Het WK Volleybal voor vrouwen 2022 leidde tot meer sociale verbinding en trots en gaf een impuls voor een gezonde levensstijl. Dat zijn belangrijke uitkomsten van het onderzoek van de HAN dat vrijdag tijdens een 'terugblik-bijeenkomst' in Arnhem werd gepresenteerd. “Het zijn kleine maar significante verbeteringen in de gewenste richting.” zegt onderzoeker Jelle Schoemaker. “Dat stemt mij positief. We weten dat levensstijl en vertrouwen niet makkelijk verbeteren, maar sportevenementen kunnen hier een kleine bijdrage aan leveren.”
Het Sports & Economics Research Centre (SERC) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) deed in opdracht van provincie Gelderland, Nederlandse Volleybalbond (Nevobo), gemeente Arnhem & gemeente Apeldoorn onderzoek naar de economische en met name de maatschappelijke effecten van het WK Volleybal. Nooit eerder werden maatschappelijke effecten zo uitvoerig onderzocht. "De voor- en nameting die we gedaan hebben, is echt uniek in Nederland", aldus Schoemaker.
Van 23 september tot en met 15 oktober werd in Arnhem, Apeldoorn en Rotterdam het WK Volleybal Vrouwen gehouden. Zowel op als naast het veld was dit een bijzonder evenement. De eerste ronde vond plaats in drie verschillende volleybalstadions in het GelreDome en de 24 landenteams werden gehuisvest in 31 Gelderse gemeenten. Er werden in Gelderland 700 activiteiten georganiseerd rondom het WK.
Het door TIG Sports en de Nevobo georganiseerde WK was met 125.000 bezoekers het grootste indoorsportevenement ooit in Nederland. Het evenement had via televisie en streams in Nederland een mediabereik van ruim tien miljoen en wereldwijd bijna 1,1 miljard kijkers.
Het evenement werd met een 8,1 door de bezoekers hooggewaardeerd. Aan de maatschappelijke activiteiten die vooral in Gelderland werden georganiseerd, gaven de bezoekers gemiddeld een 8,4. Schoemaker: "Meestal zit de waardering van grote sportevenementen in Nederland onder een acht, nu dus toch wel een stukje daarboven."
Uit een voor- en nameting bleken een aantal kleine maar significante veranderingen daar waar het WK zich heeft afgespeeld. Mensen waren onder andere minder neerslachtig, trotser op Nederland, meer tevreden met hun buurt en ze hadden iets meer vertrouwen in mensen. "We waren zelf ook wel verbaasd over sommige resultaten, maar ze zijn wel te verklaren. Doordat de landenteams in verschillende gemeenten zaten, werden daar allerlei activiteiten georganiseerd. Meer contacten in de buurt zorgt voor meer vertrouwen en tevredenheid." legt Schoemaker uit.
De onderzoekers adviseren bij toekomstige grootschalige topsportevenementen landenteams vaker in de regio onder te brengen. Onderzoeker Jelle Schoemaker: "Je brengt daarmee het evenement dichterbij veel meer inwoners. Dat heeft veel enthousiasme voor het WK Volleybal opgeleverd." Wel zou goed zijn als er dan wat meer aandacht is voor wat dit van vrijwilligers vraagt.
Gedeputeerde sport Jan Markink is blij met het onderzoek. "Het laat zien dat topsportevenementen echt bijdragen aan de maatschappij. We kunnen van dit onderzoek leren en erop voortbouwen."
In het Gelre Food Plaza bij het Gelredome konden volleybalfans een gezond en duurzaam alternatief halen voor de reguliere catering. Doel was mensen inspireren met lekker gezond eten en laten zien wat Nederland in huis heeft in innovatieve voeding. Bezoekers van het Food Plaza waren veelal enthousiast en er werden zo’n 12.000 gerechten geserveerd.
In Gelderland werden ook 40 netsportvelden aangelegd. Het is nog te vroeg om te zeggen of hierdoor ook meer wordt bewogen, wel is er meer diversiteit in de activiteiten op die plekken. Een aantal gemeentes is al bezig met bewegingsprogramma’s bij die velden. De economische impact voor Gelderland en Apeldoorn was zo’n € 1 miljoen, voor Arnhem was dat ruim 3,5 miljoen.
In totaal waren 300 volleybalverenigingen op een of andere manier betrokken bij het WK. Alleen al in Gelderland, waar de 24 landenteams in 31 gemeenten verbleven, waren 700 side-events en evenzoveel clinics. In heel Nederland waren dat er 3800.
"We wilden een groot Gelders feest met maatschappelijke impact. Dat is gelukt", aldus Jan Markink.
Lees ook: