De voetbalweek van S&S: Modernisering logo’s alleen bij clubs netelige kwestie

5 september 2017 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
De voetbalweek van S&S: Modernisering logo’s alleen bij clubs netelige kwestie
Henk Schiffmacher met de nieuwe bal inclusief nieuw Eredivisie-logo
Het 61e Eredivisieseizoen begon enkele weken geleden met een nieuw logo. Alex Tielbeke, directeur Eredivisie CV, legde bij de lancering in mei de beeldtaal van het nieuwe beeldmerk uit: "In het logo is zichtbaar gekozen voor de verbinding tussen de 'E' van de Eredivisie en de middencirkel van het voetbalveld. Het is een krachtig beeldmerk met een eigentijdse uitstraling. Ook komen de kleuren van de Nederlandse vlag terug in het beeldmerk en in het kleurgebruik van de nieuwe huisstijl. De gestileerde 'E' refereert aan de voetbalcompetities in zowel de fysieke als digitale wereld."

De verandering kreeg weinig reacties, net zoals het nieuwe logo van de Bundesliga vrijwel ongemerkt passeerde. Op clubniveau liggen veranderingen gevoeliger. Zo renoveerde Bayern München haar wapen op een subtiele wijze die alleen ontwerpers opviel, maar wist Juventus grote groepen fans van zich te vervreemden door een radicale vernieuwing, nog erger dan Ajax in de jaren negentig. De Duitse sportmarketeer Dr. Peter Rohlmann begrijpt daar op Vice Sports heel weinig van. "Juventus heeft zijn goodwill vrijwel geheel verspeeld. Het zal veel geld en moeite kosten om dit logo acceptabel te maken." Rohlmann is een voorstander van eenvoudige, heldere beeldmerken. De klassieke logo’s zijn voor veel jonge fans te ingewikkeld. Dat Real Madrid een kruisbeeld schrapt om tegemoet te komen aan de eisen van een Arabische sponsor, noemt hij een val voor de commercie en slecht voor de geloofwaardigheid van de club.


Dementieproject van Aberdeen wint ECA Award 2017

Maandagavond reikte de European Club Association op haar jaarlijkse congres in Genève de ECA Awards 2017 uit voor het meest aansprekende MVO-project in het Europese voetbal. Aberdeen FC was de opvolger van PSV, dat vorig jaar de winnaar was met PSV United, een jongerenproject in enkele lastige wijken. De jury prees de Schotten voor de keuze om in haar MVO-beleid voor ouderen te kiezen en ziet het project als een voorbeeld voor andere.
In het programma Dementia Friendly ondersteunt Aberdeen FC een aantal organisaties bij de sportieve daginvulling van meer dan tweehonderd ouderen, bijvoorbeeld door walking football en diverse andere fysieke activiteiten in groepsverband. Daarnaast geeft de club informatie over de ziekte rond haar eigen wedstrijden en vraagt aandacht voor de thuiszorgende familieleden, die dat zeer blijken te waarderen. 
Feyenoord was één van de genomineerden met S.V. Gio, dat sport en educatie combineert in lesprogramma’s voor vijfhonderd kansarme jongeren met twee schoollokalen in De Kuip. Internazionale stond op de lijst met een project tegen pesten op school en online, terwijl Everton probeert de jeugdcriminaliteit in Liverpool terug te dringen. Alle negen genomineerden staan beschreven op de site van de Stichting European Football for Development Network.

