Buitengame Moon Trees laat gamers in een bos rennen en klimmen

Pokémon Go bracht een nieuwe doelgroep aan het bewegen. Toen die rage voorbij was, bleven nieuwe buitengames echter uit. De kinderen die buiten op Pokémon aan het jagen waren, zaten vervolgens weer binnen computerspelletjes te spelen. Om kinderen weer buiten te laten bewegen ontwikkelde Springlab een nieuw concept: Moon Trees. Bij dit spel wordt gametechnologie gebruikt in een bos als decor. Het eerste Moon Trees spel werd in Klimbos Apeldoorn geopend.

Het idee voor een buitengame ontstond bij Springlab, dat al meer beweeginnovaties ontwikkelde. "Onze filosofie is dat we het dagelijks leven beweeglijker willen maken", legt directeur Jan Paul de Beer van Springlab uit. "In plaats van dat je er een beweegactiviteit bij moet doen, willen we de activiteiten die nu passief zijn beweeglijker maken."

Gamen is daar een goed voorbeeld van volgens De Beer. "Dat is passief en het wordt veel gedaan. Het vervangt veelal uit buitenspelen, de oervariant van bewegen. Nu hebben we zulke gave spelletjes gemaakt door de beste programmeurs waardoor kinderen continu worden verleid om passieve games te spelen. Als er zoveel gave spellen worden gemaakt voor op de computer en zo weinig voor buiten dan is het niet raar dat je meer achter de computer gaat zitten. Games zijn populair omdat het nieuw is."

Bos als gamedecor

Springlab kwam na een brainstrom over buitengames al snel in contact met Klimbos Nederland, vertelt De Beer. "Zij wilde al wat met gamen in hun bos doen. Een bos is natuurlijk een perfect gamedecor." De eerste versie van de buitengame werd analoog getest met pvc-buizen, ballenbakballen en iemand die het spel modereerde. "Je wilt toch weten of het spel leuk genoeg is voordat je met de technologie verder gaat." Toen dat spel al bleek aan te slaan bij kinderen en ouders, werd het bedrijfje Springlab Forest opgericht om het spel verder te ontwikkelen.

Na tweeënhalf jaar testen konden op 21 bomen kastjes vol techniek worden opgehangen. Die bomen vormen het spelterrein van het spel Moon Trees, legt De Beer uit. "Die kasten communiceren draadloos met elkaar. We hebben speciale boomcomputers gemaakt waar een 'internet of things'-netwerk in zit. Als je daar muntjes in gooit dan detecteert het netwerk met sensoren die munten. En hij geeft munten uit."

"Bij dit spel zien we dat iedereen het op zijn eigen niveau van 6 tot 60 het leuk vindt om te doen"

Ciaran Barsema (Moon Trees)

Doordat het spel een combinatie is van grondstofmanagement, strategie, actie en snelheid, herkennen verschillende generaties elementen van games en bordspellen in Moon Trees. Dat is toch bijzonder volgens Ciaran Barsema, directeur Springlab Forest. "Als je een activiteit voor 6 jarigen hebt dan vindt een puber dat nooit leuk. Of het is niet uitdagend genoeg. Bij dit spel zien we dat iedereen het op zijn eigen niveau van 6 tot 60 het leuk vindt om te doen."

Het software gestuurde spel zorgt ook dat het gemakkelijk op verschillende doelgroepen kan worden aangepast. "We hebben rampscenario's klaar staan om het hele speelveld om te gooien. We gaan ook zorgen dat het spel getuned is op kinderen of volwassenen. Daardoor is het bijvoorbeeld ook geschikt als bedrijfsuitje of voor gezinnen."

Bang dat Moon Trees net als Pokémon Go een rage wordt die weer voorbij gaat, is Barsema niet. "Je speelt dit spel minder intensief: je gaat het niet elke dag doen zoals je 's avonds nog een wandeling maakt. Het is vooral een leuke bezigheid waarmee je toch in beweging komt. Ons doel is natuurlijk dat de spelers het vaker komen doen." Daarom ligt de focus van Springlab Forest de komende tijd vooral op het vergroten van het aantal speellocaties met Moon Trees.

De Beer denkt ook dat bij het in beweging krijgen van kinderen het vooral belangrijk is dat het aanbod groter wordt. "Ik geloof niet dat dit in zijn eentje de oplossing is. Pokémon Go is daar een mooi voorbeeld van: daarna hadden nog duizend nieuwe buitenspellen moeten komen. Die blijven achter." Het net geopende Moon Trees in Apeldoorn moet daarom gezien worden als de eerste spellocatie. Het bedrijf is al in gesprek met exploitanten en parken om het spel op meerdere plekken aan te bieden. "We kunnen het bij elke recreatieondernemer toepassen", legt De Beer uit. "Het is zo gemaakt dat je het makkelijk kwijt kunt. Je hebt eigenlijk alleen 21 bomen of palen nodig waar je een kast aan ophangt."

Internationale ambitie

Moon Trees richt zich nu nog op de Nederlandse markt, maar het heeft duidelijke internationale ambities. "Er komt dit jaar al een groep uit Engeland over om het spel uit te proberen. De bedoeling is ook dat we het internationaal gaan uitrollen. Dan gaan we ook met ranglijsten werken en dan kun je het bijna vergelijken met een alternatief voor sport met speciale wedstrijden en trainingen hiervoor. Dat is onze droom."

Bekijk deze video om een impressie te krijgen van het spel: