De internationale sportweek van S&S: Daalt de pizzaverkoop vanwege #takeaknee?

2 november 2017 // Buitenland // Door: Ernst Bouwes
De internationale sportweek van S&S: Daalt de pizzaverkoop vanwege #takeaknee?
John Schnatter, directeur van Papa John’s, wijt de tegenvallende kwartaalcijfers van zijn pizzabedrijf aan het slechte beleid van de NFL rond de #takeaknee-campagne. "Dit had anderhalf jaar geleden al in de kiem gesmoord dienen te zijn", meende de CEO gisteren. Papa John’s is één van de grootste sponsor in American Football, dat de afgelopen weken de kijkcijfers zag dalen. 

"Je moet goed kijken naar de reden van de daling", meende Schnatter bij de presentatie van zijn verlies. "Vorig jaar gingen de kijkcijfers voor de NFL omlaag vanwege de verkiezingen. Dit jaar is dat vanwege een controverse die het land en onze klanten verdeelt." 
Zijn pizzaverkoop liep terug nadat president Trump de NFL-teams opriep om knielende spelers op de bank te zetten of te ontslaan. Schnatter steunde Trump in zijn campagne met een, bijna symbolische, duizend dollar en lijkt politiek geen standpunt in te nemen. Social mediagebruikers wijten de terugval in verkoop eerder aan de kwaliteit van het product, maar intussen krijgen de NFL en de teams ongewenste negatieve publiciteit rond de sponsoring.


Volledige wifi-dekking in MLB-stadions is noodzakelijk

Wie oplettend keek naar de beelden van de World Series afgelopen week zag het publiek achter de slagplaat regelmatig ingespannen turen op hun mobieltjes. De digitale revolutie heeft nu ook het conservatieve baseball bereikt. Het aantal bezoekers nam de afgelopen jaren af, waarop de MLB besloot om dan tenminste te zorgen voor een goede bereikbaarheid met wifi voor iedereen in het stadion. Niet alleen is dit een service voor de fans, die via speciale apps als Ballpark en At Bat net zo goed op de hoogte blijven van de statistieken op hun eigen veld als de televisiekijker thuis. Ook kan de club via de mobiel in contact komen met de aanwezige klanten om merchandise aan te bieden of op de hoogte te brengen van de horeca-aanbiedingen. 
Tech Republic schreef een uitgebreid artikel over het installeren van wifi in oude stadions als Wrigley Field in Chicago en Fenway Park in Boston. Niet alleen voor op de tribunes maar ook voor het eigen personeel en de coaching, die tijdens wedstrijden graag online willen blijven om de statistieken te raadplegen. Nog even en de aanwezigheid van een dekkend wif-netwerk in een stadion is net zo noodzakelijk als een stroomaansluiting en de waterleiding. 


Champions League in handbal is een spektakelstuk

Komende zondag verdedigt OCI-Lions in Sittard de koppositie in de derby tegen HC Visé als één van de vier Belgische achtervolgers in de BeneLeague Handball. De kampioen speelt na de zomer in de kwalificatieronde van de Champions League, waarin nog nooit een Nederlandse ploeg succesvol is geweest. 
De grootste clubcompetitie van de EHF, het Europese handbalverbond, is een strijd tussen topploegen uit Duitsland, Frankrijk en Midden- en Oost-Europa, dat alleen de grootste handbalfans in ons land volgen. Als we SportsPro mogen geloven in het uitgebreide artikel, dan missen we een toptoernooi dat jaarlijks in mei uitmondt in een spectaculair finaleweekend met de vier beste clubs voor twintigduizend toeschouwers. Dit voorjaar zat de LANXESS Arena in Keulen twee dagen ramvol ondanks het ontbreken van Duitse teams, terwijl veertig zenders de beelden rechtstreeks uitzonden. Intussen heeft de EHF haar eigen online platform gelanceerd om met live-wedstrijden nog meer publiek te trekken. De sport groeit dankzij de inmenging van grote sportmarketingbureaus, waarvan MP & Silva zelfs de shirts van de arbiters sponsort. 


'Het grote opleuken begint te jeuken'

Die inmenging bevalt niet iedereen. "Sportmarketingbureaus ‘ontzorgen’, gaan aan de slag met sportevenementen die ‘goed gepositioneerd’ moeten worden om de sponsors te kunnen behagen. Nieuw, jong en gedurfd moet het zijn, en vanzelfsprekend moet er een goede ‘fit’ zijn met de 'doelgroep’." 
Dat schrijft Gerard den Elt, secretaris van de NSP, in zijn column deze week. Den Elt werkte afgelopen weekend als fotograaf in Thialf, waar House of Sports de NK Afstanden opvrolijkte met een lichtshow.
Niet alleen kon de pers op de duistere momenten zijn werk niet doen, maar ook vielen toeschouwers van de trappen. "Het grote gevaar is dat sportmarketeers denken dat ze een sport kunnen veranderen, populairder of aantrekkelijker kunnen maken", meent Den Elt. "Als de innovatie niet uit de sport zelf komt, wordt het knap lastig om de goegemeente mee op sleeptouw te nemen."

Bron: nsp.nl

Evenement van de Week: Marathon New York (5 november) 

Op de avond van de terreuraanslag deze week op Manhattan liepen alweer duizenden in New York mee in een halloweenparade. Waarschijnlijk zal de marathon van komende zondag weinig lijden onder het drama van afgelopen dinsdag. Een economische studie berekende dat de Marathon Week van 2014 meer dan tweehonderdvijftigduizend bezoekers trok en een miljoen kijkers langs de kant, die bij elkaar meer dan vierhonderd miljoen dollar uitgaven. 
De organisatie is in handen van de New York Road Runners (NYRR), die het afgelopen jaar bijna driehonderdduizend schoolkinderen in de regio bereikten met allerlei gratis trainingsprogrammas. Verder kunnen New Yorkers iedere week meedoen aan hardloopevenementen in een park bij hen in de buurt.
Volgens losseveter.nl deden 1344 Nederlanders mee aan de uitgave van vorig jaar, onder wie Jeroen Veldhuis op een 42e plaats, Bram Som en het echtpaar Van Hest. In 2014 bleef schaatser Erben Wennemars onder de drie uur. 

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Gerelateerde berichten

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Laatste nieuws

    14 december 2017
    De internationale sportweek van S&S: Esports op de Spelen en ISU is schatrijk
    Pijl
    Om een jongere doelgroep aan te spreken zou het IOC maar wat graag esportsdisciplines aan ...
    14 december 2017 // Buitenland
    13 december 2017
    7 tips om je Engelse uitspraak te verbeteren
    Pijl
    Een gewetensvraag: ‘Hoe klink jij eigenlijk als je Engels spreekt? Klink jij als een Louis...
    13 december 2017 // Ondernemerschap
    12 december 2017
    De voetbalweek van S&S: Drie op de tien topvoetballers hebben longproblemen
    Pijl
    Wetenschappers van de Universiteit van Kent hebben vastgesteld dat astma een meer voorkome...
    12 december 2017 // Voetbal

    Partnernieuws

    Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
    Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: SenW, Nevobo en KNVB
    Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
    ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
    Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
    NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
    Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
    Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
    TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
    Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
    Improve Your Business English 7 tips om je Engelse uitspraak te verbeteren