'ClassPass biedt ook mogelijkheden voor georganiseerde sport'

Hoe het 'Netflix van de sport' de Nederlandse markt wil veroveren

Het aantal sporters bij commerciële aanbieders als fitnessscholen groeit al jaren. Het Amerikaanse ClassPass heeft hier slim op ingespeeld door een app te ontwikkelen die toegang biedt tot duizenden lessen bij studio’s en gyms van over de hele wereld. Het bedrijf maakte vorig jaar een succesvolle entree in Nederland. We spraken Country Manager Nederland Joos Valster over de opkomst van ongebonden sporten, de stijgende populariteit van bedrijfsfitness en een mogelijke samenwerking met sportverenigingen en gemeenten.

De helft van de Nederlanders sport inmiddels anders georganiseerd. Dat betekent dat ze lid zijn van een hardloopgroep, naar een fitness- of boksschool gaan of bijvoorbeeld af en toe mee doen aan sportevenementen. Fitness is met ongeveer 3 miljoen Nederlanders de populairste vorm van anders georganiseerd sporten.

Niet gek dus dat ClassPass vorig jaar april als onderdeel van een uitbreiding naar Europa ook in Nederland werd geïntroduceerd. Het Amerikaanse bedrijf, wereldwijd de grootste aanbieder van verschillende sporten en wellness in één abonnement, heeft inmiddels contracten met 800 gyms en studio’s in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Met hulp van een investering van 285 miljoen dollar begin 2020 (waardoor de sportstart-up nu 1 miljard dollar waard is) wil ClassPass het aantal aangesloten partners in Nederland het komende jaar meer dan verdubbelen en een breder scala aan activiteiten, lessen en wellness introduceren.

Flexibiliteit

Joos Valster, Country Manager Nederland, schrijft een groot deel van het succes van Classpass toe aan het creditsmodel, dat uitgaat van dynamic pricing. Leden van ClassPass kunnen punten (credits) kopen en daarmee betalen als zij een groepsles boeken. ClassPass verdient geld doordat er een commissie in de prijs is inbegrepen. "Gyms krijgen toegang tot een boekingssysteem dat hen een aanzienlijke flexibiliteit biedt bij het genereren van inkomsten uit lessen die nog niet zijn geboekt. Onze leden kunnen veel verschillende sporten uitproberen. Studio’s profiteren daar ook weer van, want we zien dat een deel van onze leden die een bepaalde sport heel leuk vindt, uiteindelijk ook lid wordt omdat ze via ons een les hebben gevolgd. Hoe meer mensen er gaan sporten, hoe beter voor zowel ons als onze partners."

“We gaan graag in gesprek met gemeenten om hen te helpen de zwembaden en tennis- of padelbanen voller te krijgen"

Joos Valster - Country Manager Nederland ClassPass

Leden werven via platform

Valster denk dat het model van ClassPass ook voordelen biedt voor de georganiseerde sport. "Jongeren spenderen veel tijd op hun telefoon. Het is voor hen nu nog lastig een zwemles of tennisbaan via een goedwerkende app te boeken. Wij hebben dat proces geoptimaliseerd. Bovendien denken we dat, net als bij de studio’s, verenigingen leden kunnen werven via ons platform omdat er meer mensen met hun sport in aanraking komen. Het is belangrijk dat de drempel om iets nieuws uit te proberen zo laag mogelijk is."

Gemeenten spelen een steeds belangrijkere rol bij de ontwikkeling van sportverenigingen en het in beweging krijgen van mensen. In het Sportakkoord staat dit al expliciet beschreven. Het gevolg is dat niet alleen de regie, maar ook veel van het geld richting gemeenten gaat. "We gaan graag in gesprek met gemeenten om hen te helpen de zwembaden en tennis- of padelbanen voller te krijgen. Gemeenten hebben namelijk een heel belangrijke taak bij het in beweging krijgen van mensen", zegt Valster over een mogelijke samenwerking met gemeenten in Nederland.

Bedrijfsfitness

ClassPass biedt wereldwijd ook bedrijfsfitness aan. Met name in de Verenigde Staten is deze manier om te sporten enorm populair. In Nederland kan ClassPass onder meer Deliveroo en Boomerang tot zijn klanten rekenen. "We zien veel kansen in Nederland als het gaat om bedrijfsfitness. Het is zowel voor werknemers als werkgevers erg interessant. Bedrijven zijn gebaat bij fitte en gezonde werknemers, want dat zorgt voor minder ziekteverzuim en lagere kosten. Werknemers kunnen via ClassPass voor een eerlijke prijs kiezen uit honderden gyms in Nederland en samen met collega’s sporten. Bedrijfsfitness is in Nederland groeiende en we verwachten dat die groei doorzet."

Valster is ook al in gesprek met een zorgverzekeraar om mogelijk mee samen te werken. "Een zorgverzekeraar is eveneens gebaat bij vitale klanten. Hoe vaker mensen sporten, hoe groter de kans dat ze langer gezond blijven. En dat betekent weer lagere zorgkosten. ClassPass kan klanten van een zorgverzekeraar helpen (meer) in beweging te krijgen en sporten leuker te maken. Het is dus een win-winsituatie voor alle partijen."

Minder dan een jaar na de introductie in Nederland maken inmiddels duizenden maandelijkse gebruikers tienduizenden reserveringen bij ClassPass. Valster ziet nog voldoende mogelijkheden om verder te groeien. "Voor 2020 is het doel om het aantal partners minimaal te verdubbelen. We geloven dat dit kan, want het plafond van de fitness- en wellnessindustrie is nog lang niet bereikt. We hebben veel ideeën om te groeien, maar voorlopig focussen we ons op het uitbreiden van het productaanbod en willen we onze positie als marktleider in Nederland behouden."

Lees ook