De voetbalweek van S&S: Real Madrid lanceert bijzondere documentaireserie op Facebook

12 september 2017 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
De voetbalweek van S&S: Real Madrid lanceert bijzondere documentaireserie op Facebook
De Go Pro-camera’s gaan achter de schermen van Bernabéu
Als populairste sportploeg met ruim honderdmiljoen volgers komt Real Madrid nu met een documentaireserie op het nieuwe Facebook Watch, dat voorlopig alleen in de Verenigde Staten te zien is. De rest van de wereld is nu nog aangewezen op de Hala Madrid Show Page. In de achtdelige serie met afleveringen van bijna een half uur gaan de Go Pro-camera’s achter de schermen van het Bernabéu Stadion bij trainingen, supporters en spelers, zoals uiteraard Cristiano Ronaldo. 

Facebook Live was onderdeel van de tijdlijn, waar de filmpjes niet te lang mogen zijn. Gebruikers willen wel even kijken, maar scrollen dan weer verder. Facebook Watch wil langere documentaires plaatsen voor de liefhebber, die bereid is om de tijd te nemen. Daarnaast blijft de interactie mogelijk met commentaren en verwijzingen naar vrienden, die Facebook zo populair heeft gemaakt. Daarin verschilt Watch van YouTube dat vooral een enorme verzameling is van beelden, die vaak niet speciaal voor vertoning op internet zijn opgenomen. 


La Liga naar China en de VS?

"Financiële doping", noemde Javier Tebas, baas van de Spaanse Primera Division, de investeringen in Paris Saint-Germain en Manchester City verscheidene malen. "Zo noem ik het wanneer voetbalclubs een competitief voordeel krijgen door inkomsten van buitenaf. Zij lachen de UEFA uit met haar Financial Fair Play." 
Kort nadat hij de oneerlijke concurrentie tussen Europese topclubs bekritiseerde, lanceerde de Spanjaard alweer een idee waarmee hij miljoenen supporters tegen de haren instrijkt. Hij wil zijn La Liga naar het buitenland brengen en dan met name Barcelona en Real Madrid. De vriendschappelijke Clasico in Miami afgelopen zomer leverde maar net iets minder op dan de jaarlijkse Super Bowl. "La Liga is internationaal entertainment", meent Tebas. "We bekijken de optie van competitieduels buiten Spanje."
Tien jaar geleden lanceerde de Premier League een vergelijkbaar plan, wat na zware kritiek van vele belangengroepen snel weer in de bureaula verdween. Ook nu is het de vraag hoeveel Chinezen benieuwd zijn naar een duel tussen twee Spaanse middenmoters. 

Bron: ft.com

Johan Cruijff Arena in 2020 innovatiefste stadion ter wereld

Deze maand start Nissan in de Johan Cruijff Arena met de bouw van een accusysteem, dat het stadion drie uur zelfvoorziening maakt bij uitval van de stroomvoorziening. De Arena beschikt al over meer dan vierduizend zonnepanelen, maar die energie ging tot nu toe voor een groot deel overdag het net op. Het stadion heeft zelf stroom nodig bij het gebruik van de avondverlichting waarvoor de zonnepanelen uiteraard weinig kunnen aanleveren.
Het noodstroomsysteem bestaat uit hergebruikte accu’s, die de noodvoorziening op diesel, verplicht door de UEFA, overbodig maakt. Bovendien levert dit systeem stroom voor alle elektrische wagens in de parkeergarage. Verder heeft de Arena een eigen energiebedrijf opgericht onder de naam Amsterdam Energy Arena BV te kunnen handelen op de energiemarkt. 
In 2020 wil de Arena het innovatiefste stadion ter wereld zijn. Dan is het ook gastheer van enkele wedstrijden van Euro 2020. Nu al kunnen toeschouwers inloggen op het 5-G netwerk en beschikt de Arena over slimme LED-verlichting. 

