Guus Peters

Van kleins af aan staat sport centraal in het leven van Guus Peters. Hij was tien jaar oud toen hij in de jeugdopleiding van PSV terechtkwam. Na vier jaar maakte hij vanuit Eindhoven de overstap naar FC Den Bosch. Toen een carrière als profvoetballer er niet in bleek te zitten, stortte hij zich als sportjournalist op het beschrijven van de sport. Hij werkt onder meer voor de Volkskrant. Daarnaast is hij tekstschrijver bij Triple Double Sportmarketing.

Door Guus Peters

"Bewegen houdt je fysiek en sociaal fit"

Tijdens de Nationale Ouderendag kwamen meer dan veertig ouderen bij elkaar om met elkaar te bewegen, gebaseerd op het Athletic Skills Model van René Wormhoudt en Prof. Dr. Geert Savelsbergh. "Hiermee kunnen we ouderen handvatten bieden die zij nodig hebben."

"Ieder kind bij een sportclub heeft recht op een goede coach"

Minder dan een jaar voor de Olympische Spelen van Tokio staat de Nederlandse sport er goed voor. Dat komt mede door de professionele omgeving en goede begeleiding die sporters krijgen. Toch zijn er ook zorgen: trainer-coaches vinden hun salaris en carrièreperspectief onder de maat, bleek uit de topsportklimaatmeting, die in september uitkwam. Dat terwijl de rol van een trainer-coach essentieel is. Hij of zij kan het verschil maken tussen een vroegtijdige uitschakeling of olympische medaille. Maar dat kan alleen als een trainer-coach zich volledig kan focussen op zijn taak. En hij of zij zijn kennis en kunde kan uitbreiden, aanscherpen en onderhouden. Trainer-coach is een vak.

Het Athletic Skills Model als oplossing voor de uitdagingen van het Sportakkoord

Een voetballer die judotraining krijgt om te leren vallen. Een tennisser die ook badmintont om zijn slagenarsenaal te verbeteren. En een handballer die basketbaltraining volgt om zijn voetenwerk te perfectioneren. Voor René Wormhoudt is het de normaalste zaak van de wereld. De voormalig conditie- en hersteltrainer van Ajax die tegenwoordig in dienst is bij de KNVB is het brein achter het Athletic Skills Model (ASM). Het is een nieuwe manier van denken over bewegen, waarvan wetenschappelijk onderzoek de basis vormt. Voor de topsport, breedtesport, bewegingszorg en bewegingsonderwijs. Niet de sport, maar de vaardigheden waaruit de sport bestaat staan centraal.