De internationale sportweek van S&S: Winterspelen nu ook op Snapchat

27 oktober 2017 // Buitenland // Door: Ernst Bouwes
De internationale sportweek van S&S: Winterspelen nu ook op Snapchat
Afgelopen week sloten Snapchat en Eurosport een overeenkomst om voor de Europese markt exclusieve beelden te brengen van de Winterspelen in PyeongChang, die op 9 februari beginnen. Eurosport wil zelf Published Stories maken, waarvoor een redactie beelden selecteert van de wedstrijden. Het dagelijkse Our Stories is een verzameling van de leukste bijdragen over de Spelen van de Snapchatgebruikers, aangevuld met beeldmateriaal van Eurosport.

De samenwerking zal zich vooral richten op jonge disciplines als snowboarding en de nieuwe ski-variaties, waar Snapchat nu al populair is bij deelnemers en fans. Zo hopen de makers op filmpjes van achter-de-schermen door de atleten of originele bijdragen van toeschouwers, die een jonger publiek op hun eigen scherm kan bekijken. Snapchatters onder de 25 jaar besteden dagelijks gemiddeld veertig minuten op hun account, terwijl de televisie van hen veel minder aandacht krijgt. Iedere discipline, sportploeg, atleet of evenement kan straks via Snapchat een heel eigen show produceren. 
Het marketingteam van Discovery, de eigenaar van Eurosport, gaat de komende maanden op zoek naar adverteerders voor de Snapchatkanalen, die daarbij echter wel rekening moeten houden met bestaande afspraken tussen sponsors. 


American Football op Amazon blijkt teleurstelling

De NFL is nu al online te zien. Nadat vorig jaar Twitter begon met de Thursday Night Footballgame, zendt ook Amazon dit seizoen deze wedstrijden via haar Prime Video kanaal uit. Jacob Feldman, de tech-blogger van Sports Illustrated, schrijft over zijn eerste ervaringen onder de vernietigende kop 'Streaming NFL Games Still Sucks'. Andere kijkers gaven een waarderingscijfer van één ster, omdat ze eerst een lange serie commercials moesten dulden om vervolgens een haperend of vastlopend scherm te krijgen.
Feldman is vooral teleurgesteld in de ontbrekende extraatjes, die hij van een technologisch geavanceerd bedrijf als Amazon verwachtte. Geen showelementen, geen interessante commentatoren, geen reclamevrije omgeving en geen apps of statistieken. Amazon biedt niets dat de televisiekijker kan overhalen. Het lijkt alleen bedoeld voor een breder publiek in andere landen. 

Bron: si.com

De toekomst van sportkijken: samenwerking tussen tv en online

Blogger David Owen volgt deze ontwikkelingen, ook op Sportel, de sportmarketingconferentie in Monaco deze week. Het onderwerp staat niet op de agenda, maar Owen weet dat veel aanwezigen zich afvragen hoe de sportprogramma’s en adverteerders de jeugd tot 25 jaar kunnen bereiken als deze alleen belangstelling hebben voor kleine schermen. Ook de sport is belanghebbende, want uitzendrechten zonder kijkers zijn weinig waard. 
Na een mislukt bod op de digitale rechten van de Indische Premier League cricket van Facebook, vertelt een directeur aan Owen dat zijn bedrijf niet uit is op de uitputtingsslag voor bieders. Kortom, de social mediagigant wil de uitzendrechten van sport niet overnemen tegen ieder bedrag. Wat dan wel? Owen denkt aan een samenwerking tussen de beide platformen, wat afgelopen week al bleek uit de overeenkomst tussen Snapchat en Eurosport. Ook Amazon doet mee in de biedingen, maar ontdekt nu dat zij niet de kwaliteiten heeft van een productiebedrijf in de sport- en amusementswereld. Televisie en onlinebedrijven kunnen elkaar echter wel aanvullen. Owen vermoedt dat daar de toekomst ligt.


