Door Jeroen Kuypers

Meer praten vooraf leidt tot betere aanbestedingen

De recent aangenomen nieuwe regels bij aanbestedingen zijn bedoeld om de ondernemers die inschrijven beter te beschermen. Bedrijven zullen daardoor minder lang in onzekerheid verkeren, een beter gemotiveerde afwijzing krijgen en ook een afdoende klachtenafhandeling. Gerben Hofmeijer, adviseur circulair opdrachtgeverschap bij de Rebel Group, stelt in vakblad SPORTACCOM dat de nieuwe regels op zich inderdaad verbeteringen zijn, maar ze spannen in zekere zin het paard achter de wagen. Ook binnen de bestaande regelgeving kan de aanbesteding namelijk al beter verlopen, op voorwaarde dat lokale overheden vooraf het gesprek met de markt aangaan over wat ze precies in gedachten hebben.

De metamorfose van de adviseurs lokale sport

Adviseurs Lokale Sport – ze waren er al, ten tijde van het eerste Sportakkoord en ze blijven er ook, na de ondertekening van het tweede. Hun functie krijgt echter een andere inhoud. Nog steeds is het hun taak de lokale sportnetwerken te versterken en als gesprekspartner te functioneren namens sportbonden en het platform ondernemende sportaanbieders (POS), maar ze zullen dat veeleer doen vanuit een helikoptervisie en als schakel met het landelijke en regionale niveau doen. Waar de Adviseur Lokale Sport in Sportakkoord I nog veel operationeel werk deed, zal de opvolger de regie aan het lokale veld overlaten. Vanuit deze uitgangspunten is nieuw functieprofiel ontstaan, waar ook 'nieuwe' mensen op hebben ingesprongen.