Succesvolle EHL ambieert een 'Final Destination'

4 april 2018 // Evenementen // Door: Ernst Bouwes
Succesvolle EHL ambieert een 'Final Destination'
Woensdag 4 april begint op internet de kaartverkoop voor het finaleweekend (26 en 27 mei) van de Euro Hockey League (EHL). Bloemendaal wierp zich afgelopen weekend op als organisator, nadat de club tijdens de KO16 de afgelopen paasdagen achtereenvolgens de Belgisch Dragons en het Franse Saint-Germain HC uitschakelde, beide malen met 8-0. Kampong, HC Rotterdam en de verrassende debutant Herakles uit het Vlaamse Lier completeren het kwartet voor de finaleronde eind mei. 

Een uitverkocht stadion met 6500 hockeyfans bevestigden het bestaansrecht van de EHL, al is de Nederlandse overheersing groot. HC Rotterdam en Oranje Rood in Eindhoven zullen daarom de komende vijf jaar bij toerbeurt met Pasen het KO16-toernooi organiseren. In oktober organiseerde de hockeyafdeling van FC Barcelona de eerste kwalificatieronde.

Beste zestien clubteams in Europa

De Euro Hockey League is een soort Champions League met vierentwintig club uit twaalf landen, die elf jaar geleden in de plaats kwam van de Europa Cup met enkel kampioenen. Het zwaartepunt van het toernooi ligt bij de KO16, waarbij de beste zestien Europese clubteams in het paasweekend twee afvalrondes spelen om tot vier halve finalisten te komen. De verliezers van de achtste finales spelen sinds dit jaar een extra duel om bonuspunten voor de Europese ranking, waardoor iedereen twee wedstrijden speelt. Daardoor kwamen grote groepen clubsupporters mee uit het buitenland. Meer gezelligheid, maar ook meer taken voor de organisatie.

Honderden vrijwilligers

In tegenstelling tot de UEFA laat de toernooileiding zoveel mogelijk over aan de gastclub. "Onze clubs zijn prima in staat om met hun leden een stevig fundament neer te zetten om de professionals, het ervaren event team van de KNHB, te assisteren rond het evenement", vertelt Hans Erik Tuijt, voorzitter van de EHL en doordeweeks directeur sponsoring bij Heineken. Het management van HC Rotterdam belde hem al voor de play-offs vorig seizoen om zich kandidaat te stellen voor de KO16, herinnert Jokko de Wit, commercieel manager van HC Rotterdam, zich.

"Dat was snel geregeld. Vervolgens zijn we met een klein kernteam begonnen met het draaiboek van de EHL, waardoor we een indruk kregen van de benodigde mankracht. We kregen daarna zo’n honderdvijftig aanmeldingen van vrijwilligers, van wie tachtig procent uit onze club. En verder nog ervaren krachten van de internationale KNVB-toernooien en diverse chauffeurs, die al tientallen jaren rijden bij sportevenementen in Rotterdam. Alleen parkeerwachters hebben we moeten inhuren. Voor de opbouw beschikten we over zes vrijwilligers, die dag in dag uit gewerkt hebben in de week voor de opening. Zij coördineerden de ingehuurde professionele partijen, die het werk uitvoerden." Alles bij elkaar belopen de kosten voor de KO16 tegen de 750.000 euro, schatten Tuijt en De Wit.

Grote bereidheid

HC Rotterdam heeft het hele jaar betaalde krachten achter de bar staan, maar verder lopen in de competitieweekenden gemiddeld zo’n vierhonderd vrijwilligers op het complex, vertelt De Wit. "Deze mensen staan ook klaar voor ons bij dit evenement. De bereidheid om te helpen is groot, waardoor we dit unieke toernooi kunnen organiseren. Zestien teams met hun begeleiders en supporters, die zich gedurende vier dagen mengen onder het publiek. Dat is bijzonder om mee te maken."

Kijkers uit zeventig landen

Daarnaast waren de wedstrijden te volgen op de social-mediakanalen van de EHL. "We produceren de beelden zelf, omdat de cameravoering in hockey toch een vak apart is. Alle duels waarvan de rechten niet verkocht zijn vertonen we op onze Facebookpagina, die meer dan honderdduizend volgens heeft", legt Tuijt uit. "De afgelopen jaren trokken we kijkers uit zeventig landen. Buiten Europa beschouwen hockeyfans de EHL als de beste clubhockeycompetitie ter wereld. Ik hou ook van de emotie van het clubhockey die we dit weekend op de tribunes beleefden. Ook de buitenlandse clubs hadden behoorlijk wat supporters meegenomen. Die zijn nu verzekerd van twee duels en genieten daarnaast van een vakantietripje."

Ambitie

Tuijt droomt intussen van een vaste locatie voor de finale. "Rugbyfinales op Twickenham, testmatches op Lord’s, British Open op Wimbledon, FA Cup op Wembley, de Engelse traditie. Het zou mooi zijn als we in de EHL ook een Final Destination krijgen, maar dat moet economisch wel haalbaar zijn. Afgelopen zaterdag zat het helemaal vol bij de kwartfinales. Het zou mijn ambitie zijn bij de finales een stadion voor zo’n tienduizend toeschouwers te vullen."


Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Gerelateerde berichten

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Laatste nieuws

    19 september 2018
    Pijl
    In het hele land zijn initiatieven om ouderen meer aan ...
    19 september 2018 // Overheid
    18 september 2018
    Ode aan de Sportvereniging door Pieter Winsemius:
    Pijl
    In het vakblad Sport & Strategie (editie 3-2018) laten we een klaroenstoot klinken en...
    18 september 2018 // Bonden
    17 september 2018
    Healthy Football League laat fans strijden om titel 'Gezondste club van Europa'
    Pijl
    De UEFA maakte afgelopen week bekend te denken over een ...
    17 september 2018 // Voetbal

    Partnernieuws

    Accres Accres maakt sportaccommodaties gemeente Apeldoorn duurzamer
    Agterberg Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
    Veiligesportvloer.nl De sportieve robot van Ace: een ‘schone’ investering in dubbel opzicht
    Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
    Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
    Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNSB, Gemeente Dordrecht en Instituut Spo...
    ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
    Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
    NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
    Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
    TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
    Improve Your Business English Droombaan in het buitenland?