Parijs en Los Angeles werken samen aan duurzame Spelen in 2024 en 2028

Terwijl de Griekse actrice Katerina Lehou afgelopen dinsdag het Olympisch Vuur ontstak en de fakkel vertrok voor zijn honderdzevendaagse reis naar Pyeongchang, sloten de organisatoren voor de Zomerspelen van 2024 en 2028 een overeenkomst om samen te werken op het gebied van duurzaamheid, toegankelijkheid en innovatie. De burgemeesters van Parijs en Los Angeles troffen elkaar op de klimaatconferentie C40 Cities afgelopen weekend, waar de grote steden het klimaatverdrag gezamenlijk uitwerken op lokaal niveau. 
Voor de Spelen van 2020 heeft Tokyo dezelfde doelen, maar daar bleek deze week het water voor de zwemmarathon en de triathlon niet te voldoen aan de kwaliteitseisen van de FINA, de internationale zwembond. Volgens de organisatie ligt de oorzaak bij zware regenval in augustus, terwijl het bovendien plannen heeft om een soort zwembad in het Odabai Marine Park te maken om verontreiniging te voorkomen. Rio had in 2016 vergelijkbare problemen met de vervuiling van het zeilwater, maar wist dat tijdig op te lossen.


Evenement van de Week: Grand Prix van Mexico (Formule 1, 29 oktober)

Aan het begin van deze eeuw experimenteerde een Duitse zender met het uitzenden van de Bundesliga-samenvattingen op primetime half negen. De kijkcijfers stortten in. Na het eten en de afwas kijken de Duitse gezinnen in het weekend met koffie en een stuk taart gezamenlijk naar een muziekprogramma of een spelshow, niet naar sport. In Nederland is dat niet anders. Bijna drieënhalf miljoen kijkers zagen Hans zondagavond Heel Holland Bakt winnen. Daarnaast zagen ook ruim één miljoen raceliefhebbers Max Verstappen op spectaculaire wijze naar het podium rijden om daar op controversiële wijze weer vanaf te vallen. Daarmee zijn de kijkcijfers voor Ziggo, ook dankzij zijn zege in Japan, terug op het niveau van vorig jaar. 
Volgens Hans Erik Tuijt gaan de kijkcijfers voor Formule 1 wereldwijd omhoog. Dat zegt de directeur global sponsorship van Heineken in een interview met het Financieele Dagblad. Sinds het begin van dit seizoen is het biermerk race-sponsor. "Met kleine sponsorships, waar je het verschil niet maakt, kun je beter stoppen", meent Tuijt, die verder flink inzet op de Champions League met José Mourinho, het Holland Heineken Huis en de WK Rugby. Opmerkelijk genoeg is de slogan op de circuitboarding When You Drive Never Drink met een rode streep door het bekende groene flesje. "Als we onze klanten niet meer willen laten drinken, hebben we meer drinkende klanten nodig." Daarin kiest Heineken voor wereldwijde campagnes in de sport.

Bron: fd.nl


Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Gerelateerde berichten

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Laatste nieuws

    14 december 2017
    De internationale sportweek van S&S: Esports op de Spelen en ISU is schatrijk
    Pijl
    Om een jongere doelgroep aan te spreken zou het IOC maar wat graag esportsdisciplines aan ...
    14 december 2017 // Buitenland
    13 december 2017
    7 tips om je Engelse uitspraak te verbeteren
    Pijl
    Een gewetensvraag: ‘Hoe klink jij eigenlijk als je Engels spreekt? Klink jij als een Louis...
    13 december 2017 // Ondernemerschap
    12 december 2017
    De voetbalweek van S&S: Drie op de tien topvoetballers hebben longproblemen
    Pijl
    Wetenschappers van de Universiteit van Kent hebben vastgesteld dat astma een meer voorkome...
    12 december 2017 // Voetbal

    Partnernieuws

    Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
    Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: SenW, Nevobo en KNVB
    Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
    ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
    Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
    NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
    Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
    Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
    TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
    Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
    Improve Your Business English 7 tips om je Engelse uitspraak te verbeteren