KNKV verhoogt zichtbaarheid én werft leden met Tour de Camping

Om meer mensen in contact te brengen met korfbal en de sport meer zichtbaarheid te geven, besloot het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond twee jaar geleden clinics te gaan geven op verschillende campings in Nederland. Na een succesvol eerste jaar sloot RCN Vakantieparken aan bij het initiatief en werd het programma ‘Tour de Camping’ deze zomer naar een hoger plan getild.

"In ons strategisch plan hebben we ons ten doel gesteld meer zichtbaarheid te genereren voor onze sport. Een van de manieren om dit te bereiken is door middel van clinics. We hebben aan verschillende plekken gedacht om clinics te geven. We kwamen uit bij campings, omdat het goed aansluit bij onze waarden: samen sportief, actief en buiten zijn. Het was dus een logische match", legt Gert-Jan Kraaijeveld, Manager Korfbalparticipatie, uit.

In 2018 werd gestart met clinics op campings in Zeeland en de Veluwe. RCN Vakantieparken zag de potentie en ging een samenwerking met het KNKV aan. Afgelopen zomer werden er op negen campings verspreid over Nederland clinics gegeven. Ongeveer zeshonderd mensen – zowel kinderen als hun ouders – namen deel aan de clinics. "De clinics waren onderdeel van het vaste recreatieprogramma van RCN. Iedereen kon meedoen, inschrijven was niet noodzakelijk. We begonnen met een aantal basisoefeningen, maar speelden vooral veel wedstrijden. Het werd echt een familieaangelegenheid omdat ouders hun kinderen vergezelden", aldus Kraaijeveld.

Contact met korfbalclubs

Via social media en #TOURDECAMPING werd er online veel aandacht gegenereerd voor de campagne. Zowel het KNKV als RCN Vakantieparken kijkt tevreden terug en er is zelfs al besloten volgend jaar door te gaan. Kraaijeveld: "Over de inhoud van de clinics en de activatie zijn we beiden erg blij. Een verbeterpunt is nog wel het contact met de korfbalclubs. Vanwege de zomerstop konden we nu potentiële leden niet direct koppelen aan verenigingen bij hen in de buurt. Volgend jaar willen we een potentieel lid direct verbinden met een club. Dan weten we ook beter wie er dankzij de actie lid is geworden en kunnen we het succes nog beter meten."

"Al met al is de Tour de Camping erg succesvol gebleken", vervolgt Kraaijeveld. "RCN Vakantieparken heeft zelfs besloten op alle tien hun campings korfbalpalen te plaatsen, zodat bezoekers het hele jaar door kunnen korfballen. De zichtbaarheid van de sport is dus na één jaar al behoorlijk omhooggegaan."