Wielrenners laten zich gebruiken! Al jaren!

28 juni 2017 // Opinie // Door: Chris Woerts
Wielrenners laten zich gebruiken! Al jaren!
Het spektakel van de Tour de France staat op het punt van beginnen. Na een meer dan fraaie Giro d’Italia wacht straks ook nog de Vuelta. Drie grote wielerrondes waar het wielergekke Nederland naar uitkijkt. En dan hebben we de voorjaarsklassiekers al gehad en liggen de najaarsklassiekers alweer om de hoek.

Het jaar zit volgepropt met wedstrijden en teams zijn professioneler dan ooit. En omdat het nu eenmaal een professionele sport is gaat er ook heel veel geld in om. Het grappige is: de belangrijkste acteurs in het geheel, en dat zijn toch echt de renners, profiteren hier het minst van.

Ja, ze zijn beroepsrenners. De echte top heeft een topsalaris van veelal enkele miljoenen, maar de gemiddelde coureur in het peloton komt niet boven de 150.000 euro uit, maar dan ben je wel een knecht die het heel goed doet. Het minimum ligt ongeveer op zo’n 50.000 euro per jaar. En de renners: die staan erbij, kijken ernaar en accepteren dat het nu eenmaal zo is. Van je hobby je beroep maken, dat is ook wat waard.

Solidariteit in het voetbal

Dit staat in schril contrast met een sport als voetbal, waar de gemiddelde spelers in de Eredivisie ruim 250.000 euro per jaar opstrijkt. Met uitschieters naar boven uiteraard als je speelt bij de top 3! Om maar te zwijgen over de gemiddelde salarissen in de Premier League, de Serie A of La Liga, China en het Midden-Oosten.

Maar zo vreemd is het niet: waar het voetbal goed is georganiseerd, daar is het heel pover gesteld bij het wielrennen. Er worden verwoede pogingen gedaan om meer solidariteit te krijgen tussen de teams onderling, maar tot op heden zijn de organisatoren van de wedstrijden de grote winnaars: de ploegen komen opdraven in ruil voor wat prijzengeld, onderdak en media-aandacht.

De teams laten zich afschepen en daarmee ook de coureurs. De in het voetbal gerealiseerde mediagelden worden in het voetbal beter en eerlijker verdeeld. Natuurlijk vinden ook daar de kleine clubs dat ze te weinig profiteren van de stijgende media-inkomsten, maar er is nog altijd een grote mate van solidariteit, die in het wielrennen volledig ontbreekt.
De Tour de France is het derde grootste sportevenement ter wereld, maar juist de coureurs die het evenement groot hebben gemaakt en in stand houden, profiteren het minst.
Een mooi voorbeeld: in de Champions League worden de inkomsten door de UEFA verdeeld onder de clubs volgens een mooie methode: Van de bruto-inkomsten van 2,35 miljard wordt 12 % gereserveerd voor administratieve en organisatorische kosten en 8.5 % gaat naar solidariteitsbetalingen aan bonden van landen die geen deelnemers hebben. Van de 1,86 miljard die overblijft gaat 8 % naar UEFA en 92 % naar de deelnemende clubs. De clubs die meedoen verdelen dus 1,3 miljard onderling. Zo profiteert iedereen, met de grote clubs natuurlijk als winnaars omdat hun markt, dus tv-geld, groter is.

Waar het merendeel van het opgehaalde geld naar de clubs en dus de spelers gaat, is dat in het wielrennen heel anders. Teams laten zich afschepen, jaar in jaar uit, in plaats van een gelijk deel van de koek op te eisen. Waar de acteurs in het voetbal goed worden beloond, omdat zij direct meeprofiteren van de gegenereerde media-inkomsten, daar houden de wielerorganisatoren zich doofstom; Ze beroepen zich op dure organisatiekosten en events die geld kosten in plaats van opleveren, maar de conclusie is, en dat weten zij ook: de teams zijn onderling te zwak om een sterke vuist te maken. De ASO en/of IMG als organisatoren van grote rondes hebben nog nooit de boeken openbaar gemaakt en inzicht gegeven in kosten of die door een onafhankelijk accountant laten controleren. Waar openheid en transparantie hoog in het vaandel staan bij UEFA, daar blijft het bij de wielerorganisatoren angstig stil.

Zwakke schakels

De Tour de France is het derde grootste sportevenement ter wereld, maar juist de coureurs die het evenement groot hebben gemaakt en in stand houden, profiteren het minst. In een tijd dat live sport een enorme waardeontwikkeling doormaakt, mediagelden blijven stijgen en nieuwe markten opengaan, slapen de renners en teams rustig door. De organisatoren vinden het prima. Niemand die hen controleert en confronteert, alle goede initiatieven van bijvoorbeeld Velon, de belangenorganisatie van wielerteams, ten spijt. De keten is zo sterk als de zwakste schakel. En zwakke schakels zijn in het wielrennen jammer genoeg volop te vinden.

  • Chris
    Door: Chris Woerts
    Chris Woerts is mededirecteur bij energiebedrijf Qurrent. Eerder werkte hij bij Heineken en Coca Cola. Ook was hij commercieel directeur van Feyenoord en directielid van de Engelse club Sunderland. 


    Pijl
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Opiniemakers

Monique Maks
15 februari 2016
Pijl
Monique Maks is directeur van het Jeugdsportfonds Nederla...
Frank Berteling
6 september 2014
Pijl
Directeur Nederlandse Basketball Bond
Jens Sejer Andersen
31 januari 2017
Pijl
Jens Sejer Andersen is International Director van Play the Game en het Danish Institute fo...

Laatste nieuws

17 december 2017
Nieuwe vacatures in de sport bij: SportFriends, KNZB en Kenniscentrum Sport
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
17 december 2017 // Bonden
14 december 2017
De internationale sportweek van S&S: Esports op de Spelen en ISU is schatrijk
Pijl
Om een jongere doelgroep aan te spreken zou het IOC maar wat graag esportsdisciplines aan ...
14 december 2017 // Buitenland
13 december 2017
7 tips om je Engelse uitspraak te verbeteren
Pijl
Een gewetensvraag: ‘Hoe klink jij eigenlijk als je Engels spreekt? Klink jij als een Louis...
13 december 2017 // Ondernemerschap

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: SportFriends, KNZB en Kenniscentrum Sport...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
Improve Your Business English 7 tips om je Engelse uitspraak te verbeteren