Maatschappelijke betrokkenheid voetbalclubs groeit binnen Europa

Afgelopen maand kwamen honderdvijftig vertegenwoordigers van voetbalclubs uit heel Europa in Gent bij elkaar voor de halfjaarlijkse bijeenkomst van het European Football for Development Network. De organisatie is het best te vergelijken met een internationale versie van de voormalige stichting Meer dan Voetbal, die vier jaar geleden stopte omdat haar taak volbracht was, vond zijzelf. EFDN probeert kennis te verzamelen en te delen van de maatschappelijke activiteiten van haar leden en een samenhang in de ontwikkelingen te brengen.

"Op onze bijeenkomsten presenteren de clubs hun projecten, nieuwe methodieken en best-practices, die anderen dan kunnen overnemen. EFDN brengt alles bij elkaar”, vertelt directeur Hubert Rovers. “Wij verzamelen de voorbeelden en zorgen eventueel voor de vertalingen in het Engels, zodat iedereen deze kan lezen en toepassen. We hebben zelf internationale projecten lopen op het gebied van gezondheid, inclusie van vluchtelingen, anti-discriminatie en sociale cohesie maar één van onze voornaamste taken is het zoeken van de verbinding tussen de diverse voetbalorganisaties en -bonden en het maatschappelijk middenveld. Komend jaar wil EFDN de sociale kracht van voetbal duidelijker neerzetten in Europa. In Nederland en Engeland gaat dat al heel goed, maar dat willen we nu Europees uitrollen. Voor zulke internationale projecten kunnen we subsidie aanvragen bij bijvoorbeeld de Europese Unie of bij de UEFA Foundation."

"Tot nu toe organiseren onze leden de meeste projecten op scholen of in het stadion, maar in deze digitale wereld willen we een nieuwe doelgroep bereiken"

Hubert Rovers (Directeur EFDN)

Healthy Football League

Rovers ziet binnen EFDN een ontwikkeling om de digitale wereld te bereiken. "Tot nu toe organiseren onze leden de meeste projecten op scholen of in het stadion, maar in deze digitale wereld willen we een nieuwe doelgroep bereiken. Zo proberen we in de Healthy Football League supporters via hun mobiel te bereiken. We gebruiken de rivaliteit tussen fans om de fans meer te laten bewegen. Door het aantal stappen en het aantal verbrande calorieën per dag bij te houden via hun mobiele telefoon kunnen ze punten scoren voor hun favoriete club waardoor hun club boven de concurrent uitkomt in de competitie. De fans krijgen pushberichten om meer te bewegen en gezonder te eten waardoor spelenderwijs de gezondheid verbetert en hopelijk de BMI omlaag gaat."

Inzet van spelers

Verder heeft EFDN onlangs een onderzoek gedaan onder haar leden hoe deze hun eigen spelers beter kunnen inzetten binnen de maatschappelijke projecten. "Sommige spelers staan liever in een stadion met dertigduizend vijandige toeschouwers, dan in een klas met twintig kinderen. Meestal gaat het goed, maar soms schiet de informatievoorziening te kort of blijkt het taalverschil te groot. Via een onderzoek binnen EFDN zijn goede voorbeelden verzameld die andere clubs kunnen gebruiken. Sommige clubs hebben een speciale spelersbegeleider in dienst, die de spelers een goeie briefing geeft. Vitesse heeft bijvoorbeeld een lijstje met instructies heeft gemaakt om de speler goed voor te bereiden op zijn maatschappelijke activiteit. Ook zouden clubs meer rekening kunnen houden met de persoonlijke belangstelling van de voetballer. Al die voorbeelden hebben we gebundeld in een handboek, waarbij we ook hulp hebben gehad van de internationale spelersvakbond FIFpro."

Zeven Nederlandse clubs

Op dit moment zijn zeven Nederlandse clubs aangesloten bij EFDN: Ajax, Feyenoord, PSV, NAC Breda, Vitesse, NEC en Excelsior. "Sinds een paar maanden is het ook mogelijk voor competities om lid te worden. Onlangs zijn de Belgische Pro League en Schotse SPFL toegetreden en we voeren nu besprekingen met de Eredivisie. Daarmee kunnen we kennis en de kracht van het netwerk nog verder vergroten", verwacht Rovers.

Foto: EFDN