zijn levende visitekaartjes (in de vorm van mascottes 'Tristan en Trisha') bedacht, duidelijke richtlijnen voor jeugdafstanden ontwikkeld en op de website is veel aandacht voor jeugdtriatlon gekomen. Bovendien zijn er ondersteunende materialen in de maak voor verenigingen die met jeugd aan de slag willen en is (bij)scholing ontwikkeld voor trainers.

"We zetten in op dat kinderen dichtbij huis kunnen kennismaken met de triatlonsport en kunnen meedoen aan wedstrijden"

Berteke de Jong (NTB)

Jeugd- en juniorencircuits

Om het aantal jeugdige triatleten te laten stijgen is de hulp die sinds einde 2018 van Decathlon komt, zeer welkom. Eén van de programma’s waarin beide partijen met elkaar samenwerken is de organisatie van regionale jeugdcircuits. Naast het al bestaande landelijk Forte Jeugd- en Juniorencircuit – vooral bedoeld voor de al meer ervaren triatleten – bestaat er al een aantal provinciale circuits ('Ironkids' in Limburg, het jeugdcircuit in Noord-Nederland en de Flevolandse 'Junior Challenge'): laagdrempelige wedstrijden dichtbij huis voor zowel echte beginners als ervaren atleten. Sinds kort zijn er ook Jeugdcircuits in Gelderland en Overijssel, 'powered by Decathlon'. "Op 28 april vonden de eerste wedstrijden van beide circuits plaats, in Deventer en Arnhem", vertelt De Jong. "Op beide locaties was het enthousiasme bij de jonge triatleten, ouders en wedstrijdorganisatie een mooi succes. Het moet allemaal nog groeien, maar de positieve energie die we nu zien, is veelbelovend." Doel is in de komende jaren het aantal circuits verder uit te bouwen.

Kleding en accessoires

"De samenwerking met Decathlon zit vooral in dat ze ontzorgen", legt De Jong uit. "Ze ondersteunen in wedstrijdbenodigdheden en uitstraling. Zo zorgen ze bijvoorbeeld voor startnummers, badmutsen en leuke goodiebags." In principe kan elk kind aan triatlon meedoen, meer dan een eigen stadsfiets, een eigen zwembroek, badpak en goede sportschoenen is eigenlijk niet nodig. De verplichte fietshelm is op een wedstrijddag te leen. "Doe je vaker wedstrijdjes en ga je 'op triatlon' dan wil je als jonge triatleet natuurlijk graag een snellere fiets, een eigen helm, een zwembril, badmuts, trisuit en wellicht ook een wetsuit. Decathlon heeft een aantrekkelijk winkelaanbod voor triatleten. Door de acceptabele prijzen ook juist interessant voor kinderen (en hun ouders), die relatief snel uit hun spullen groeien. Voor Decathlon is het uiteraard ook een doel om dit aanbod meer onder de aandacht te brengen."

Zoveel mogelijk drempels verlagen

Behalve de organisatie van jeugdcircuits richt de samenwerking zich op nog twee pijlers, de een gericht op verenigingen, de ander bedoeld voor de triatleet zelf. "We willen zoveel mogelijk drempels verlagen. Daarom werken we nu aan het beschikbaar stellen van een zogenaamd startpakket voor verenigingen, zodat jeugdige triatleten goed opgevangen kunnen worden. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan een set helmen, veiligheidshesjes en zwemattributen." Nieuwe (proef)leden kunnen deze materialen een poosje lenen en de set kan ook worden gebruikt bij het geven van clinics op bijvoorbeeld scholen. Daarnaast bevat het pakket allerlei materiaal en inspiratie om speelse vormen, fun en multisport in het trainingsaanbod op te nemen. "Naast dit pakket voor verenigingen komt er ook nog een mooi cadeautje van Decathlon voor alle circa 500 huidige jeugdleden van de NTB. Ieder nieuw jeugdlid zal dit ook ontvangen. Welkom bij de NTB; Decathlon helpt je op weg!", besluit De Jong.

De Kracht van Klein

Meer weten over hoe kleinere bonden commerciële kansen benutten? Kom dan naar de Sponsorreport Livesessie 'De Kracht van Klein' op 11 juni tijdens het WK Handboogschieten in Den Bosch. Schrijf je direct in!