Sportinnovator zet met nieuwe subsidieronde in op bedrijven

Het bedrijfsleven wordt als een belangrijke schakel gezien om sportinnovaties naar de consument te brengen. Het Topteam Sport zet daarom het komende jaar met Sportinnovator fors in om meer bedrijven bij sportinnovaties te betrekken. Met een subsidieronde die vandaag open gaat kunnen bedrijven in een consortium een investering van 750.000 euro ontvangen voor een innovatie, die na ontwikkeling binnen twee jaar op de markt moet zijn. "Op deze manier neemt de overheid een deel van het risico weg voor bedrijven", legt Topteam-lid Martin Olde Weghuis uit.

Sportinnovator gaat met dit bedrijvenprogramma een volgende fase in. Het Topteam Sport kreeg in 2015 van toenmalig minister Edith Schippers (VWS) de opdracht om voor meer rendement in kennis en innovatie in de sport te zorgen. Dat leidde met het programma Sportinnovator al tot verschillende subsidierondes gericht op start-ups en onderzoekers. Met de nieuwe subsidieronde legt Sportinnovator duidelijk de focus op de samenwerking tussen bedrijven en andere organisaties.

Bedrijven aansluiten op wetenschap

Volgens Olde Weghuis valt voor bedrijven veel te winnen door in sportinnovaties te investeren. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld de sport als testomgeving gebruiken om nieuwe voedingsmiddelen of materialen voor een brede doelgroep te maken. "Die bedrijven moeten aangesloten worden op de wetenschap. Er wordt op universiteiten en hogescholen veel ontwikkeld, maar het is nu de vraag hoe we al die goede ideeën bij de consument krijgen."

'Valley of Death'

De weg van een idee naar een product op de markt is volgens Olde Weghuis voor bedrijven vaak te lang. "Op het moment dat een bedrijf wordt ingeschakeld moet het van een idee naar een prototype naar een eerste serie naar een productie. Als je een fabriek wil bouwen voor nieuwe klapschaatsen dan ben je zo een paar miljoen verder." Dat te overbruggen gat wordt onder innovatoren ook wel de 'Valley of Death' genoemd. "Als er een kant en klaar product op de plank ligt zijn bedrijven bereid te investeren, maar het zijn vaak de nieuwe vindingen die meer tijd en geld kosten."

"Er wordt op universiteiten en hogescholen veel ontwikkeld, maar het is nu de vraag hoe we al die goede ideeën bij de consument krijgen."

Martin Olde Weghuis

Proces versnellen

Met het bedrijvenprogramma wil het Topteam dat proces gaan versnellen. "Sportactiviteiten of technologie voor de sport staan meestal niet in de strategische top-3 van een bedrijf. Ze managen eigenlijk op risico. Als de overheid een deel van dat risico wegneemt dan zijn bedrijven eerder bereid om te accelereren." De overheid fungeert zo als het oliemannetje voor sportinnovatie, zegt Olde Weghuis. "De radertjes moeten draaien. De overheid moet sportinnovatie faciliteren en dat kunnen ze doen met een sportinnovatiecentrum of met een financiering zodat er meer brandstof in de motor komt."

Consortia

De subsidieronde is alleen open voor consortia van bedrijven die samenwerken met een kennisinstelling. Het kan dat zo'n consortium is opgebouwd uit bedrijven uit verschillende branches, maar het kan ook dat het consortium een waardeketen is. Olde Weghuis heeft de afgelopen maanden al vaker het podium gezocht om onder ondernemers de subsidieoproep bekend te maken. "Ik heb al op meerdere plekken aangekondigd: zorg dat je al over een consortium nadenkt, want zoveel tijd heb je niet. Het product dat eruit komt, moet over twee jaar op de markt zijn. Het is geen nieuwe raket die ze gaan maken."

Co-financiering

Olde Weghuis verwacht net als bij eerdere subsidierondes zeker dertig serieuze aanvragen. Zij hebben tot 8 januari 2019 de gelegenheid het voorstel voor een haalbaarheidsstudie in te dienen. In februari krijgen vervolgens tien voorstellen goedkeuring en 30.000 euro om de haalbaarheidsstudie uit te voeren. Uiteindelijk worden daarna vier voorstellen uitgekozen die 750.000 euro financiering krijgen voor het ontwikkelen van de innovatie. De subsidie wordt verleend met de verplichting tot co-financiering: bedrijven moeten zelf ook investeren om het product op de markt te brengen. "Onze doelstelling is een product of platform met waarde voor de sport, waar bedrijven achter gaan staan die daar een fabriek voor willen bouwen en dat op de markt zetten."

Meet&Match

Op 4 december zijn bedrijven uitgenodigd voor een meet&match in het PSV Stadion. Bedrijven kunnen daar kennismaken met sportinnovatiecentra en er wordt meer informatie gegeven over de subsidieronde. Informatie over de meet&match bijeenkomst en de subsidieronde is te vinden op www.sportinnovator.nl.