Hoe haal je een grote wielerronde binnen?

Tien tips van Dick Heuvelman

Volgend jaar komt de Vuelta naar Nederland, net als in 2009. Dick Heuvelman slaagde er toen in om de start naar Assen te halen. Hij heeft tien tips voor andere steden die ook een grote wielerronde willen organiseren.

Dick Heuvelman werkte als sportjournalist bij Het Nieuwsblad van het Noorden. “In 2002 organiseerde ik in Groningen een forum met vertegenwoordigers van de drie grote wielerrondes. Mijn idee was namelijk om Groningen als eerste stad ooit de start te laten organiseren van de Tour de France, de Giro d’Italia én de Vuelta. De Giro lukte in 2002, maar de provincie krabbelde daarna terug vanwege financiële tegenvallers. Nou, toen ging ik me richten op de start van de Vuelta in Drenthe. Ik gooide een balletje op bij de toenmalige rondedirecteur Enrique Franco, maar die wilde er niets van weten. Ze hadden nog nooit een start gehad buiten het Iberische schiereiland en vonden het wel goed zo. Bij het WK wielrennen van 2005 kwam ik hem opnieuw tegen. Hij gaf me de tip dat er een nieuwe directie kwam, die wél genegen zou zijn voor een ver buitenlands avontuur.”

Drie grote wielerrondes

In 2006 klopte Heuvelman inderdaad opnieuw op de Spaanse deur en toen ging het snel. Hij werkte inmiddels samen met Relus ter Beek, Commissaris van de Koningin in Drenthe. "Die ging eigenlijk voor de start van de Tour de France, maar daarvoor is veel te veel concurrentie. Ik heb wel een andere ronde voor je, zei ik tegen hem, die nog haalbaar is ook. Dat kunnen we snel regelen. In twee jaar tijd hebben we de Vuelta toen binnengehaald."

Zo was Heuvelman in hetzelfde decennium de initiator van de start van twéé van de drie grote wielerrondes in het noorden van het land. Hoe dan? Heuvelman geeft tien tips:

1. Geduld

"Niemand geloofde dat ik de Giro zou binnenhalen. Dat duurde járen. Jeroen Wielaart moest trouwens dertien jaar wachten voordat zijn idee voor de Tourstart in Utrecht was uitgekomen, omdat Rotterdam opeens het idee afpakte."

2. Sfeer

"In Nederland zijn altijd veel mensen bij de start van een internationale wielerronde. Ik heb die van de Vuelta wel eens in Spanje meegemaakt en daar kwam bijna niemand. Die sfeer is belangrijk."

3. Geld

"Het binnenhalen van een wielerronde kost veel geld. De Tour de France is wel veel duurder en commerciëler dan de andere twee wielerrondes. Denk dan aan zo’n twintig miljoen euro. Voor een stad als Amsterdam of Rotterdam is dat nog te doen, en Utrecht nog net, maar voor een stad als Assen of Breda niet."

4. Cultuurverschillen

Elke wielerronde heeft zijn eigen cultuur. Ze komen tenslotte allemaal uit een ander land met een andere traditie. "De Tour de France is erg commercieel. Alhoewel ze daar ook van herdenkingen houden, zoals met D-Day. Maar vooral de Italianen zijn daar dol op, zoals in het Jubeljaar van de Paus." De start van de Giro koppelde Heuvelman daarom aan de invoering van de Euro datzelfde jaar. "Daar waren de Italianen gevoelig voor. Bij de Vuelta tenslotte zijn ze toch wat meer op zichzelf gericht. Moet dat nou wel, zeiden ze bij mijn eerste verzoek, om helemaal in Nederland te starten? Dat wordt overigens al wel minder."

5. Cultuur

"In Groningen is ook Italiaanse architectuur te zien. Het Groninger Museum bijvoorbeeld is van hoofdarchitect Alessandro Mendini. Zoiets vindt de organisatie van de Giro leuk."

6. Strategie

Hierboven zagen we al dat elke organisatie op een andere manier werkt en denkt. Per geval is de strategie dus anders. "De concurrentie voor de Tour de France is veel groter dan bij de Giro en de Vuelta. Relus ter Beek maakte geen kans in Frankrijk, maar wel in Spanje. Denk daarom goed na welke ronde naar jouw stad zou moeten komen."

7. Invalshoek

Een stad moet een verhaal hebben waarom de start van een wielerronde nou net dat jaar moet zijn, als combinatie van geschiedenis met een actuele aanleiding. "Zoals het idee van Amsterdam voor de Tourstart van 2025 als de stad 750 jaar oud is. Of van Friesland om de Afsluitdijk te heropenen tijdens de Tour de France."

8. Infrastructuur

"De TT-baan is een fantastische accommodatie voor een evenement als de Vuelta. Alle voorzieningen zijn hier aanwezig. Er hoeft verder weinig op te worden gebouwd." Er moeten verder genoeg hotels zijn, vliegvelden en treinen.

9. Lobby

"Bij mijn Giroplan heb ik heel veel steun gehad van wijlen Hein Verbruggen, in die tijd voorzitter van de UCI en lid van het IOC. Ook kreeg ik veel hulp van Joop Atsma van de KNWU en politici in de stad en de provincie als Henk Bleker. Ludo van Klooster deed mee als freelance-wielerjournalist voor onder meer Het Parool en de Volkskrant. Hij is kind aan huis bij de Giro-directie."

10. Betrouwbaarheid

"Een organisatie moet betrouwbaar zijn. Financiële afspraken nakomen. Dat geldt voor elke wielerronde."

Heuvelman, inmiddels pensionado, kijkt in ieder geval tevreden terug. "Ik heb toch mooi een trend gezet. Dat geeft een goed gevoel." Om het allemaal nog één keer samen te vatten in plat-Grunings: "Wel geinig."

Foto boven: De start van de Vuelta 2009 op het TT Circuit Assen. Foto: Michiel Jelijs / Flickr (CC)


Elke sport heeft rugnummers, maar zonder een naam zijn het slechts cijfers. In de rubriek Rugnummers duiken sporthistorici Jurryt van de Vooren en Micha Peters daarom wekelijks in bijzondere verhalen, prestaties en gebeurtenissen uit de sportgeschiedenis. Ook dit soort verhalen op maat voor je eigen sportorganisatie? Neem dan contact met Arko Sports Media voor de mogelijkheden.