Alles in het vrouwenvoetbal ademt groei

6 juli 2017 // Opinie // Door: Minke Booij
Alles in het vrouwenvoetbal ademt groei
Als manager vrouwenvoetbal van de KNVB heb ik het vrouwenvoetbal de afgelopen jaren zowel als breedte- als topsport grote stappen zien maken. Er voetballen steeds meer meiden in alle leeftijden bij steeds meer amateurclubs, de Eredivisie Vrouwen is een sterke competitie in wording waarvan de wedstrijden steeds beter worden bezocht. Ik denk dat het EK die ontwikkeling alleen maar verder zal aanjagen. 

Eind juni waren voor het hele toernooi al meer dan 100.000 tickets verkocht. Dat betekent niet dat alle wedstrijden al zijn uitverkocht. Grote vraag zal zijn: hoe goed zal Nederland het gaan doen? Daarnaast: hoeveel fans komen er uit Duitsland, Engeland, Frankrijk, België? In IJsland heeft de bond duizenden kaarten voor zijn fans gekocht. Als onze buurlanden dat ook gaan doen, kunnen zomaar ook hun wedstrijden vollopen.’

Alles in het vrouwenvoetbal ademt groei. Aan het begin van het afgelopen voetbalseizoen stonden bij de KNVB meer dan 153.000 voetballende meiden en vrouwen geregistreerd, daarmee heeft voetbal als teamsport voor vrouwen zelfs bijna hockey achterhaald, dat 157.000 vrouwelijke leden telt. Met het ledental is ook het spelniveau gestegen. En daarmee het aantal toeschouwers, de aandacht van de media en de interesse van bestuurders in amateur- en betaald voetbal om ook bij hun club een meiden- en vrouwentak te beginnen. De sport zit in een stroomversnelling. Onlangs heeft Intersport zich als eerste KNVB-sponsor exclusief aan het vrouwenvoetbal verbonden en steeds meer topvoetbalsters kunnen inmiddels leven van de sport. Door de opkomst van social media hebben ze een extra mogelijkheid om zich te profileren en interessant te zijn voor fans en sponsors. Dat is ook het leuke van teamsport. Al die karakters, er is altijd wel iemand die bij je past en met wie je je als fan kunt associëren.’

De KNVB wil dat het vrouwenvoetbal echt onderdeel wordt van het voetballandschap. Niet als een apart reservaat, maar als integraal onderdeel van het voetbal dat er al is. Dat betekent dat we meer meiden en vrouwen nodig hebben die zich daar actief voor willen inzetten.

Om het publiek op te warmen heeft de KNVB het EK-toernooi tot #OnsEK gedoopt en dat is precies wat we nastreven: dat het een EK wordt van iedereen. De KNVB wil er de komende weken, onder andere via social media, alles aan doen om het Nederlands elftal onder de aandacht te brengen, in de hoop dat er een sneeuwbaleffect en Oranjegekte ontstaat die bij de mannen heel vanzelfsprekend is, maar bij de vrouwen nog moet groeien. Niet alleen qua publieke en commerciële belangstelling is er voor vrouwen nog een wereld te winnen. De KNVB wil dat het vrouwenvoetbal echt onderdeel wordt van het voetballandschap. Niet als een apart reservaat, maar als integraal onderdeel van het voetbal dat er al is. Dat betekent dat we meer meiden en vrouwen nodig hebben die zich daar actief voor willen inzetten. Die trainer willen worden of bij clubs bestuurlijke en organisatorische functies gaan vervullen. Hoe zichtbaarder vrouwen worden, hoe vanzelfsprekender en geaccepteerder hun aanwezigheid en hoe serieuzer ze genomen zullen worden.

Nederland telt meer dan 3000 clubs en bij een deel verloopt die integratie super goed. Met die clubs willen we de handen ineen slaan om succesverhalen en best practices te delen en de positie van het meiden- en vrouwenvoetbal verder te versterken. Maar er zijn ook nog altijd clubs zonder vrouwelijke leden -wat overigens ook gewoon kan komen omdat zich daar nog geen meiden of vrouwen hebben aangemeld - en natuurlijk zijn er ook clubs die worstelen met hun aanwezigheid, die niet goed weten hoe ze met meiden en vrouwen moeten omgaan. Of die praktische problemen hebben, omdat ze bijvoorbeeld nog geen aparte kleedkamers en toiletten hebben. De komende jaren wil de KNVB daar vaart in maken en de clubs stimuleren passend en flexibel maatwerk te leveren, hoe ingewikkeld dat ook kan zijn.

