Olifanten doen het met olifanten

16 maart 2017 // Opinie // Door: Thomas van Schaik
Olifanten doen het met olifanten
Van de 36 bonden hebben zich er 26 inmiddels daadwerkelijk aangesloten bij TeamNL.

Onze ambitie is TeamNL te laten uitgroeien tot een van de waardevolste sportmerken van Nederland. Nee, aan die waarde ga ik geen exact bedrag koppelen. We spiegelen ons aan de vier grootste sportmerken van Nederland: Ajax, PSV, Feyenoord en de KNVB met Oranje. Die halen met zijn vieren 100 miljoen euro binnen, dus gemiddeld 25 miljoen. Dat is ook ons streven en ik denk dat we dat op termijn ook kunnen realiseren. We hebben immers wat te bieden: een topsportploeg van wereldniveau.


TeamNL bouwt voort op het sportieve topsportbeleid van Maurits Hendriks. Hij heeft een high performance model ontwikkeld dat door alle topsportbonden de afgelopen jaren is omarmd en geÔmplementeerd. Via dat model is kennis en expertise bij bonden aangeboden die ze zelf niet in alle gevallen voorhanden hadden of konden faciliteren, waardoor ze nu meer waarde kunnen bieden aan hun atleten. Daar hebben wij ons bij de ontwikkeling van het TeamNL-model aan gespiegeld. Die expertise en kennis die we bij NOC*NSF in commercieel opzicht hebben ontwikkeld, laten we via TeamNL nu ook ten goede komen aan de bonden.


De sponsorpropositie voor TeamNL hebben we samen ontwikkeld met 36 topsportbonden. Dat zijn de bonden waarvan de atleten zich consistent en consequent plaatsen voor Olympische Spelen of die, voor zover ze niet-Olympisch zijn, waarvan de atleten meedraaien in de wereldtop, zoals honkbal en korfbal. Van die 36 bonden hebben zich er 26 inmiddels daadwerkelijk aangesloten bij TeamNL. Dat was de eerste taak die we ons bij de formering van TeamNL hadden gesteld: massa creŽren, zorgen dat zoveel mogelijk bonden meedoen. Want je kunt wel zeggen dat je een team bent, maar dat moet je dan ook van a tot z, van atletiek tot zwemmen, aan geÔnteresseerde sponsors kunnen laten zien.


Met TeamNL kunnen we plaats bieden aan maximaal acht sponsors. Idealiter acht oerhollandse merken!

Vervolgens hebben wij als NOC*NSF in de commerciŽle ruimte bij deze bonden geÔnvesteerd, door

sponsorrechten bij hen op te kopen die we vervolgens gezamenlijk als TeamNL aanbieden bij bedrijven. Ik verwacht dat het aantal deelnemende bonden uiteindelijk gaat uitkomen tot boven de 30. Het merendeel van deze bonden heeft vanwege het slechte sponsorklimaat, op dit moment geen hoofdsponsor. Ook NOC*NSF kreeg meer en meer moeite sponsors aan zich te binden. Omdat we niet zichtbaar genoeg waren, te weinig waarde en activatieruimte boden. Met TeamNL kunnen we plaats bieden aan maximaal acht sponsors. Idealiter acht oerhollandse merken! TeamNL is echt een structurele renovatie van het Nederlands sponsorlandschap.


In totaal bestaat TeamNL, een beetje afhankelijk van hoe je topsport definieert, uit 700 Nederlandse topsporters. 700 gewone mensen die zomaar bij je om de hoek kunnen wonen, maar die buitengewone prestaties leveren. Via TeamNL koppelen we trots die we als land voelen voor hun prestaties aan het Oranjegevoel. Dat gevoel, die emotie, is heel sterk in Nederland. Dat zie je bij vrijwel elk EK en WK, zoals onlangs weer bij het WK Shorttrack in Rotterdam, op Koningsdag, maar bijvoorbeeld ook tijdens de Olympische Spelen aan het succes van het Holland Heineken House. Dat Oranjegevoel is bovendien een nationaal gevoel, niet lokaal of regionaal zoals bij een eredivisieploeg, en dus interessant voor sponsors die zich nationaal willen profileren en zich met dat gevoel willen associŽren. Dat alles maakt TeamNL een heel sympathiek merk. En een sterk merk bovendien, want, onze sporters behoren op veel gebieden tot de absolute wereldtop.