Bron: efdn.org

Dadaïsme in transferfilmpjes van AS Roma

Nadat de website van AS Roma eerder dit jaar de Interactive Media Award 2017 in de categorie Sport won, trok de club opnieuw de aandacht met innovatief beeldgebruik. Behalve met absurde transferbedragen probeerden grote clubs elkaar deze transferperiode te overtroeven met sensationele filmpjes op sociale media van nieuwe aankopen om maar zoveel mogelijk aandacht op internet te trekken onder voetbalfans. AS Roma maakte hen de afgelopen week in één keer belachelijk met een filmpje over de komst van de jonge Tsjechische international Patrick Schick, nadat ze in juni het fenomeen nota bene zelf had gelanceerd. In de tussentijd verbaasde de club de volgers geregeld met Pythonesque video’s.
Digital Sport noemt het een vorm van dadaïsme in dit tijdperk van sociale media. Met onbegrijpelijke filmpjes die kijkers op het verkeerde been zetten of andere clubs belachelijk te maken zoekt de media-afdeling van Roma een niche binnen de wereld van de voetbalfans, legt maker Paul Rogers uit op The Drum. "We zullen nooit in staat zijn om een supporter van Liverpool of Arsenal over te halen, maar we hopen dat ze ons leuk vinden en AS Roma kiezen als hun tweede team of hun club in Italië."


Harvard organiseert conferentie over vluchtelingen en voetbal

Wetenschappers buigen zich deze week over de rol van voetbal in politieke en sociale samenlevingen. Daarvoor komen ze bij elkaar in Athene, waar diverse clubs uit de Griekse Super League al diverse programma’s hebben opgezet om in samenwerking met de UNHCR jonge, gestrande asielzoekers te laten trainen. De opvang en integratie van vluchtelingen via voetbal is een belangrijke gespreksonderwerp, maar ook haar rol in het bij elkaar brengen van bevolkingsgroepen na conflictsituaties zoals na de oorlog in Joegoslavië. 
Iets luchtiger is het 'Transnational Fandom'-panel op de tweede dag over grensoverschrijdende fangroepen, terwijl de oud-spelers Christian Karembeu en Lilian Thuram spreken over hun sociale activiteiten na het afsluiten van hun loopbaan.


Evenement van de Week: Soccerex - Manchester (4-6 september)

Het is een drukke week voor liefhebbers van voetbalconferenties, want naast de clubdirecties in Genève en de wetenschappers in Athene komt de voetbalindustrie bij elkaar in Manchester voor Soccerex 2017. Drie dagen netwerken, workshops en fora met clubs, competities, sponsors, zaakwaarnemers en adviseurs, leveranciers, media en sociale partners. 
Dan is het interessant om te kijken welke landgenoten op de conventie aan het woord komen. Wim Jonk, Cruyff Football directeur, zat maandag direct bij het openingspanel en sprak later met Jordi Cruyff in een sessie over de Cruyff-methode. Op het eind van de middag vertelde Peter Legters over de KNVB-campagne 'Speel je Fit' dat kinderen tijdens Euro 2017 stimuleerde om meer te voetballen. Dinsdag geeft Ruben Jongkind van Cruyff Football een voordracht over de jeugdopleiding en later op de dag discussieert videoanalist Max Reckers over de valkuilen van Football Performance, dat prestaties omzet in data. 
Op woensdag zit Edwin van der Sar als Ajax-directeur in een forum over de merkvorming van een club samen met Jaap Kalma, de Groningse marketing directeur van AC Milan en Paul Barber van het vooruitstrevende Brighton Hove & Albion FC. Ten slotte lanceert Jan Smulders de nieuwe LED-videowall voor voetbalstadions van Mitsubishi.


Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Gerelateerde berichten

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Laatste nieuws

    20 september 2017
    Van inactief naar veel extra beweegminuten dankzij breedtesportevenementen
    Pijl
    Breedtesportevenementen kunnen een rol spelen in het in beweging krijgen van mensen, maar ...
    20 september 2017 // Wetenschap
    19 september 2017
    MOOFIE: interactieve beweegstok een van de winnaars van VWS-competitie
    Pijl
    Een simpel en vooral niet te duur apparaat waarmee ouderen en mensen met een beperking ges...
    19 september 2017 // Ondernemerschap
    19 september 2017
    De voetbalweek van S&S: Manchester United populairste club in China
    Pijl
    Volgens onderzoek van Mailman, het marketingplatform voor sport in China, was Manchester U...
    19 september 2017 // Voetbal

    Partnernieuws

    Arko Sports Media Arko Sports Media zoekt Junior Event Professional
    Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
    Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Gelderse Sport Federatie, Atletiekunie en...
    ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
    Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
    Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Tonny Pijnappels wint SPECO-award voor scriptie over identiteit van N.E.C.
    NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
    Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
    Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
    TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
    Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...