De internationale sportweek van S&S: Kledingrelletje rond officiŽle IOC-leverancier

22 december 2017 // Buitenland // Door: Ernst Bouwes
De internationale sportweek van S&S: Kledingrelletje rond officiŽle IOC-leverancier
Bosco, de opvolger van Nike als leverancier van het IOC, heeft de internationale sportbond verzocht om de logoís van kleding af te plakken of te verwijderen vanwege de solidariteit  van het bedrijf met de Russische ploeg. De truien liggen in Pyengchong al klaar voor de olympische officials, waardoor het Russische bedrijf zelf geen aanpassingen meer kan doen. Directeur Kusnirovich is teleurgesteld over de dopingboycot. Hij zal zich zorgen maken over de positie van zijn merk op de Russische markt.

Intussen heeft het IOC de regels bekendgemaakt rond het logo van de neutrale ploeg voor de Russische atleten met dispensatie op de naderende Winterspelen. Typografisch gezien behoren persbureaus te schrijven over een 'Olympic Athletic of Russia' of 'O.A.R.' en dat alles in een lettertype van gelijke grootte en dikte. Het logo is simpel: een cirkel met daarin de bovengenoemde tekst in rood. Dat lijkt zo saai mogelijk, bedoeld om de merchandising te minimaliseren. De Russische atleten mogen geen rood-wit-blauwe kleding dragen die bij elkaar de indruk wekken van hun eigen vlag. IOC adviseert donkerrood in de sportpakken. 

Twitter vindt nicherol als sportzender

Het nieuwe jaar begint binnenkort met de biedingen op de rechten van de Engelse Premier League. Sinds 1992 beheerst abonneezender Sky TV de markt, maar insiders verwachten een revolutie. Amazon, Google en Facebook zouden ieder een bid voorbereiden, dat de zes miljard euro van de periode 2016-2019 verpulverd. Sky kan dat waarschijnlijk niet betalen, terwijl de zender bovendien lijdt onder de teruglopende kijkcijfers.
In de marge probeert Twitter de kruimels op te pikken die haar internetconcurrenten laten liggen. Na één jaar verloor zij de uitzendrechten van een aantal NFL-wedstrijden aan Amazon, waarna Twitter zich richtte op kleinere toernooien en evenementen in AziŽ en AustraliŽ. Daarnaast is de berichtenservice partner van de NBA, waarvoor zij shows maakt buiten de wedstrijdtijden. De kracht van Twitter is haar snelheid, reactievermogen en het creŽren van het gesprek van de dag. Via samenwerkingsovereenkomsten met rechtenhouders kan zij beelden tonen bij de berichten, wat de fans zeer waarderen. Sponsors waarderen intussen dat zij vrij onnadrukkelijk mee kunnen liften in de tweets. De Winterspelen van Pyeongchang brengen Twitter mogelijk in een nieuwe rol als sportzender, wanneer haar partners bereid zijn beelden te delen.


Duurzame sport in 2017

Lee Blaustein, bevlogen schrijver van de GreenSportsBlog, kijkt terug op 2017. Als beste 'Green Sports Story' kiest hij voor de lobbygroep Protect Our Winters (POW), die bestaat uit vijfentwintig wintersporters met grote zorgen rond de klimaatverandering. Eén van hen is snowboardster Gretchen Bleiler, zilveren medaillewinnares, die de wereld rond jaagt op zoek naar de laatste sneeuw. "Kleinere sneeuwvlaktes, warmere temperaturen en kortere winters zijn niet alleen slecht voor onze favoriete sporten, maar ook voor de bergdorpen en gemeenschappen waar wij trainen en wedstrijden racen." POW bezochten Washington afgelopen najaar om politieke steun te krijgen. Verder richten zij zich op de naderende verkiezingen in het Huis van Afgevaardigden en het Congres, de 'midterm elections', die de macht van politieke klimaatontkenners kunnen breken.
Als groenste sportevenement koos Blaustein voor het US Open, waar Billy Jean King de afgelopen tien jaar een duurzame revolutie ontketend heeft. Genomineerd waren verder de Green Week van de NHL en het Waste Management Phoenix Open, ofwel de Greenest Show on Grass.

Atleten lanceren Universele Verklaring van Sportrechten

Vorige week ontvouwde de World Players Association, het overkoepelend orgaan van sportvakbonden, de Universele Verklaring van Sportrechten om atleten te beschermen tegen de systematische schending van mensenrechten in de sportwereld. 'The Declaration' moet een maatstaf vormen voor internationale bonden om de rechten van atleten te beschermen en te respecteren. 
De verklaring is tot stand gekomen na een overleg van twee jaar tussen honderd spelersvakbonden vanuit de principes van de International Labour Organisation (ILO) en de VN mensenrechten. Zo heeft iedere atleet het recht op vrije meningsuiting en gelijke beloning. Verder zouden ze eerlijk moeten kunnen delen in het economische verdienmodel van de sport met goede 'arbeidsomstandigheden'. Verder is het portret beschermd en de exploitatie is alleen toegestaan met toestemming van de atleet.
Brendan Schwab, voorzitter van de WPA, verklaarde bij de persconferentie, dat de deelnemers aan sport niet hebben gekozen om hun mensenrechten op te geven met Colin Kaepernick als recent voorbeeld in zijn achterhoofd. De internationale vakbond sloot met de FIFA al een mensenrechtenverklaring af en vergadert met het IOC. Atleten lopen nu nog steeds het gevaar van uitsluiting uit hun sport als zij buiten de reglementering van hun bond treden. 

Terugblik Play The Game (26-30 november)

Ongeveer vierhonderdvijftig deelnemers trok de tiende conferentie van Play the Game met het Van der Valk Hotel in Eindhoven als conferentieoord. Spreker Piara Powar van Fare bereikte met zijn uitgesproken zorgen over discriminatie op het WK 2018 zelfs de paginaís van The New York Times. Play the Game heeft nu vele van de veertig sessie met circa tweehonderd sprekers online gezet om nog eens te bekijken en beluisteren. Daar zijn nog enkele interviews aan toegevoegd. Op dit moment is de sessie over de duurzaamheid van grote sportevenementen het best bekeken, gevolgd door de vernieuwingen in de wielersport en hervormingen in het internationale sportbestuur. 
Daarnaast hebben Deense student-journalisten reportages gemaakt van de conferentie, te vinden op onthegame17.com. Frans Oosterwijk, hoofdredacteur van Sport & Strategie, publiceerde tijdens de week al enkele verslagen op deze website

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Gerelateerde berichten

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Laatste nieuws

    20 mei 2018
    Nieuwe vacatures in de sport bij: Rotterdam Topsport, KNSB en NBB
    Pijl
    Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
    20 mei 2018 // Bonden
    18 mei 2018
    Gerard Dielessen:
    Pijl
    NOC*NSF viert dit jaar het 25-jarig jubileum van de fusieorganisatie en dat sporters met ...
    18 mei 2018 // NOC*NSF
    17 mei 2018
    Nederland wint aan invloed in sportpolitiek
    Pijl
    Volgens de Sports Political Power Index is Nederland na Japan de grootste klimmer in de ho...
    17 mei 2018 // Buitenland

    Partnernieuws

    Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
    Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Rotterdam Topsport, KNSB en NBB
    Arko Sports Media Congres Optimaal Herstel: toegepast in sport, gezondheidszorg en bedrijfsle...
    Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
    ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
    Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
    NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
    Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
    Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
    TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
    Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
    Improve Your Business English Step up your English game