KWBN zet met magazine Wandel.nl nieuwe koers in

Wandelen is ongekend populair. Medio vorig jaar bleek al dat zeker 3,6 miljoen mensen wekelijks de wandelschoenen aantrekken. Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) wil al die enthousiaste wandelaars inspireren, motiveren en informeren over alle facetten van wandelen. En dus is Magazine Wandel.nl er vanaf nu niet alleen voor KWBN-leden, maar voor iedereen. Door dit magazine nu ook in de tijdschriftschappen te verkopen zet KWBN duidelijk een nieuwe koers in met het bedienen van de miljoenen wandelaars in Nederland.

In het eerste nummer ‘nieuwe stijl’ onder meer een groot interview met Bruno Bruins, voormalig minister voor Medische Zorg en Sport en fervent wandelaar. Na zijn inzinking vorig jaar in de Tweede Kamer aan het begin van de coronacrisis, lacht het leven Bruins nu weer toe en geniet hij meer van wandelen dan ooit tevoren. Al tijdens zijn ministerschap ging hij vaak te voet naar zijn werk en daardoor kon je hem gerust de wandelminister van het kabinet noemen. Nu is het een bewuste vrijetijdsbesteding. "Nu wandel ik op vrijdagmiddag zo maar door het bos, dat was anders nooit mogelijk geweest. Daar heb ik echt van leren genieten."

Vernieuwingen

Met de lichte koerswijziging van Magazine Wandel.nl, bij de start van alweer het tiende jaargang, heeft KWBN de productie van het blad bewust meer naar zich toe getrokken. "Wij zitten immers het dichtst bij het vuur en kennen onze doelgroep als geen ander", aldus Suzanne de Lijser, de nieuwe hoofdredacteur van Magazine Wandel.nl. "De vernieuwingen zijn ook mede gebaseerd op de uitkomsten van ons lezersonderzoek uit 2020. Succesvolle rubrieken zijn gebleven, maar verbeterd en we besteden meer aandacht aan thema’s die door de lezers werden genoemd, zoals gezondheid en wandelevenementen ( zodra deze weer mogen plaatsvinden). En natuurlijk is de nieuwe, frisse vormgeving een belangrijke stap. We willen immers ook in één oogopslag herkenbaar zijn in de boekhandel. Overigens hebben we de wijzigingen doorgevoerd zonder afbreuk te doen aan de bestaande identiteit van het blad. Voor de trouwe lezers is Magazine Wandel.nl zeker nog herkenbaar!"

Nieuwe uitgever

Onderdeel van de nieuwe koers is ook de overstap naar een nieuwe uitgever: Arko Sports Media, al meer dan twintig jaar kwaliteitsuitgever en kennispartner in de domeinen sport, bewegen en gezondheid. Naast veel vakliteratuur en het verzorgen van de informatievoorziening voor tal van sportbonden en -organisaties, is Arko Sports Media ook uitgever van SANTOS Magazine, kwaliteitsblad voor de voetballiefhebber en geeft het in samenwerking met KWBN al sinds jaar en dag de gids uit met alle wandelevenementen en andere bruikbare informatie voor de Nederlandse wandelaar. "Wij kennen KWBN en de doelgroep dus goed", aldus Michel van Troost, Managing Partner bij Arko Sports Media. "Dat maakte het relatief makkelijk om mee te denken over een magazine dat aantrekkelijk en stijlvol oogt en de lezer tegelijkertijd de inhoud biedt die het verwacht, maar dat toch ook verrast. Ik denk dat wij daar goed in zijn geslaagd."