Met de Nederlandse Loterij, de Rabobank en Heineken heeft TeamNL nu zijn eerste drie hoofdsponsors gepresenteerd. Er is plaats voor acht van dergelijke, branche-exclusieve hoofdsponsors. Die acht hoofdsponsors halen we uit dertien branches. De branches kansspelen, bier en banken zijn nu dus gevuld. Bij de overige branches moet je denken aan categorieŽn als brandstoffen, verzekeringen, telecom, accountancy, zuivel, reizen, vliegen. Met Shell, Unilever, KPN, KLM, Albert Heijn, Campina, Nationale Nederlanden, Akzo Nobel, is het niet moeilijk een reeks binnen deze categorieŽn passende bedrijven, soms zelfs multinationals, op te sommen voor wie dit concept van een multidisciplinaire, Nederlandse sportploeg in theorie interessant is. Met een aantal van hen zijn we inmiddels in gesprek. De komende maanden gaan we zeker nog een paar nieuwe hoofdsponsors bekend maken.


Een premium merk, een merk met impact, een olifant. Dus ga je op zoek naar andere olifanten, naar hele sterke partners, merken die kwaliteit representeren, om jezelf te versterken.

Olifanten doen met het olifanten. Met TeamNL bouwen we aan een compleet nieuw merk. Een premium merk, een merk met impact, een olifant. Dus ga je op zoek naar andere olifanten, naar hele sterke partners, merken die kwaliteit representeren, om jezelf te versterken. De Nederlandse Loterij, de Rabobank en Heineken, niet toevallig de grootste sportsponsors van het land, zijn drie van die olifanten. Hun aanwezigheid is ook strategisch van groot belang. Hun verbintenis aan TeamNL maakt het concept nu makkelijker te verkopen aan andere potentiŽle sponsors.


Als begrip is TeamNL niet nieuw. Je hebt ook Team USA, Team GB, Team France etc. Maar het TeamNL-model dat wij hebben ontwikkeld is uniek en bestaat nu nog nergens ter wereld. Neem Engeland. Daar heb je de British Olympic Association, de British Paralympic Association, Sport UK (met alle individuele bonden) én Sport England. Al die organisaties hebben hun eigen sponsorproposities en vechten elkaar in sommige gevallen de tent uit om sponsors te trekken. Iets soortgelijks zie je in de Verenigde Staten en Frankrijk. Het TeamNL-model dat wij nastreven omvat zowel NOC*NSF als de individuele bonden. En TeamNL is niet alleen de naam van de Nederlandse Olympische afvaardiging, maar van een multidisciplinaire sportploeg die 365 dagen, bij elk EK en WK, zichtbaar wordt. Dat betekent dat we bedrijven een heel waardevolle propositie met een kolossale activatiekracht kunnen bieden. Daardoor worden we interessanter voor sterke partners zoals de Nederlandse Loterij, Heineken en Rabobank, waardoor, via hun bijdrage, ook de waarde en kracht van ons eigen merk, TeamNL, weer toeneemt.


Iedere sponsordeskundige kan je vertellen dat de waarde van een sportsponsorschap vandaag de dag hem niet alleen meer zit in shirtsponsoring, een extra logo of een extra reclamebord naast het veld, maar in activatiekracht. Dat wil zeggen: in content, al dan niet branded, in de community van Oranjefans, in hun saamhorigheidsgevoel, en, dat vooral, in data, de persoonsprofielen van de miljoenen leden en fans van de Nederlandse sport waarmee sponsors zich kunnen verbinden. Dat betekent dat je als sport een ongelooflijk waardevolle propositie richting het bedrijfsleven hebt te bieden, mits Ė en dat doen we nu met TeamNL Ė je de traditionele versnippering van sponsor- marketing en mediarechten over al die bonden weet te overstijgen. Door gezamenlijk op te trekken, kunnen we samen veel waardevoller zijn dan ieder voor zich.


