De Sportpeiling: zijn sportsponsors genoeg maatschappelijk betrokken?

Markteffect onderzoekt wat Nederland vindt over de mate van maatschappelijke betrokkenheid van sponsors in de sport

Marktonderzoeksbureau Markteffect duikt voor Sport & Strategie en SPORTNEXT regelmatig de sportmarkt in voor een peiling. In de rubriek De Sportpeiling presenteren we de resultaten van dit mini-onderzoek. Voor de eerste aflevering vroeg Markteffect een panel naar hun mening over de maatschappelijke betrokkenheid van sponsors in de sport.

Markteffect voerde het onderzoek uit tussen 11 en 13 april 2023 onder een nationaal representatieve groep van in totaal 1.050 respondenten.

  • Verhouding man 49% / vrouw 51%
  • Verhouding 18 tm 34 jaar 27% / 35 tm 54 jaar 32% / 55 jaar en ouder 41%
  • Verhouding voetbalvolger 46% / geen voetbalvolger 54%
  • Verhouding sportvolger 75% / geen sportvolger 25%
  • Verhouding sporter 70% / geen sporter 30%

Deze groep werd twee stellingen voorgelegd rond de maatschappelijke betrokkenheid van sponsors in de sport. De thema’s die onder deze brede paraplu vallen zijn: duurzaamheid (verminderen CO2-uitstoot en promoten van duurzame producten), gezondheid (bevorderen van gezonde leefstijl), inclusie/gelijkheid (zoals gelijkheid tussen mannen en vrouwen), veiligheid (zorgen voor een veilige omgeving) en ondersteuning bij wonen en leven (zoals het bijdragen aan een beweegvriendelijke omgeving).

Meer maatschappelijke betrokkenheid?

Onderstaande afbeelding laat zien dat 52% van Nederland het (helemaal) eens is met de stelling "Sponsoren in de sport zouden meer maatschappelijke betrokkenheid moeten tonen."

Dit ligt nog hoger bij voetbalvolgers (56%) dan niet voetbalvolgers (48%).

Merkoverweging

Bij het tweede deel van de peiling werd gekeken naar de invloed van de maatschappelijke betrokkenheid op merkoverweging. Daar geeft 40% van Nederland aan het (helemaal) eens te zijn met de stelling "Als ik twee merken zou overwegen, dan zou ik eerder kiezen voor het merk dat het meest maatschappelijk betrokken is." Ook hier zijn meer voetbalvolgers het (helemaal) eens (43%) dan niet voetbalvolgers (38%).

Voorbeelden

Sponsoren of sportorganisaties die werk willen maken van bovenstaande stellingen kunnen te rade gaan bij de vele voorbeelden van maatschappelijk betrokken merken. Denk bijvoorbeeld aan de campagne van Opel waarbij samen met Feyenoord en de Hartstichting voor meer AED’s in Nederland zorgden. Recentere voorbeelden vielen onlangs nog in de prijzen bij de Sponsorringen: de Vriendenloterij en Stichting Het Gehandicapte Kind kregen een gouden Sponsorring in de categorie Maatschappij voor de Bijzondere Eredivisie.

Fotobijschrift: Spelers van Feyenoord en PSV tonen voorafgaand aan de topper in 2018 een AED met een groot spandoek van hun sponsors Opel en Philips als actie voor de Hartstichting.