Bron: edie.net

Internationalisering van de Belgische Tweede Klasse

Sinds vorig seizoen bestaat de Belgische Tweede Klasse uit nog maar acht clubs, die alle moeten voldoen aan dezelfde licentievoorwaarden als de deelnemers aan de Jupiler Pro League. De herstructurering van het profvoetbal bij onze zuiderburen heeft geleid tot een opmerkelijke internationalisering van deze divisie, constateert New York Times. Zes van de acht clubs zijn in handen van buitenlandse investeerders. 
Na Brussel is Tubize in Zuid-Korea de bekendste Belgische stad, hoewel het maar 25.000 inwoners heeft. Via een talentenjacht op de Zuid-Koreaanse televisie maakten spelers twee jaar terug kans op een contract bij de Tweedeklasser en nog steeds is Tubize daar populair met vier Koreanen in de selectie. Intussen heeft oud-kampioen Lierse SK een Egyptisch eigenaar, Roeselare is in Chinese handen en Cercle Brugge heeft de Rus Dmitri Rybolovlev aan het roer, die ook AS Monaco financiert. Waarschijnlijk zijn zij allen gelokt door de gelimiteerde beperkingen op het salaris en opstellen van niet-Europeanen. Nu zou ook de beruchte intermediair Pini Zahavi, onlangs actief in de transfer van Neymar, willen investeren in Mouscron uit de Eerste Klasse om spelers van Paris St-Germain te stallen. 


Wedstrijd van de Week: Feyenoord - Manchester City (woensdag 13 september)

De Kuip ontvangt woensdagavond de duurste voetbalploeg ter wereld, berekent CIES Football Observatory deze week. De selectie van Manchester City heeft € 853 miljoen gekost, toch nog drie miljoen meer dan die van Paris St-Germain. Achter deze twee hebben Chelsea, AC Milan , Barcelona en Everton de hoogste uitgaven deze zomer gedaan, terwijl Real Madrid de omgekeerde weg ging. De Koninklijke verdiende juist 138 miljoen euro aan transfers (Alvaro Morata en Danilo) en het vertrek van dure krachten (Pepe en Fabio Coentrao). Ook Bayern München scoort rode cijfers in de ranglijst, wat juist wijst op een goedkopere selectie dan vorig seizoen. Voorzitter Karl-Heinz Rummenigge pleit als bestuurder van de European Club Association (ECA) tegenwoordig voor een salarisplafond en wil de EU vragen om strakkere regulering van de transfermarkt.
De ranglijst van CIES bevat alleen de vijf grootste competities, waardoor de Eredivisie niet in de lijst is opgenomen. De selectie van Feyenoord zou ongeveer halverwege de lijst eindigen met een waarde van iets minder dan honderd miljoen euro. Dat is minder dan hekkensluiter Bournemouth uit de Premier League. De Rotterdammers verdienden deze zomer vijf miljoen op de transfermarkt.


Foto: flickr

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Gerelateerde berichten

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Laatste nieuws

    20 september 2017
    Van inactief naar veel extra beweegminuten dankzij breedtesportevenementen
    Pijl
    Breedtesportevenementen kunnen een rol spelen in het in beweging krijgen van mensen, maar ...
    20 september 2017 // Wetenschap
    19 september 2017
    MOOFIE: interactieve beweegstok een van de winnaars van VWS-competitie
    Pijl
    Een simpel en vooral niet te duur apparaat waarmee ouderen en mensen met een beperking ges...
    19 september 2017 // Ondernemerschap
    19 september 2017
    De voetbalweek van S&S: Manchester United populairste club in China
    Pijl
    Volgens onderzoek van Mailman, het marketingplatform voor sport in China, was Manchester U...
    19 september 2017 // Voetbal

    Partnernieuws

    Arko Sports Media Arko Sports Media zoekt Junior Event Professional
    Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
    Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Gelderse Sport Federatie, Atletiekunie en...
    ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
    Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
    Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Tonny Pijnappels wint SPECO-award voor scriptie over identiteit van N.E.C.
    NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
    Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
    Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
    TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
    Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...