"Wij willen het Strava voor urban culture worden"

Jimmy Hermans vertelt hoe de app CityLegends jongeren via urban sports in beweging brengt

Meer mensen aan het sporten of sportief bewegen krijgen, dat is de grote opdracht waar Nederland voor staat. Dat vraagt ook om nieuwe oplossingen die veelal gericht zullen zijn op gedragsverandering. Sportinnovator stimuleert daarom vanuit het programma sociale innovaties die een bijdrage leveren aan de maatschappelijke uitdagingen van dit moment. In een zesdelige serie lichten we projecten uit die meer mensen in beweging kunnen brengen en behouden. Aflevering 2: CityLegends, een app én urban kennisinstituut, dat urban sporters inmiddels al over de hele wereld uitdaagt, plekken laat ontdekken en ook andere jongeren aan de sport weet te binden.

CityLegends is ontstaan vanuit het InnoBeweegLab in Eindhoven, waar Jimmy Hermans zich als projectmanager bezighield met het in beweging krijgen van jongeren met behulp van gamificatie. De eerste versie begon met een kaart waarop urban sporters plekken konden vastpinnen om challenges uit te voeren via video’s. Een soort mix van Instagram en Google Maps. Dat idee kwam voort uit een frustratie tijdens zijn jaren als skateboarder. "Wij liepen er altijd tegenaan dat we niet wisten waar de beste plekken waren om te skateboarden en waar andere mensen waren. Bij voetbal had je netjes competities, binnen skateboarden was dat niet het geval. Je had geen competities of events. Mijn community viel uiteindelijk uit elkaar en zo ben ik ook gestopt. Ik dacht dat die problemen ondertussen opgelost zouden zijn. Maar ik hoorde van urban sporters in Eindhoven dat die informatie nog enorm versnipperd was."

Al 100.000 gebruikers

Dat bracht hem op een andere insteek voor CityLegends, waarbij jongeren ook informatie geven over de plekken ‘spots’ waar zij graag komen om te skateboarden, freerunnen, bmx’en, of een andere urban sport. "Die plekken kunnen ze veroveren door een video te uploaden met hun tricks. Door zoveel mogelijk likes te krijgen kunnen ze vervolgens een hele regio veroveren. Dat idee hebben we aan jongeren laten zien en dat sloeg aan. Ik heb in mijn hele carrière met innovatieprojecten nog nooit meegemaakt dat er zo enthousiast op een idee werd gereageerd."

Dat enthousiasme is ondertussen al ver buiten Eindhoven aangewakkerd. CityLegends heeft nu ruim 100.000 gebruikers over de hele wereld: van Latijns-Amerika tot aan Azië, maar het meeste in Europa.

Merken en overheden haken ook aan

De app kwam ook op de radar buiten de scene van urban sporters. "Merken en overheden hadden interesse omdat ze deze doelgroep moeilijk bereiken. Daarbij brengen jongeren in de app alles goed in kaart. Die informatie over de urban sportlocaties vinden gemeenten bijvoorbeeld heel erg interessant. We horen als het ware de stem van de jongeren. Ook de kennis die wij ontwikkelen over urban wereld en hoe we jongeren verder helpen of in beweging krijgen, kan nuttig zijn voor beleidsmakers."

"We brengen de stem van de jongeren in kaart en dat koppelen we aan de wensen en behoeften van gemeenten"

Jimmy Hermans - CityLegends

Vanuit die behoefte is LINES ontstaan, een kennisinstituut rond urban culture. "Gemeenten kunnen lid worden van LINES en alles te weten komen over urban culture. Ze krijgen daarmee onder andere toegang tot een dashboard met infrastructuur inzichten, usecases, kennisdocumenten en kunnen met een urban adviseur in contact komen om zo een relatie met de lokale scene op te bouwen. Dat doen we al voor meer dan dertig gemeenten in Nederland, maar ook in België, Valencia, München en Londen." Die gemeenten krijgen samenvattende inzichten op basis van de data uit de app. "We brengen de stem van de jongeren in kaart en dat koppelen we aan de wensen en behoeften van gemeenten. Daar komt een beleidsplan uit hoe we ze hun ambities met urban sports verder kunnen aanjagen."

