Amateurvoetbal kan 86% CO2-uitstoot besparen met ander speelschema

Hackathon KNVB en ENGIE levert innovatieve oplossingen op

De KNVB rekende onlangs uit dat jaarlijks spelers, toeschouwers, scheidsrechters en clubofficials meer dan 300 miljoen autokilometers rijden om te trainen of te spelen waarbij ze een uitstoot van 65 kiloton CO2 voortbrengen. Samen met technisch dienstverlener en energieleverancier ENGIE organiseerde de voetbalbond op 2 februari een Hackathon met teams van twee tot vijf personen om tot innovatieve oplossingen te komen voor dit vraagstuk.

"De animo was groot", kijkt Jacco van der Burg, manager Smart Mobility en E-Mobility bij ENGIE Infra & Mobility, op het weekend terug. "We moesten geïnteresseerden op de wachtlijst zetten. De teams gingen in drie categorieën aan de slag: Oranje, de amateurs en het speelschema. Bij het amateurvoetbal en rond Oranje kozen de deelnemers meestal voor apps en reclamecampagnes, terwijl het speelschema vooral in de belangstelling stond van datawetenschappers, die met algoritmes kunnen werken. Na 24 uur hard werken zagen we interessante uitkomsten, waarmee we zeker aan de slag kunnen."

Prijs voor een volle bak

Rond het Nederlands Elftal en de amateurwedstrijden in het weekend spelen de vele transportbewegingen. "Daar zochten diverse teams de oplossing in een vorm van carpoolen, waarin ze bijvoorbeeld een spel maakten van het vullen van de auto's met een maximale bezetting, zowel naar uitwedstrijden als van huis naar de club voor de training of een wedstrijd. Denk aan het krijgen van punten of een beloning als je de achterbank helemaal vol krijgt. In de club zou je via een ranglijst aan het eind van het seizoen een prijs kunnen uitloven aan de chauffeur met de meeste passagiers. Dat maakt samen reizen ook leuker en vergroot de sociale cohesie. Dat is een idee, waar we mogelijk snel mee aan de slag kunnen."

Kortere afstanden

Rond de speelschema's viel van der Burg een voorstel op met flexibiliteit in promotie/degradatie play-offs. "Een algoritme zet alle mogelijke tegenstanders op een rij en stelt vervolgens wedstrijden samen op basis van de kortste afstanden. Anderen opperden de mogelijkheid om de pouletjes kleiner te maken, waardoor niet alleen de reistijden verminderen maar ook het krachtsverschil tussen de teams."

"Een algoritme zet alle mogelijke tegenstanders op een rij en stelt vervolgens wedstrijden samen op basis van de kortste afstanden"

Jacco van der Burg (ENGIE Infra & Mobility)

Ophalen bij de bushalte

Eén team had data van alle reistijden van de Nederlandse busmaatschappijen meegenomen. "Zij construeerden een speelschema aan de hand van deze diensten. Wel twaalf teams in een klasse, maar met een maximale benutting van het openbaar vervoer. Profvoetballers reizen met een spelersbus, dus waarom amateurploegen niet, was het slimme marketingvoorstel hierbij. De ontvangende ploeg zou vervolgens bij de bushalte kunnen staan om de tegenstanders op te halen en na de wedstrijd weer af te zetten. Dat levert niet alleen een besparing op, maar het is ook gezelliger.”

Duurzame parameters

De KNVB had afgevaardigden in de jury zitten. "Dit weekend geeft stof tot nadenken. Het aanpassen van het speelschema bleek tot liefst 86% CO2-uitstoot te kunnen besparen. Dat is nogal wat. Wel hebben de voorstellen een enorme impact op de organisatie van het amateurvoetbal, waardoor het niet morgen is ingevoerd, maar combinatie van de voorstellen biedt kansen. Het speelschema komt al jaren uit de koker van de dataspecialisten van de KNVB. Misschien kunnen ze met de toevoeging van enkele duurzame parameters al vooruitgang maken."

Lees meer over de Hackathon op KNVB.nl

Foto: KNVB