Bonden kunnen trouwens buiten de TeamNL-sponsors ook nog hun eigen sponsors en partners blijven aantrekken. Met TeamNL gaan we op zoek naar sponsoren in 13 specifieke categorieŽn. Het Watersportverbond heeft veel baat bij een bedrijf dat buitenboordmotoren levert, maar de hippische bond heeft daar niet zoveel aan. Zo heeft elke bond sportspecifieke mogelijkheden die ze net als voorheen op eigen houtje uitbaten. De enige beperking is dat ze niet mogen acquireren binnen de branches die voor TeamNL zijn afgesproken. Dergelijke beperkingen gelden overigens ook voor NOC*NSF als nationaal olympisch comité. NOC*NSF mag in bepaalde branches ook niet werven buiten het IOC om. Daarom is Toyota als automotive partner van IOC, nu ook de automotive partner van NOC*NSF.


Aparte vermelding verdient Fila als nieuwe kledingpartner van NOC*NSF. De bedoeling is dat we uiteindelijk zo veel mogelijk één kledingsponsor hebben die het hele team kleedt: Fila. Nu is op kledinggebied nog een beetje sprake van 50 shades of orange, iedere bond heeft zijn eigen kledingcontract, zijn eigen design. De ene bond speelt in oranje-wit, de ander in oranje-zwart of oranje-blauw. Een beetje een allegaartje. We willen graag dat de sporters en teams van TeamNL er op termijn allemaal hetzelfde uitzien zodat het team voor fans een herkenbare uitstraling krijgt.

De wens om er samen iets moois van te maken is bij NOC*NSF en de bonden diep geworteld. NOC*NSF kan dit ook zeker niet alleen. De vereniging is het hart van de Nederlandse sport. Binnen de Nederlandse sportwereld, bij bonden, bureaus en het bedrijfsleven zit zoveel kennis, kunde en hart voor topsport, dat als we goed samenwerken, we echt belangrijke stappen vooruit kunnen zetten. Ik hoop oprecht dat de Nederlandse sportwereld (in de breedste zin) dit initiatief volop omarmt en ondersteunt.



Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Opiniemakers

Alex van Megen
13 december 2016
Pijl
Mr. Alex van Megen studeerde af op een scriptie over de gevolgen van de Wwz voor het Nede...
Olivier de Hon
8 november 2016
Pijl
Olivier de Hon is wetenschappelijk beleidsmedewerker van de Dopingautoriteit.
Erik Poel
29 oktober 2014
Algemeen directeur KNLTB
Pijl
Algemeen directeur KNLTB

Laatste nieuws

21 juli 2018
Droombaan in het buitenland?
Pijl
Eén van de vele fantastische aspecten van sport is de natuurlijke manier waarop he...
21 juli 2018 // Ondernemerschap
20 juli 2018
Criminele weldoeners dringen sportclubs binnen om imago op te poetsen
Pijl
Een op de drie gemeenten kampt met criminele weldoeners. Zij gebruiken hun illegaal verkre...
20 juli 2018 // Voetbal
18 juli 2018
Met Walk Challenge 2020 geeft KWBN de wandelsport een olympisch tintje
Pijl
Na een afwezigheid van zes jaar keert de Walk Challenge terug op de agenda van de avontuur...
18 juli 2018 // Bonden

Partnernieuws

Agterberg Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Veiligesportvloer.nl De sportieve robot van Ace: een Ďschoneí investering in dubbel opzicht
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNLTB, Jeugdfonds Sport en KNHS
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Improve Your Business English Droombaan in het buitenland?
Accres