De internationale sportweek van S&S: Amerikaanse overheid sponsor van vlagceremonie NFL

28 september 2017 // Buitenland // Door: Ernst Bouwes
De internationale sportweek van S&S: Amerikaanse overheid sponsor van vlagceremonie NFL
De ceremonie van het Amerikaanse volkslied en het vlagvertoon in sportstadions voor het begin van een competitiewedstrijd is een traditie sinds de Tweede Wereldoorlog, maar de deelname van de spelers is dat niet. In de NFL bleven de teams tot 2009 zelfs meestal in de kleedkamer tot de laatste maten waren weggestorven. In dat jaar sloten het ministerie van Defensie en de National Guard een sponsorcontract met de football bond om voor ieder duel de spelers ceremonieel op te stellen om het patriotisme onder de bevolking aan te wakkeren.

In 2015 veroordeelde een senaatscommissie onder leiding van Republikein John McCain de uitgave van miljoenen dollars aan belastinggeld, die het ministerie voor deze ceremonies aan een groot aantal sportploegen en leagues overmaakte. De commissie telde 122 sponsorcontracten van het ministerie voor ruim tien miljoen dollar, waarbij het departement niet eens zeker wist of ze alle uitgaven kon achterhalen. 
Volgens het First Amendment kan een overheid een burger niet dwingen om een bepaalde mening uit te dragen, maar een organisatie, zoals een football team, kan dat wel eisen van een werknemer, in dit geval een speler. De NFL heeft zelfs een regel in haar handboek dat de spelers de ceremonie op de juiste wijze moeten volgen, maar de bond verklaarde deze week geen straffen uit te delen voor de #TakeAKnee-protesten van afgelopen weekend.


Sporteconomie blijft groeien, voorspelt PwC

Uit een wereldwijd onderzoek onder deskundigen concludeert PwC in haar Sport Survey 2017, dat de sportsector de komende drie tot vijf jaar met ruim 6 procent groeit. Dat is een procentuele afname in vergelijking met de afgelopen paar jaar. Voetbal blijft de sportmarkt domineren, terwijl eSports nog flink zal groeien. Slecht nieuws heeft het rapport voor de Olympische Spelen, waarvan de gemiddelde leeftijd van de kijker is toegenomen tot 55 jaar. Intussen was de interesse onder 18-34 jarigen voor de Spelen in Rio stukken lager dan voor Londen.
Daarnaast biedt het Survey in de details een aantal interessante toekomstscenarios, zoals de spelers in de markt deze verwachten. Zij hebben grote verwachtingen van de mogelijkheden met Virtual Reality, die de fans nog dichter op het speelveld kan brengen. Via de bril zou een liefhebber vanuit de huiskamer rechtstreeks kunnen inschakelen op een evenement met de beleving alsof hij in het stadion zit, terwijl sponsors en adverteerders hen één-op-één kunnen benaderen. Albert Heijn zou bijvoorbeeld haar Bonusaanbiedingen in de rust van een Champions Leagueduel aan een individuele klant kunnen laten zien. Daarnaast is de doorbraak van VR-techniek in trainingsvormen nabij. De kenners verwachten minder van de sporthorloges en sensortechnieken, omdat die ontwikkeling al vrijwel is voltooid. 


'The Arena' over de bijzondere stadionbeleving in de VS

Sportjournalist Rafi Kohan reisde een jaar lang langs vele stadions in de Verenigde Staten om 'The Arena' te schrijven. De wedstrijd was voor hem bijzaak. Kohan wilde de beleving zien, de economie, de marketing en alle mensen rond het gebouw. In een interview over zijn bevindingen constateert de schrijver, dat de bouw van een stadion nooit een economische winst zal opleveren. De sport houdt de steden gevangen in de emotionele greep om clubs te behouden. Dat is in de VS niet anders dan in bijvoorbeeld ons voetbal. 
Belangrijker voor Kohan waren echter de verschijnselen rond de stadions zoals de zwarthandelaar, de catering en alle attracties rond de wedstrijd. Hij constateert dat football een televisiesport is, zodat de clubs hun uiterste best moeten doen om de toeschouwers om andere redenen naar het veld te lokken. Als voorbeeld noemt hij de Dallas Cowboys, die de afgelopen jaren zo’n spektakel rond de wedstrijden hebben opgebouwd dat het publiek zich nog nauwelijks bekommerd om de uitslag. Het stadion is tegenwoordig een toeristische attractie, die doet denken aan Nou Camp, waar veel toeristen met beperkte voetbalinteresse toch eens naar binnen willen.
Het boek verschijnt volgende week. 


Disney-visering van het stadionbezoek

Wie geen tijd heeft om het boek van Kohan te lezen, die heeft wellicht wel vijf minuten om de tien tips van sportconsultant Geoff Wilson door te nemen. Wilson bracht met zijn familie een midweek door op Disney World Parks in Orlando en liet zich daar inspireren door de innovatieve wijze om bezoekers te helpen en tegelijkertijd ook geld te verdienen.


Evenement van de Week: WK Roeien (Sarasota VS)

Nog altijd staat de DDR bovenaan het medailleklassement van de WK Roeien met 86 gouden plakken, ook al roeit het land al sinds 1990 niet meer mee. Twee jaar terug kreeg een Oostduitse roeister een uitkering van de rechtbank toegekend als slachtoffer van het regime. Zij kreeg onwetend doping toegediend als kind, bleek uit de archieven, waardoor zij nu arbeidsongeschikt is. Een stichting voor de opvang van dopingslachtoffers schat dat bijna tienduizend atleten uit voormalig Oost-Duitsland recht hebben op deze uitkering.
Groot-Brittannië heeft in Sarasota zeven overwinningen nodig om de DDR op de ranglijst te passeren. Het toernooi ontsnapte aan aflasting doordat orkaan Irma niet direct over het gebied raasde. TeamNL komt met dertien boten aan de start, waarvan zes bij de mannen en zes bij de vrouwen en daarnaast een gemengd dubbel bij het pararoeien.
Scholen in Sarasota en Manatee County hebben de afgelopen weken les gekregen over alle deelnemers, waarbij diverse klassen een land hebben geadopteerd. Gebruikmakend van de ontvangen informatie hebben de scholieren kunstwerken gemaakt, die langs de wedstrijdbaan te zien zijn. Daarnaast krijgen ze gratis toegang tot het WK, waarbij de verwachting is dat zij hun geadopteerde landen zullen aanmoedigen. 


Foto: defense.gov

Gerelateerde berichten

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Laatste nieuws

    16 januari 2018
    De voetbalweek van S&S: Feyenoord Europese achterblijver op social media
    Pijl
    Football Benchmark van KPMG publiceert deze week zijn European Champions Report 2018. Hier...
    16 januari 2018 // Voetbal
    14 januari 2018
    Nieuwe vacatures in de sport bij: Sportcentrum Papendal, NABV en KNVB
    Pijl
    Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
    14 januari 2018 // Bonden
    11 januari 2018
    De internationale sportweek van S&S: Arena in top 5 duurzame stadions
    Pijl
    Sportcomplexen zijn de pioniers in de promotie van duurzaamheid, constateert de website Cl...
    11 januari 2018 // Buitenland

    Partnernieuws

    Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
    Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Sportcentrum Papendal, NABV en KNVB
    Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
    ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
    Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
    NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
    Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
    Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
    TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
    Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
    Improve Your Business English 7 tips om je Engelse uitspraak te verbeteren