Modern georganiseerd

In die adviserende rol richting overheden kan Hermans al een groot misverstand uit de wereld helpen: urban is niet ongeorganiseerd, het is eerder anders of modern georganiseerd. "In de scene gebruiken we allerlei apps als Snapchat en Whatsapp om locatie te delen. Dat gebruik is heel erg versplinterd. Dat willen we samenbrengen in één wereld, waarbij jongeren zelf content creëren en community’s bouwen. Het belangrijkste in de scene is de behoefte naar vrijheid. Dat je het gevoel hebt dat je altijd vrij bent en dat je kiest waar je wat kunt doen. Bij urban gaat het meer om creativiteit en durven. Je gebruikt je lichaam als penseel en de straat als canvas."

Inactieve jongeren activeren

Hermans ziet dat het filmen van de gemaakte trucs op straat bij de actieve urban sporter tegenwoordig standaard is. "Ook om te reflecteren op hun vooruitgang. We maken veel content en delen dat ook." Daarmee kan CityLegends ook een andere interessante groep bereiken: de inactieve jongeren. Voor de battles in de app kunnen ze in hun eigen netwerk stemmen ronselen. "We zien dat veel jongens en meiden zo in hun eigen kring van klasgenoten en vrienden een soort micro-influencers worden voor hun urban discipline. Dat is ook een van de redenen waarom je nu veel meer freerunners onder de 12 jaar hebt. Zeker freerunnen is echt ontploft."

Als nieuwkomers via een bekende atleet in de CityLegends-app komen dan kunnen ze ook al snel zien waar ze zelf kunnen beginnen of een les kunnen volgen. Dat is precies een onderdeel wat Hermans zelf graag had gemist toen zijn community uit elkaar viel. "Ik wist toen niet met wie ik kon skaten. Met CityLegends had ik misschien in Venlo of Roermond nog bij een community kunnen aansluiten. Het idee van CityLegends is ook dat als je eenmaal geïnteresseerd bent dat je dat ook blijft en dat je verbonden blijft met anderen binnen jouw tak."

Het team achter CityLegends, met Hermans als tweede van links:

Daar ligt ook zijn persoonlijke motivatie bij CityLegends. "Ik heb vroeger ook veel gegamed, misschien wat te veel. Ik wil die technieken die mij hooked hadden, integreren in de app om te zorgen dat we jongeren die gamen niet binnenshuis houden maar naar buiten halen. Dat is mijn motivatie altijd geweest. En dat werkt. Elke dag werken we aan nieuwe features. We willen het Strava van urban culture worden." Bij die bekende sportapp mist hij eigenlijk nog het sociale aspect. "Strava is vooral gericht op het bijhouden van je eigen progressie en jezelf uitdagen om de beste versie van jezelf te worden. Dat doen we ook. We willen ons nu meer gaan richten op die Tripadvisor-functie van de app: plekken ontdekken en met andere urban sporters in contact komen."

Een eerlijk speelveld voor urban

Door het bereik van CityLegends te vergroten hoopt Hermans ook dat meer jongeren met urban sports in aanraking komen en zo zelf sportief worden. "Dat maakt ze ook cultureel bewuster en het zorgt voor een sterkere sociale cohesie. Het tweede deel van onze maatschappelijke impact ligt op het vlak draagvlak: we willen meer beleidsmedewerkers meenemen in wat urban cultuur is. Dat moet tot meer gelijke kansen voor de urban community leiden. Want als we kijken naar het aantal beoefenaars in een gemeente is het geld wat naar traditionele sport gaat en naar anders georganiseerde vaak niet in balans."

De grootste uitdaging voor de toekomst voor CityLegends ligt wat Hermans betreft in het steeds beter leren kennen van de doelgroep. "Zo weten we wat nodig is voor een optimale gebruikerservaring. De lat ligt best hoog door TikTok en Instagram. Die hebben miljarden tot hun beschikking. Onze doelgroep denkt dat iedere app dat niveau moet aantikken. Dat zullen we dus ook nastreven."

Bekijk ook deze korte showcasevideo van CityLegends:

Ga voor meer informatie naar citylegends.io

Lees meer over deze en andere projecten op: sportinnovator.nl