Duurzaamheid zit in de vezels van de Zevenheuvelenloop

"Ik kreeg net een mailtje van de mensen van Nijmegen Green Capital, die zeggen dat we zelfs het duurzaamste hardloopevenement in Europa zijn", zegt Alexander Vandevelde, sinds kort directeur van de NN Zevenheuvelenloop. "Dat neem ik niet voor mijn rekening, maar in vergelijking met mijn vorige baan in het bedrijfsleven zie ik wel dat deze organisatie heel veel werk maakt van duurzaamheid. Bij ieder besluit stellen de medewerkers zich twee vragen: wat zijn de gevolgen voor de hardloper en wat doet het voor het milieu en de omgeving. En niet per se in die volgorde."

Vandevelde gelooft niet zo in een speciaal aangestelde manager. ”Je ziet vaak dat een organisatie een lastig onderwerp wegschuift naar een aparte afdeling, zoals bijvoorbeeld Peter Blangé als Prestatie Innovatie Manager bij de KNVB, waarna deze stukloopt op het systeem in de bond. Daar kon hij zelf weinig aan doen. Bij ons zit duurzaamheid in de vezels van de organisatie, al is de ene medewerker daar fanatieker in dan de andere."

Klimaatcompensatie

De Zevenheuvelenloop heeft een lange geschiedenis in duurzaamheid. Sinds de jaren negentig biedt de organisatie goedkope treinkaartjes aan, later gevolgd door een klimaatcompensatie via een Eigen Vervoerstoeslag voor wie toch met de auto wil komen. De papieren brochures en plastic goodiebags zijn verdwenen en het wagenpark met pers- en klokauto rijdt volledig elektrisch over het parcours. "Dit jaar zijn bovendien de dieselaggregaten langs het parcours vervangen door batterypacks, die zijn opgeladen met groene energie. Soms is het voor ons ook zoeken naar technologische verbeteringen."

Samenwerking met partners

De Stichting Zevenheuvelenloop doet regelmatig snelle analyses van haar evenementen, waarbij zij zich laat inspireren door het 'Cradle to Cradle'-principe. De uitdaging ligt volgens Vandevelde tegenwoordig vooral bij de samenwerking met leveranciers en sponsors. "Denk aan de watervoorziening onderweg. Wij bekijken in samenwerking met onze sponsor naar de inzet van een oplosbaar membraan, gevuld met water, dat we aan de lopers kunnen uitdelen. Daarmee zouden we van de wegwerpflesjes en -bekertjes af zijn."

"Wij vinden onze waardes belangrijker dan een hoger bedrag aan sponsoring"

Alexander Vandevelde (Directeur Stichting Zevenheuvelenloop)

Geen papier

Als organisator van een evenement komt Vandevelde partijen tegen die op dit moment andere keuzes maken. "Onlangs waren we in gesprek met een potentiële nieuwe sponsor. Deze opperde om flyers te verspreiden, waarop wij direct wezen op ons zero-tolerance beleid ten aanzien van papier. Je zag ze schrikken. Ook leverden zij materiaal dat niet honderd procent recyclebaar was. Als een concurrent dat wel kan verzorgen, dan zijn we snel uitgepraat. Wij vinden onze waardes belangrijker dan een hoger bedrag aan sponsoring. Intussen denken onze huidige leveranciers steeds meer mee."

Hoog op de agenda staat komend jaar het aanpassen van de nieuwe medaille. "We introduceren deze editie samen met NN de Smart Medal waarin een ingebouwde persoonlijke chip het verhaal van de wedstrijd vertelt. Wij vinden dat deze van gerecycled materiaal behoort te zijn. Daarover zijn we in gesprek met de makers. Helemaal geen medailles is nog duurzamer, maar tachtig procent van de deelnemers wil nu eenmaal graag betalen voor een herinnering. Dat hoort toch een beetje bij een sportwedstrijd."

Foto: Stichting Zevenheuvelenloop