KNVB wil met Oranje en Snelle meer pupillen naar voetbalclubs trekken

Voetbalbond start campagne om dalende trend in aanwas van jeugd om te draaien

Met behulp van onder meer de Oranje-internationals en de Nederlandse zanger en rapper Snelle tracht de KNVB kinderen enthousiast te maken voor voetbal. De grootste sportbond van het land constateert al jaren een dalende trend in de aanwas van met name pupillen (6 t/m 12 jaar). "We zien die dalende trend vanaf het seizoen 2015/2016’, aldus Ruud Andries, hoofd marketing amateurvoetbal. "Met een kleine positieve ontwikkeling in de seizoenen 2018/2019 en 2019/2020. Daarin zien we een vergelijkbare trend tussen jongens en meisjes."

De coronacrisis veroorzaakt sinds maart vorig jaar vanzelfsprekend mede deze daling. "Kinderen doen ook minder aan sport. Daar maakt iedereen zich zorgen over. Er zijn veel meer andere hobby’s. Daar hebben ze het druk mee, met die andere bezigheden. Onder andere het gamen heeft mogelijk een belangrijke impact. Kinderen spelen veel minder buiten en komen hierdoor ook minder in aanraking met voetbal. En dat remt de trek naar verenigingen", aldus Ruud Andries, sinds ruim een jaar binnen de KNVB hoofd van de marketingafdeling op het gebied van amateurvoetbal, en met uitzondering van een kort uitstapje naar NOC*NSF al zo’n tien jaar in verschillende rollen als marketeer werkzaam bij de voetbalbond.

Grootste daling bij pupillen

De KNVB kan de terugval bij de jongste leden over de laatste jaren heen niet exact in cijfers en percentages uitdrukken. "Door de gevolgen van de coronamaatregelen zijn er in elk geval veel minder kinderen lid geworden van een voetbalvereniging. Dat geldt voor alle leeftijden. Maar de grootste daling is te ontdekken in de categorie van de pupillen", nuanceert Ruud Andries. De logische doelstelling luidt het verloren terrein minimaal terug te winnen. Daartoe creëerde de KNVB een campagne, met als motto: "Kinderen, ga voetballen als Oranje!"

"Wij willen juist de ouders bereiken van kinderen die nog niet voetballen en de kinderen zelf"

Ruud Andries - KNVB

"In principe zijn de spelers van Oranje de helden, de voorbeelden", aldus Ruud Andries. "In beginsel wil iedereen een voorbeeld zijn. Of het nou Snelle is als rapper, of de voetballer Memphis Depay of Oranjeleeuwin Lieke Martens. Dat zijn de helden die je op televisie ziet. Daar wil je ook naar toe. Het gaat er ons om dat je plezier beleeft aan voetballen. Plezier uit het voetballen halen. Als je eenmaal bij een vereniging zit, dan ga je ervaren hoe leuk voetbal kan zijn. Hoe leuk ook vriendschappen zijn. Vriendjes en vriendinnetjes, die je bij een club leert kennen. Wij hopen op de aantrekkelijkheid en de exposure van Oranje om ze naar die vereniging te halen. Dat Oranje-verhaal verdwijnt wel, want dat is uiteraard maar weggelegd voor een zeer beperkt aantal kinderen."

Krachten bundelen

Het idee om de rapper Snelle te koppelen aan de campagne, had met name te maken met het bereik dat hij heeft richting doelgroep. "We wilden sowieso iets gaan doen richting het EK. Dat zijn momenten dat het voetbal veel aandacht krijgt", vervolgt Ruud Andries. "Dankzij onze contacten met verschillende bureaus hoorden we dat Snelle een nummer (Limonade) had gemaakt over voetbal. Hij is zelf een voetballer. Hij staat langs de lijn bij zijn broertjes, hij inspireert graag. Dat is samengekomen en hebben we gezegd: laten we onze krachten bundelen: KNVB, Oranje en Snelle."

Dankzij het netwerk en bereik van de populaire zanger wil en hoopt de KNVB zichtbaar te worden in de doelgroep met de boodschap hoe leuk voetbal is. "Wij gebruiken normaal onze eigen kanalen. Maar daar zitten vaak al voetballers of ouders van kinderen die al voetballen", aldus Ruud Andries. "Wij willen juist de ouders bereiken van kinderen die nog niet voetballen. En de kinderen zelf." De videoclip van Snelle is te zien op het kanaal van hemzelf op YouTube, via Spotify en is te streamen via allerlei diensten. De voetbalbond heeft de clip tevens geplaatst op de eigen site Ons Oranje. "Snelle was de meest gestreamde artiest van vorig jaar", laat hij nog weten. "Limonade is trending binnen YouTube en heeft op de radio al in de top-vijf gestaan."

Oranje-Festivals

Het derde element in de campagne van de KNVB betreft het organiseren van Oranje-festivals. ‘Er hebben zich hiervoor al ruim 300 clubs opgegeven en wie zien hele mooie voorbeelden van clubs’, meldt Ruud Andries verheugd. Oranje-festivals zijn bedoeld om nieuwe leden te werven, en dan in het bijzonder pupillen. "Wij helpen daarbij met communicatie, posters en flyers, met leuke materialen, ballen, hesjes, een compleet draaiboek met oefeningen zoals dribbelen als Frenkie (de Jong) en dribbelen als Lieke (Martens)." Wat de campagne uiteindelijk als resultaat oplevert, verwacht Ruud Andries op zijn vroegst in september. "Straks bij het ingaan van het nieuwe seizoen. Heel veel festivals zijn namelijk in juni gepland."