Of het nu om jongens of meiden gaat, je hebt pedagogisch goede trainers die iedere speler op zijn of haar eigen niveau in staat stelt zich te blijven ontwikkelen. De opleiding van goede vrouwelijke trainers, dat is echt een topprioriteit geworden.

Dat geldt ook voor de BVO’s. Er zijn genoeg BVO’s die nog geen professioneel vrouwenteam op de been hebben en die ook geen meiden opnemen in hun opleiding. Dat betekent dat grote talenten nog niet vanzelfsprekend weten waar ze naartoe moeten. Als KNVB willen we barričres slechten en een landschap creëren waarin elke voetbalster- talent of recreant - snapt wat ze nodig heeft en haar weg kan vinden. Inmiddels heeft ook Sparta de knoop doorgehakt en gaat een professioneel vrouwenteam opzetten, en wordt er bij Feyenoord over gesproken. Allemaal tekenen dat iedereen wakker wordt. Dat het niet alleen maar duwen en trekken is vanuit de KNVB, maar dat clubs zelf zeggen: we moeten wat met die meiden en vrouwen. Het is leuk, het heeft waarde en het voegt iets toe aan onze club. Die ontwikkeling heeft tijd nodig maar het is heel belangrijk dat ze vanuit de clubs zelf komt. Zoals het ook vanuit de NOS zelf moet komen om meer aandacht aan vrouwenvoetbal te besteden. Dan gaat het sneller dan wanneer het van bovenaf wordt opgelegd en door de strot wordt geduwd. Al kan stimuleren nooit kwaad.

Bij de jongens voetbalt in bepaalde leeftijdscategorieën meer dan 50%. Dat is gigantisch. Dat zal bij de meiden niet snel worden bereikt. Al zullen de nieuwe wedstrijdvormen die vanaf komend seizoen worden ingevoerd - kleinere velden, kleinere teams, maatregelen gericht op het verhogen van het aantal balcontacten en daarmee het plezier in de sport – het voetbal ongetwijfeld nog toegankelijker maken voor meiden. Hoe kun je al die meiden – en jongens -  het plezier in voetbal laten behouden? Met die vraag houdt bij de KNVB vooral de afdeling voetbalontwikkeling zich bezig. Onderzoek wijst uit dat de trainer daarbij een centrale rol speelt. Of het nu om jongens of meiden gaat, je hebt pedagogisch goede trainers die iedere speler op zijn of haar eigen niveau in staat stelt zich te blijven ontwikkelen. De opleiding van goede vrouwelijke trainers, dat is echt een topprioriteit geworden.

Foto: YouTube

  • Minke
    Door: Minke Booij
    Manager vrouwenvoetbal KNVB
    Minke Booij is KNVB-manager vrouwenvoetbal. Op 1 september neemt ze afscheid van de KNVB en wordt de nieuwe directeur van Spieren voor Spieren, waarvan ze al sinds 2004 ambassadeur is.


    Pijl
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Opiniemakers

redactie
24 juni 2014
Annet Tiessen-Raaphorst (1974) is wetenschappelijk medewerker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau, en tevens redacteur rapportage Sport.
Pijl
Tiessen-Raaphorst studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen en v...
Jan de Leeuw
13 januari 2017
Pijl
Jan de Leeuw is auteur van De sportwereld voor het HBO en ...
Bert Jonker
24 november 2016
Pijl
Bert Jonker, eigenaar en naamgever van de Clafis-ploeg en voorzitter van de Businessclub ...

Laatste nieuws

12 oktober 2017
De internationale sportweek van S&S: 'Beyond Live' is de toekomst van sportbeelden
Pijl
De interesse in sportbeelden groeide vorig jaar met 13 procent, terwijl televisiekijken af...
12 oktober 2017 // Buitenland
10 oktober 2017
De voetbalweek van S&S: Club accepteert sponsor onder protest
Pijl
Non-league football in Engeland lijkt op ons amateurvoetbal, maar de piramide bestaat daar...
10 oktober 2017 // Voetbal
8 oktober 2017
Nieuwe vacatures in de sport bij: KNVB, NHV en Krajicek Foundation
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
8 oktober 2017 // Bonden

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Marketingplan New Heroes Basketball van winnaar SPECO-Award
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNVB, NHV en Krajicek Foundation
Arko Sports Media SPORTNEXT Training The Next Level of Storytelling: Het verhaal maakt je mer...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...