Global Running Day kans voor atletiekclubs om deuren open te zetten

Voor het eerst wordt Global Running Day dit jaar groots gevierd in Nederland. De Atletiekunie heeft het wereldwijd succesvolle initiatief geadopteerd en wil van 5 juni een dag maken waarbij zo veel mogelijk mensen in Nederland in beweging komen. De bond werkt onder andere nauw samen met verenigingen om de Global Running Day Dutch Edition tot een succes te maken.

Het doel van Global Running Day is dat wereldwijd zoveel mogelijk mensen samen in beweging komen en plezier maken. De Atletiekunie grijpt deze gebeurtenis aan om de sport ook in Nederland in een positief daglicht te zetten. "We promoten de sport en roepen heel Nederland op te gaan hardlopen op 5 juni. Of het nu een blokje om is met de hond, of een rondje lopen door het park met vrienden", zegt Bram van der Leij, manager marketing en communicatie bij de Atletiekunie.

Open deuren voor niet-leden

Een belangrijke rol bij de Global Running Day Dutch Edition is weggelegd voor de meer dan 300 atletiekverenigingen en evenementenorganisaties die Nederland telt. De Atletiekunie adviseert clubs hun wedstrijden en evenementen rondom Global Running Day open te stellen voor niet-leden. "De Global Running Day is de ideale aanleiding om enthousiaste hardlopers kennis te laten maken met de sport en jouw vereniging. We roepen clubs op hun evenementen te koppelen aan Global Running Day om zo meer aandacht te genereren", aldus Van der Leij. "In het verenigingsleven heeft men soms nog moeite met de flexibilisering in de sport. Dat is logisch. Je deuren opzetten voor niet-leden is een grote stap. Gelukkig zien we steeds vaker dat verenigingen zich openstellen voor niet-leden. Global Running Day is in onze ogen een kans jezelf te laten zien."

"We zien steeds vaker dat verenigingen zich openstellen voor niet-leden. Global Running Day is in onze ogen een kans jezelf te laten zien"

Bram van der Leij (Atletiekunie)

Promotie via eigen kanalen en partners

Hoewel hardlopen tijdens de Global Running Day centraal staat, is de dag volgens Van der Leij een goed moment om de aandacht te vestigen op sporten en bewegen in z’n algemeenheid. Of dat nu wandelen, fietsen of hardlopen is. "We focussen uiteraard op hardlopen, maar elke vorm van bewegen is positief. Zelf organiseren we op Papendal een aantal hardloopactiviteiten waar iedereen aan mee kan doen. Bedrijven kunnen ook in actie komen, door bijvoorbeeld op 5 juni al hun medewerkers oproepen de hardloopschoenen mee te nemen en een rondje te lopen."

Via de speciaal in het leven geroepen website www.globalrunningday.nl kunnen geïnteresseerden zich aanmelden. Van der Leij: "De promotie van het event gaat via verschillende kanalen. We zijn zelf uiteraard actief via onze eigen platformen. Daarnaast hebben we aan onze partners gevraagd of ze aandacht wilden schenken aan Global Running Day. Daar is uitermate positief op gereageerd. Tot slot proberen we via ons netwerk het initiatief in de media te krijgen. Ongeveer 1800 mensen hebben zich inmiddels aangemeld."

Pionieren

Internationaal doen miljoenen mensen mee met de Global Running Day. De internationale atletiekfederatie IAAF organiseert voor het tweede jaar op rij de ‘Run 24-1’, een serie van 24 hardloopevenementen van 1 mijl die plaatsvinden over de hele wereld. De eerste run is op Fiji en 24 uur later eindigt het in de VS.

Volgens Van der Leij is het succes van Global Running Day wereldwijd een bewijs dat het initiatief ook in Nederland van de grond kan komen. "We sluiten als bond steeds vaker aan bij al bestaande initiatieven, zoals bijvoorbeeld de Nationale Sportweek. Het ligt voor de hand voor ons om ook aan te haken bij Global Running Day. Zelf iets creëren is veel lastiger en dit evenement heeft zich in het buitenland al bewezen."

"Uiteraard moet het zich nog bewijzen, maar het gevoel is goed. Het eerste jaar is nog een beetje pionieren en kijken wat goed werkt. De eerste signalen over de Global Running Day Dutch Edition zijn erg positief, zowel vanuit onze partners, media als de verenigingen."